Slik ser Hyundais nyeste elbil ut

Syns du retroinspirerte Ioniq 5 ser litt for moderne ut? Vel, her har du den nyeste elbilen til Hyundai, og nå snakker vi om en skikkelig retrobil.


Hyundai kan feire flere ting enn den nye Ioniq 5 i 2021. Det er nemlig 35 år siden de kunne presentere et helt nytt flaggskip, noe som jo er et slags jubileum. Eller, Hyundai later iallfall som det er det.

Og siden de har gjort noe uber-kult så skal vi ikke krangle med dem. For det har de virkelig gjort.

Det var mye tragisk som skjedde i 1986, som for eksempel Tsjernobyl-nedsmeltingen, Vassdalen-raset, Caledonien-brannen og Palme-drapet. Men alt var ikke bekmørkt.

Over i Sør-Korea kunne Hyundai presentere en ny modell som var så stor at de like godt kalte den Grandeur. Den var basert på Mitsubishi Debonair, og ble en så stor suksess at 35 år senere lever den fortsatt i beste velgående.

6. generasjonen av modellen ble lansert i 2016 ‒ med en ansiktsløfting av modellen så sent som i 2019.

Og ja, den er Koreas aller mest populære bil.

Grandeur har nå tatt steget inn i framtiden og blitt helelektrisk, men det betyr ikke at 2022-utgaven av folkebilen nå kommer i elektrisk drakt.

Nei, for her har Hyundai kastet seg på den stadig økende resto-mod-trenden. Det betyr at man tar gamle biler og gir de noen moderne detaljer. Som for eksempel et elektrisk drivverk.

For dette formålet har Hyundai opprettet en Heritage Series, en serie med biler hvor den som fungerte som en inspirasjon til elbilen Ioniq 5 allerede er på plass.

Tilbake i 1974 kunne Hyundai vise fram konseptet Pony Coupé som legendariske Giorgetto Giugiaro sto bak, og designeren var faktisk så fornøyd med sluttresultatet at han senere tegnet De Lorean DMC 12 basert på denne. Ja, «Tilbake til fremtiden»-bilen.

I 1975 hadde Hyundai klar produksjonsversjonen av Pony, som dermed ble merkets aller første egenproduserte modell. Dette har Hyundai markert med en ny utgave av Pony, en helelektrisk resto-mod-utgave.

Denne følger de nå opp med en ny, men altså gammel, Grandeur.

I likhet med Pony-modellen fra 1975 har de kastet ut det gamle drivverket og satt inn et helelektrisk et, og overhalt bilen med det aller meste ‒ utenom de gamle linjene som altså består.

Utvendig ser bilen helt fantastisk ut, men det er faktisk innsiden som imponerer aller mest.

Her har Heritage-gjengen åpenbart gått for de dyreste materialene, og en slags burgunder/bronse- kombinasjon og et ganske så moderne infotainment sørger for en ganske så unik atmosfære.

‒ Når våre designere tenker på framtiden, er det viktig å se tilbake på det vi har skapt i fortiden og finne inspirasjon i det, sier Hak-soo Ha, leder for interiørgruppen i Hyundai Design Centre.

‒ Med Heritage Series Grandeur har designerne våre tolket en viktig del av Hyundais historie, og den er en fantastisk unik blanding av vintage og moderne som gjenspeiler de grenseløse mulighetene i vår elbil-æra.

Vi er enig, og ikke minst spente på hva det tredje prosjektet i Heritage Series blir.

Men før det må vi selvsagt sjekke ut det andre prosjektet, så her har du bilder av Hyundais aller nyeste elbil som kun kommer i ett eneste eksemplar ‒ resto-mod-utgaven av Hyundai Grandeur:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter