Ogier tok sin 8. WRC-tittel

Sébastien Ogier avsluttet sin fulle WRC-satsting ved å sikre seg sin 8. VM-tittel søndag.


Før den franske revolusjonen var finske Juha Kankkunen og Tommi Mäkinen de mestvinnende i rally-VM. Begge klarte å ta fire titler hver, og står dermed med to titler mer enn tyske Walter Röhr, italienske Miki Biasion, spanske Carlos Sainz og finske Marcus Grönholm.

Deretter følger et dusin fører med en tittel hver, og denne listen inkluderer som vi vet også Petter Solberg.

Han tok sin første og eneste sammenlagts-seier i 2003, og den norske Subaru-fører som var på lag med Mäkinen hadde en episk kamp mot en ukjent franskmann ved navn Sébastien Loeb det året.

Citroën-føreren trengte å holde Spydeberg-ekspressen bak seg under den siste runden i Wales, men Solberg ville det annerledes. Han vant rallyet, og tok VM-tittelen med ett fattig poeng.

Men man skal som kjent ikke terge et villdyr, så allerede året etter luktet Loeb blod. Han innledet ved å vinne de to første VM-rundene, og resten er historie.

Loeb tok WRC-tittelen i 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012, så her snakker vi altså om elleville ni VM-titler på rad.

Og da konkurrentene endelig var kvitt Loeb, dukket det opp en annen franskmann med navnet Sébastien.

Sébastien Ogier kjørte sitt første VM-rally i 2008, og i 2010 kunne han juble for sin aller første runde-seier da han gikk helt til topps i Japan.

Så byttet han lag før 2012-sesongen da han gikk fra Citroën Total til Volkswagen Motorsport, noe som skulle definere karrieren. Etter ett år bak rattet på en Skoda Fabia S2000 var det klart for kombinasjonen Ogier og Volkswagen Polo.

Den duoen var ustoppelig, og Ogier tok VM-tittelen både i 2013, 2014, 2015 og 2016. Han gikk deretter over til M Sport og tok de to neste titlene bak rattet på en Ford Fiesta, før seiersrekken ble brutt bak rattet på en Citroën C3 i 2019. Han endte på 3. plass den sesongen.

Deretter signerte han for Toyota, med legenden Tommi Mäkinen som teamsjef, og gikk like godt helt til topps i den forkortede covid-19-sesongen.

Årets sesong startet perfekt med seier i Monaco og nye triumfer i Kroatia, Sardinia og Kenya, før han avgjorde det hele til sin fordel med å vinne helgens avsluttende løp i Monza.

Dermed blir Ogier stående med åtte VM-titler fordelt på tre forskjellige bilmerker, for nå skal 37-åringen trappe ned og kun kjøre utvalgte VM-runder til neste år.

‒ Det er så vanskelig å beskrive denne typen følelser. På en eller annen måte føler du deg tom fordi det har vært en like slitsom sesong som alltid, hvor du må legge så mye i det for å vinne mesterskapet, sier Ogier.

‒ Men vi gjør det for øyeblikk som dette. En stor takk til alle teammedlemmene. Uten dem er vi ingenting, og i dag er vi alle verdensmestere, så la oss feire dette. Det er ganske bemerkelsesverdig hva Toyota har oppnådd, og teamet fortjener det fordi de har lagt ned mye innsats i det.

Dette betyr også at Ogier og hans faste kartleseren Julien Ingrassia skiller lag.

‒ Følelsen er enda sterkere når jeg vet at det er slutten på reisen min med Julien. Vi kunne aldri drømt om en bedre måte å avslutte det på. Vi visste at vi fortsatt hadde mye å gjøre denne helgen og at det ikke var over ennå. Vi trengte ikke å slå Elfyn, men vi hadde ikke råd til å slappe av. Og å vinne til slutt er bare perfekt.

Lagkamerat Elfyn Evans med kartleser Scott Martin var altså den eneste som kunne slå Ogier sammenlagt, og briten gjorde det han kunne. Det var nærmest dødt løp mellom de to, men så fikk Evans stopp på bilen og klarte aldri å ta hente de sekundene han tapte på dette.

Evans endte på 2. plass i Monza og 23 poeng bak Ogier i VM-sammendraget. Tredjemann i VM ble belgiske Thierry Neuville, 31 poeng bak Evans.

Det var ingen norske førere i WRC-klassen under helgens avslutningsløp, men sønnen til Petter Solberg var på plass.

Og til tross for at Oliver Solberg, som kjører for Sverige, gjorde samme feil som Evans og kvelte motoren to ganger på siste fartsprøve, hadde han holdt god nok fart tidligere til at han kunne innkassere karrierebeste med en 5. plass bak rattet på en Hyundai i20 Coupé.

I WRC2-klassen hadde Andreas Mikkelsen allerede avgjort før helgens VM-runde, mens franske Yohan Rossel ble mester i WRC3-klassen.

Neste sesong starter som vanlig med det legendariske Rally Monte Carlo i januar, og den foreløpige kalenderen viser at det hele skal avsluttes i Japan i midten av november.

Det er planlagt 13 VM-runder i 2022, og da er det også slutt på den franske revolusjonen som har herjet i WRC siden 2004. Franske Sébastien har tatt 17 av 18 VM-titler ‒ Loeb med ni og Ogier som altså ender opp med åtte VM-titler.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport