HjemNyheterEn Porsche 718 med 500 hk

En Porsche 718 med 500 hk

Den nye sjefen i 718-familien heter Cayman GT4 RS, og er et voldsomt fartsmonster.

Det er en måned siden vi stiftet bekjentskap med det nye flaggskipet i 718-serien.

- Annonse -

For Porsche hadde nemlig luftet den nye versjonen rundt selveste Nordschleife, og den runden gikk så fort at Porsche ikke klarte å holde seg.

Så de røpte at det var en ny 718-utgave på vei, en kalt 718 Cayman GT4 RS, de viste bilder av en lett kamuflert utgave og ikke minst bydde de oss på den raske runden. Se lenke nederst.

Her parkerte den nye utgaven med RS i navnet familiens tidligere sjef, 718 Cayman GT4, så det holdt.

På den offisielle runden på 20,86 kilometer brukte en lett tilslørt 718 Cayman GT4 RS 7:09,300 minutter, og på den litt kortere runden som ble benyttet tidligere tok det 7:04,511 minutter ‒ hele 23,6 sekunder raskere enn den utgaven uten RS i navnet.

- Annonse -

Dette er altså «en ukompromiserende førerbil designet for å imponere med sin lette konstruksjon, ekstremt smidige chassisoppsett, sofistikerte aerodynamikk og unike lydspor». Det er ikke våre ord, men Porsches.

Porsche har altså utviklet RS-utgaven som en ekte kjøremaskin, og har like godt hentet motoren fra ikonet 911. Mer bestemt den som er montert i 911 GT3 Cup, og det betyr et turtall på 9.000 r/min og ikke minst 500 hk ‒ 80 hk mer enn 718 Cayman GT4.

Dette gir 718 Cayman GT4 RS en vekt-til-kreft-ratio på 2,83 kg/hk, mens maks dreiemoment har økt fra 430 Nm til 450 Nm.

Rent estetisk er det ganske enkelt å se forskjellen mellom GT4 og GT4 RS, for sistnevnte har også luftinntak bak sidevinduene til føreren og passasjeren. Ikke bare gir dette nye luftstrømmer, men også en ny lyd bak ørene på både passasjeren og føreren. De «vanlige» luftinntakene foran og foran bakhjulene er selvsagt også på plass.

- Annonse -

I likhet med alle nye RS-utgaver kan også 718 GT4 RS fås med PDK-kassen til Porsche, og selvsagt byr den på girhendler på baksiden av sportsrattet.

Og det er greit, for her går det lynrask gjennom de sju girene. 0-100 km/t er oppgitt til kun 3,4 sekunder, mens en GT4 med PDK bruker 3,9 sekunder på sprintøvelsen. Toppfarten er 315 km/t, mens GT4 med PDK på sin side «kun» når 302 km/t.

RS betyr også vektreduksjon, og den nye utgaven veier inn til 1.415 kilo ‒ 35 kilo mindre enn en PDK-utstyrt 718 GT4. Dette grunnet mer bruk av karbonfiber på ting som panseret og frontvingen, men vekt er også spart på ting som matter og glass ‒ begge laget ved å utnytte enda mer lettvekt-materialer.

Bakerst troner en diger bakvinge hentet fra racerbilen Porsche 911 RSR GT og sett sist på 911 GT3, og denne skal sørge for ekstremt marktrykk og lynraske rundetider.

RS-utgaven sitter også 33 mm nærmere bakken enn 718 Cayman, og kan også skilte med iøynefallende ventiler på de fremre hjulbuene, en aerodynamisk optimalisert underkropp koblet til en diffuser bak, en multijusterbar frontdiffuser og en ny frontspoilerleppe med sideblader som flyter rundt.

I sum og satt i ytelsesmodus som kun skal brukes på racerbaner vil GT4 RS generere om lag 25 prosent mer marktrykk enn en GT4.

Porsche har også modernisert chassiset ytterligere, slik at den skal bevege seg enda mindre opp og ned og sidelengs når den sluker svinger, og de har også tilgjengelig en såkalt Weissach-pakke som gjør RS-modellen enda råere.

Porsche har også en 718 Cayman GT4 RS Clubsport på gang for private racerteam, og denne dukker nok opp i konkurranser verden rundt. Første gang Porsche tilbydde en slik var med 981-generasjonen i 2016, og denne ble fulgt opp med en basert på 718 Cayman GT4 i 2019.

Clubsport-versjonen har for øvrig den samme motoren som RS-versjonen, altså en 4-liters 6-sylindret motor med 500 hk. Her er dog dreiemomentet opplyst til 465 Nm.

At en Porsche 718 Cayman GT4 RS er lynrask rundt en bane har altså Porsche allerede vist oss, men nå får vi også se hvordan bilen ser ut helt uten kamuflasje.

Og slik ser den ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her