En Porsche 718 med 500 hk

Den nye sjefen i 718-familien heter Cayman GT4 RS, og er et voldsomt fartsmonster.


Det er en måned siden vi stiftet bekjentskap med det nye flaggskipet i 718-serien.

For Porsche hadde nemlig luftet den nye versjonen rundt selveste Nordschleife, og den runden gikk så fort at Porsche ikke klarte å holde seg.

Så de røpte at det var en ny 718-utgave på vei, en kalt 718 Cayman GT4 RS, de viste bilder av en lett kamuflert utgave og ikke minst bydde de oss på den raske runden. Se lenke nederst.

Her parkerte den nye utgaven med RS i navnet familiens tidligere sjef, 718 Cayman GT4, så det holdt.

På den offisielle runden på 20,86 kilometer brukte en lett tilslørt 718 Cayman GT4 RS 7:09,300 minutter, og på den litt kortere runden som ble benyttet tidligere tok det 7:04,511 minutter ‒ hele 23,6 sekunder raskere enn den utgaven uten RS i navnet.

Dette er altså «en ukompromiserende førerbil designet for å imponere med sin lette konstruksjon, ekstremt smidige chassisoppsett, sofistikerte aerodynamikk og unike lydspor». Det er ikke våre ord, men Porsches.

Porsche har altså utviklet RS-utgaven som en ekte kjøremaskin, og har like godt hentet motoren fra ikonet 911. Mer bestemt den som er montert i 911 GT3 Cup, og det betyr et turtall på 9.000 r/min og ikke minst 500 hk ‒ 80 hk mer enn 718 Cayman GT4.

Dette gir 718 Cayman GT4 RS en vekt-til-kreft-ratio på 2,83 kg/hk, mens maks dreiemoment har økt fra 430 Nm til 450 Nm.

Rent estetisk er det ganske enkelt å se forskjellen mellom GT4 og GT4 RS, for sistnevnte har også luftinntak bak sidevinduene til føreren og passasjeren. Ikke bare gir dette nye luftstrømmer, men også en ny lyd bak ørene på både passasjeren og føreren. De «vanlige» luftinntakene foran og foran bakhjulene er selvsagt også på plass.

I likhet med alle nye RS-utgaver kan også 718 GT4 RS fås med PDK-kassen til Porsche, og selvsagt byr den på girhendler på baksiden av sportsrattet.

Og det er greit, for her går det lynrask gjennom de sju girene. 0-100 km/t er oppgitt til kun 3,4 sekunder, mens en GT4 med PDK bruker 3,9 sekunder på sprintøvelsen. Toppfarten er 315 km/t, mens GT4 med PDK på sin side «kun» når 302 km/t.

RS betyr også vektreduksjon, og den nye utgaven veier inn til 1.415 kilo ‒ 35 kilo mindre enn en PDK-utstyrt 718 GT4. Dette grunnet mer bruk av karbonfiber på ting som panseret og frontvingen, men vekt er også spart på ting som matter og glass ‒ begge laget ved å utnytte enda mer lettvekt-materialer.

Bakerst troner en diger bakvinge hentet fra racerbilen Porsche 911 RSR GT og sett sist på 911 GT3, og denne skal sørge for ekstremt marktrykk og lynraske rundetider.

RS-utgaven sitter også 33 mm nærmere bakken enn 718 Cayman, og kan også skilte med iøynefallende ventiler på de fremre hjulbuene, en aerodynamisk optimalisert underkropp koblet til en diffuser bak, en multijusterbar frontdiffuser og en ny frontspoilerleppe med sideblader som flyter rundt.

I sum og satt i ytelsesmodus som kun skal brukes på racerbaner vil GT4 RS generere om lag 25 prosent mer marktrykk enn en GT4.

Porsche har også modernisert chassiset ytterligere, slik at den skal bevege seg enda mindre opp og ned og sidelengs når den sluker svinger, og de har også tilgjengelig en såkalt Weissach-pakke som gjør RS-modellen enda råere.

Porsche har også en 718 Cayman GT4 RS Clubsport på gang for private racerteam, og denne dukker nok opp i konkurranser verden rundt. Første gang Porsche tilbydde en slik var med 981-generasjonen i 2016, og denne ble fulgt opp med en basert på 718 Cayman GT4 i 2019.

Clubsport-versjonen har for øvrig den samme motoren som RS-versjonen, altså en 4-liters 6-sylindret motor med 500 hk. Her er dog dreiemomentet opplyst til 465 Nm.

At en Porsche 718 Cayman GT4 RS er lynrask rundt en bane har altså Porsche allerede vist oss, men nå får vi også se hvordan bilen ser ut helt uten kamuflasje.

Og slik ser den ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter