HjemMotorsportOgier tok sin 8. WRC-tittel

Ogier tok sin 8. WRC-tittel

Sébastien Ogier avsluttet sin fulle WRC-satsting ved å sikre seg sin 8. VM-tittel søndag.

Før den franske revolusjonen var finske Juha Kankkunen og Tommi Mäkinen de mestvinnende i rally-VM. Begge klarte å ta fire titler hver, og står dermed med to titler mer enn tyske Walter Röhr, italienske Miki Biasion, spanske Carlos Sainz og finske Marcus Grönholm.

- Annonse -

Deretter følger et dusin fører med en tittel hver, og denne listen inkluderer som vi vet også Petter Solberg.

Han tok sin første og eneste sammenlagts-seier i 2003, og den norske Subaru-fører som var på lag med Mäkinen hadde en episk kamp mot en ukjent franskmann ved navn Sébastien Loeb det året.

Citroën-føreren trengte å holde Spydeberg-ekspressen bak seg under den siste runden i Wales, men Solberg ville det annerledes. Han vant rallyet, og tok VM-tittelen med ett fattig poeng.

Men man skal som kjent ikke terge et villdyr, så allerede året etter luktet Loeb blod. Han innledet ved å vinne de to første VM-rundene, og resten er historie.

- Annonse -

Loeb tok WRC-tittelen i 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012, så her snakker vi altså om elleville ni VM-titler på rad.

Og da konkurrentene endelig var kvitt Loeb, dukket det opp en annen franskmann med navnet Sébastien.

Sébastien Ogier kjørte sitt første VM-rally i 2008, og i 2010 kunne han juble for sin aller første runde-seier da han gikk helt til topps i Japan.

Så byttet han lag før 2012-sesongen da han gikk fra Citroën Total til Volkswagen Motorsport, noe som skulle definere karrieren. Etter ett år bak rattet på en Skoda Fabia S2000 var det klart for kombinasjonen Ogier og Volkswagen Polo.

- Annonse -

Den duoen var ustoppelig, og Ogier tok VM-tittelen både i 2013, 2014, 2015 og 2016. Han gikk deretter over til M Sport og tok de to neste titlene bak rattet på en Ford Fiesta, før seiersrekken ble brutt bak rattet på en Citroën C3 i 2019. Han endte på 3. plass den sesongen.

Deretter signerte han for Toyota, med legenden Tommi Mäkinen som teamsjef, og gikk like godt helt til topps i den forkortede covid-19-sesongen.

Årets sesong startet perfekt med seier i Monaco og nye triumfer i Kroatia, Sardinia og Kenya, før han avgjorde det hele til sin fordel med å vinne helgens avsluttende løp i Monza.

Dermed blir Ogier stående med åtte VM-titler fordelt på tre forskjellige bilmerker, for nå skal 37-åringen trappe ned og kun kjøre utvalgte VM-runder til neste år.

‒ Det er så vanskelig å beskrive denne typen følelser. På en eller annen måte føler du deg tom fordi det har vært en like slitsom sesong som alltid, hvor du må legge så mye i det for å vinne mesterskapet, sier Ogier.

‒ Men vi gjør det for øyeblikk som dette. En stor takk til alle teammedlemmene. Uten dem er vi ingenting, og i dag er vi alle verdensmestere, så la oss feire dette. Det er ganske bemerkelsesverdig hva Toyota har oppnådd, og teamet fortjener det fordi de har lagt ned mye innsats i det.

Dette betyr også at Ogier og hans faste kartleseren Julien Ingrassia skiller lag.

‒ Følelsen er enda sterkere når jeg vet at det er slutten på reisen min med Julien. Vi kunne aldri drømt om en bedre måte å avslutte det på. Vi visste at vi fortsatt hadde mye å gjøre denne helgen og at det ikke var over ennå. Vi trengte ikke å slå Elfyn, men vi hadde ikke råd til å slappe av. Og å vinne til slutt er bare perfekt.

Lagkamerat Elfyn Evans med kartleser Scott Martin var altså den eneste som kunne slå Ogier sammenlagt, og briten gjorde det han kunne. Det var nærmest dødt løp mellom de to, men så fikk Evans stopp på bilen og klarte aldri å ta hente de sekundene han tapte på dette.

Evans endte på 2. plass i Monza og 23 poeng bak Ogier i VM-sammendraget. Tredjemann i VM ble belgiske Thierry Neuville, 31 poeng bak Evans.

Det var ingen norske førere i WRC-klassen under helgens avslutningsløp, men sønnen til Petter Solberg var på plass.

Og til tross for at Oliver Solberg, som kjører for Sverige, gjorde samme feil som Evans og kvelte motoren to ganger på siste fartsprøve, hadde han holdt god nok fart tidligere til at han kunne innkassere karrierebeste med en 5. plass bak rattet på en Hyundai i20 Coupé.

I WRC2-klassen hadde Andreas Mikkelsen allerede avgjort før helgens VM-runde, mens franske Yohan Rossel ble mester i WRC3-klassen.

Neste sesong starter som vanlig med det legendariske Rally Monte Carlo i januar, og den foreløpige kalenderen viser at det hele skal avsluttes i Japan i midten av november.

Det er planlagt 13 VM-runder i 2022, og da er det også slutt på den franske revolusjonen som har herjet i WRC siden 2004. Franske Sébastien har tatt 17 av 18 VM-titler ‒ Loeb med ni og Ogier som altså ender opp med åtte VM-titler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her