Porsche hyller Le Mans-vinner fra 1985

En GT3 er en særs vill Porsche 911-utgave. Hva med en GT3 som hyller 956 som vant selveste Le Mans i 1985?


Uansett hva man produserer ‒ det gjelder å henge med trenden. Det har vi erfart at Porsche gjør, for de oppdaget raskt hva som var i ferd med å skje i bilindustrien. Og de er langt fra skyggeredd.

For allerede i 2015 kunne de vise fram et konsept av noe så uhørt som en elektrisk sportsbil. Som vi vet er lyden og vibreringene fra svære motorer en stor del av opplevelsen, og mange var skeptiske. Svært så skeptiske.

Men Porsche sto på sitt. De ville lage en elektrisk sportsbil. Resultatet så vi i 2019, for da kunne de vise fram en produksjonsklar utgave.

Og siden har Taycan som elbilmodellen heter blitt en så stor suksess at den like godt har blitt mer populær enn selveste 911. Så nei, så viktig var ikke lyden likevel.

En annen trend er å lage helt unike biler for kundene. Her har ikke Porsche vært like våkne, men de har fått med seg suksessen andre merker har hatt med dette. Og nå har også de kastet seg på denne trenden.

Så nå kan kunder som vil ha sin spesielle utgave kontakte Porsche Exclusive Manufaktur, og sammen setter de sammen en bil helt i tråd med det kunden ser for seg.

En slik kunne de vise fram i juni, og da en 911 Turbo S som skulle markere at det var 50 år siden Mexicos store racerbil-helt Pedro Rodríguez døde. Ja, du skal få se denne, men ikke ennå.

For nå har Porsche gjort noe enda kulere.

En som har fått med seg det nye tilbudet fra Porsche er nemlig Paolo Barilla. Selveste Paolo Barilla.

For han var nemlig en av tre sjåfører bak rattet på en Porsche 956 som gikk helt til topps under Le Mans i 1985, et av de viktigste enkeltløpene på racerbil-kalenderen. Han har også kjørt formel 1 for Minardi-laget, dog uten noen nevneverdig suksess.

Men du drar kanskje kjensel på navnet Barilla uavhengig av dette? For ja, Paolo tilhører familien som står bak pasta-produktene fra selskapet Barilla, så han trenger ikke å tenke på økonomien når han eventuelt skal kjøpe seg en ny bil.

Og runder man 60 år er det kanskje like greit å feire seg selv med nettopp en ny bil? Vi syns iallfall det.

Barilla fant ut at han både ville markere den store dagen og ikke minst den store seieren i 1985, og kontaktet Porsche Exclusive Manufaktur. Og han trengte ikke å overtale de.

Så sammen har de satt sammen en helt fantastisk 911 GT3 som er så kul at den til og med har forskjellige farger på felgene. Sjekk dette:

‒ Den unike kundeopplevelsen er kjernen i Porsche-merket, slår Alexander Fabig, visepresident Individualization and Classic hos Porsche.

‒ Derfor er det betydelig utvidede Sonderwunsch-programmet nok en milepæl når det gjelder kundeentusiasme over hele verden. Og dette bilprosjektet er kronjuvelen når det kommer til tilpasning fra Porsche Exclusive Manufaktur.

Kunden selv er også storfornøyd med resultatet:

‒ På 80-tallet fikk jeg sjansen til å kjøre den fantastiske Porsche 956, en ikonisk bil når det gjelder ytelse og skjønnhet, sier Paolo Barilla.

‒ Tolkningen av noen elementer i en moderne GT3 gjør det minnet spennende og viktig – for meg og for folk som står meg nær.

Bilen er spesiell både utvendig og innvendig, og et slikt prosjekt er åpenbart ikke gjort i en håndvending. For Porsche sier at denne jobben har tatt tre år, noe som utvilsomt høres ut som en veldig lang tid. Men det er altså det de sier.

Uansett, Barilla bekymrer seg helt sikkert ikke om regningen, og sluttresultatet er da også svært så imponerende.

Sjekk selv, og som vi lovet har vi også inkludert et bilde av 911 Turbo S som hyller Rodríguez. Den er ikke dum, den heller.

Les også:

Les mer om:

Nyheter