- Annonse -
HjemElbilerGolf og Captur ganske miljøvennlige

Golf og Captur ganske miljøvennlige

Green NCAP har testet årets fem siste biler, hvor de to elbilene selvsagt oppnådde 5 stjerner.

Green NCAP er en søster av kollisjonstesterne Euro NCAP, og startet opp sine miljø-tester i fjor. Og etter to år med innkjøring, skal de nå gjøre om testene foran 2022.

- Annonse -

For det er nemlig slik at de fram til nå kun har målt utslipp fra bilenes enderør, og dermed har de som ikke slipper ut gasser under bruk et forsprang allerede fra start av.

Det utnytter Nissan og Lexus til det fulle i årets siste testrunde, for både Nissan Leaf e+ og Lexus UX 300e kom gjennom denne med 5 stjerner.

Men det betyr ikke at de scoret 100 prosent i alle kategoriene, og Lexus ble for eksempel trukket for energien som brukes til å varme opp bilens interiør i -7 grader. Green NCAP opplyser også at da de målte elbilens rekkevidde var den betydelig lavere enn den som Lexus oppgir.

Både Leaf e+ og UX 300e scoret 10 poeng og full score i de to andre kategoriene som utgjør testen, ren luft og drivhusgasser.

- Annonse -

De to elbilene slår dermed følge med Ford Mustang Mach-E, Fiat 500, Hyundai Nexo, Volkswagen ID.3, Hyundai Kona og Renault Zoe som alle er belønnet med 5 stjerner.

Men neste år kan ikke elbilene forvente seg 5 gratisstjerner, for Green NCAP skal nå gjøre om på testene.

‒ Å bare se på utslipp fra utløpsrøret er en fordel for helelektriske kjøretøy, for dermed ignoreres energien som brukes til å produsere elektrisiteten de bruker, sier Alex Damyanov, påtroppende teknisk sjef for Green NCAP.

‒ Dette vet vi, og jobber med å endre testene slik at dette gjenspeiler det faktum. Neste år planlegger vi også å gi forbrukerne en total livssyklusanalyse (LCA) som gjør at de selv kan se hvilken bil som tilbyr den reneste transportmåten, avhengig av bruken de gjør av bilen, hvor elektrisiteten kommer fra, hvor kjøretøyet er produsert og til slutt hvordan den ender sine dager.

- Annonse -

Poenget til Damyanov er altså at en elbil ikke automatisk er så ren som den virker som, for her spiller altså ladestrømmen en viktig rolle. Her i Norge har vi stort sett fornybar energi, så dette er ikke et problem slik skitten strøm i andre land potensielt kan være.

Enn så lenge høster altså elbilene 5 stjerner, og da er det mer spennende å se på de bilene som ikke er helelektrisk. Det var tre slike var med på årets siste testrunde, og to av dem var ganske energieffektive.

Både Volkswagen Golf GTE og Renault Captur har fordelen at de er ladehybrider, så utnyttes den elektriske driften vil begge være ganske så miljøsnille. Begge bilene har også en effektivt etterbehandling som holder utslippene lave selv ved bensinkjøring.

Begge bilene scoret mellom 5 og 6 i alle tre kategoriene, noe som også sørger for 3,5 stjerner totalt. Det er kun ladehybridversjonen av Toyota Prius som er bedre av ikke-elbil-bilene, og denne oppnådde imponerende 4 stjerner da den ble testet tidligere i år.

Den siste bilen som ble testet var en dieselversjon av Audi A3, Sportback 35 TDI-utgaven.

Denne scoret ganske bra både på ren luft og energieffektiv, men når det kommer til drivhusgasser sviktet den og oppnådde kun 3,6 poeng i den kategorien.

Totalt holdt det til 3 stjerner, noe som ifølge Green NCAP er en solid prestasjon. Så ja, den klarte seg ganske greit, den og.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her