- Annonse -
HjemElbilerFord vil lade elbilene på fem minutter

Ford vil lade elbilene på fem minutter

Den gode nyheten. Ford har søkt på patent for ladeutstyr som åpner for lading av elbilen like raskt som man fyller bensinbilen. Den dårlige? De forsker fortsatt på løsningen.

Nordmenn er et tålmodig folkeslag. Så da elbilene begynte å komme for fullt var det ikke så farlig at ladingen tok ganske så mye lengre tid enn det å fylle opp drivstofftanken på en bensinstasjon.

- Annonse -

Avgiftskutt og andre fordeler veide mye tyngre, så spesielt for de som ikke trengte veldig lang rekkevidde var villig til å ofre litt av tiden sin på lading.

Men for resten av verden som ikke har hatt disse fordelene har ikke elbilsalget holdt tempoet til Norge, og en av grunnene er ladingen.

Verden er dog i ferd med å våkne, og med enda flere modeller, lengre rekkevidde og ikke minst økonomiske incentiver i flere land skyter elbilsalget fart. Men ladefarten er fortsatt en hemsko.

Over i USA satser har bilprodusentene nå på gang en diger satsting på elbiler, og de er smertelig klar over at ladingen vil være et hinder for mange skeptiske amerikanere. Og det er godt nytt for alle.

- Annonse -

Ford leder an i den voldsomme elbil-satstingen, og de har allerede kommet med en helelektrisk utgave av kanskje det aller største ikonet, Ford Mustang.

Mustang Mach-E vil få følge av en enda viktigere elbil, nemlig den elektriske utgaven av storselgeren F-150. Ford har for lengst passert 120.000 på reservasjonslisten for F-150 Lightning, og de har i tillegg på gang en helelektrisk utgave av selveste Transit.

Og dermed trykker de også gasspedalen i bånn når det kommer til ladeutvikling.

‒ I dag er det begrenset hvor raskt laderne kan fylle elbilens batteri på grunn av faren for overoppheting, påpeker Michael Degner hos Ford Research and Advanced Engineering.

- Annonse -

‒ Å lade raskere krever mer strøm gjennom ladekabelen. Og jo høyere strømmengden er, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal holde seg i drift.

Dette er også grunnen til at for eksempel Teslas lader har en maksimal strømstyrke på 520 ampere, for mer enn dette så risikerer man at kabelen går varm.

Ford har altså erklært krig mot varmegangen i kabelen, men de går ikke ut på slagmarken alene. For de samarbeider blant annet med flere hundre universiteter for å utvikle nye løsninger, noe som er en vinn-vinn-situasjon.

Ford får hjelp til å henge med i det teknologiske kappløpet, og studentene får ekte oppgaver å bryne seg på.

Over hos Purdue University er det en professor som er litt av en ekspert på varmegang i kabler. Issam Mudawar har faktisk brukt de 37 siste årene til å forske på hvordan man effektivt avkjøler elektroner ved å benytte væske som fanger opp varme når denne kokes opp og blir til damp.

‒ Ladetiden for elektriske kjøretøy kan variere mye, fra 20 minutter på en stasjon til timer på en hjemmeladestasjon, og det kan være en kilde til angst for folk som vurderer å kjøpe et elektrisk kjøretøy, sier Issam Mudawar, Betty Ruth og Milton B. Hollander, tre professorer i maskinteknikk ved Purdue University.

Og Mudawar har en veldig god nyhet.

‒ Laboratoriet mitt har kommet opp med løsninger rundt situasjoner hvor det produseres mer varme enn hva dagens teknologier kan håndtere.

Med andre ord. Dette åpner altså for mer enn de 520 ampere som Tesla har satt som grense. Faktisk veldig mye mer. Fire ganger dette, påstår folkene hos Purdue.

‒ Ford er forpliktet til å gjøre overgangen til elektrifisering enkel, sier Degner hos Ford.

‒ Vi er glade for å jobbe tett med Purdues forskningsteam, som har potensial til å gjøre eierskap av elektriske kjøretøy og kommersiell flåte enda mer attraktivt og tilgjengelig.

Fire ganger Teslas superladere åpner altså for lading på nivå med bensinfyllingen. Og det er en våt drøm, både for elbileiere og elbilprodusenter.

Men.

Ford sier at de nå jobber videre med kabalen som de har søkt patent for, og Mudawar kan opplyse at teamet skal bruke de to neste årene for å finne ut mer spesifikke ladehastigheter for utvalgte modeller av elbiler.

‒ Forskningen vi gjennomfører i dette prosjekt er virkelig avansert, og vi ser på det som en fordel for oss, framtiden for lading av elektriske kjøretøy og som en utviklingsstige for unge talenter – og vi har sett suksess med å gjøre det slik, sier Ted Miller, Fords leder for elektrifiseringsdelsystemer og kraftforsyningsforskning.

‒ Studenter blir engasjert, de liker arbeidet de gjør, og det er en vedvarende investering i laboratoriene deres, samtidig som de hjelper oss med å løse problemer.

For bilmerket har litt av en arv som de skal videreføres.

‒ Ford har vært aktivt involvert i batteriforskning og elektriske kjøretøy som kan dateres tilbake til Henry Fords og Thomas Edisons dager, sier Miller.

‒ Vi har sikret mer enn 2.500 amerikanske patenter innen elektrifiserings-teknologier, og vi har mer enn 4.000 som venter på godkjenning. Å jobbe med professor Mudawar og studentene hans passer perfekt for å hjelpe oss å forske på framtidens ladeløsninger.

Det kan altså resultere i elbil-lading på nivå med bensinfylling. Mer eksakt fem minutter, noe Purdue forklarer her:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her