Ford vil lade elbilene på fem minutter

Den gode nyheten. Ford har søkt på patent for ladeutstyr som åpner for lading av elbilen like raskt som man fyller bensinbilen. Den dårlige? De forsker fortsatt på løsningen.


Nordmenn er et tålmodig folkeslag. Så da elbilene begynte å komme for fullt var det ikke så farlig at ladingen tok ganske så mye lengre tid enn det å fylle opp drivstofftanken på en bensinstasjon.

Avgiftskutt og andre fordeler veide mye tyngre, så spesielt for de som ikke trengte veldig lang rekkevidde var villig til å ofre litt av tiden sin på lading.

Men for resten av verden som ikke har hatt disse fordelene har ikke elbilsalget holdt tempoet til Norge, og en av grunnene er ladingen.

Verden er dog i ferd med å våkne, og med enda flere modeller, lengre rekkevidde og ikke minst økonomiske incentiver i flere land skyter elbilsalget fart. Men ladefarten er fortsatt en hemsko.

Over i USA satser har bilprodusentene nå på gang en diger satsting på elbiler, og de er smertelig klar over at ladingen vil være et hinder for mange skeptiske amerikanere. Og det er godt nytt for alle.

Ford leder an i den voldsomme elbil-satstingen, og de har allerede kommet med en helelektrisk utgave av kanskje det aller største ikonet, Ford Mustang.

Mustang Mach-E vil få følge av en enda viktigere elbil, nemlig den elektriske utgaven av storselgeren F-150. Ford har for lengst passert 120.000 på reservasjonslisten for F-150 Lightning, og de har i tillegg på gang en helelektrisk utgave av selveste Transit.

Og dermed trykker de også gasspedalen i bånn når det kommer til ladeutvikling.

‒ I dag er det begrenset hvor raskt laderne kan fylle elbilens batteri på grunn av faren for overoppheting, påpeker Michael Degner hos Ford Research and Advanced Engineering.

‒ Å lade raskere krever mer strøm gjennom ladekabelen. Og jo høyere strømmengden er, desto mer varme må fjernes for at kabelen skal holde seg i drift.

Dette er også grunnen til at for eksempel Teslas lader har en maksimal strømstyrke på 520 ampere, for mer enn dette så risikerer man at kabelen går varm.

Ford har altså erklært krig mot varmegangen i kabelen, men de går ikke ut på slagmarken alene. For de samarbeider blant annet med flere hundre universiteter for å utvikle nye løsninger, noe som er en vinn-vinn-situasjon.

Ford får hjelp til å henge med i det teknologiske kappløpet, og studentene får ekte oppgaver å bryne seg på.

Over hos Purdue University er det en professor som er litt av en ekspert på varmegang i kabler. Issam Mudawar har faktisk brukt de 37 siste årene til å forske på hvordan man effektivt avkjøler elektroner ved å benytte væske som fanger opp varme når denne kokes opp og blir til damp.

‒ Ladetiden for elektriske kjøretøy kan variere mye, fra 20 minutter på en stasjon til timer på en hjemmeladestasjon, og det kan være en kilde til angst for folk som vurderer å kjøpe et elektrisk kjøretøy, sier Issam Mudawar, Betty Ruth og Milton B. Hollander, tre professorer i maskinteknikk ved Purdue University.

Og Mudawar har en veldig god nyhet.

‒ Laboratoriet mitt har kommet opp med løsninger rundt situasjoner hvor det produseres mer varme enn hva dagens teknologier kan håndtere.

Med andre ord. Dette åpner altså for mer enn de 520 ampere som Tesla har satt som grense. Faktisk veldig mye mer. Fire ganger dette, påstår folkene hos Purdue.

‒ Ford er forpliktet til å gjøre overgangen til elektrifisering enkel, sier Degner hos Ford.

‒ Vi er glade for å jobbe tett med Purdues forskningsteam, som har potensial til å gjøre eierskap av elektriske kjøretøy og kommersiell flåte enda mer attraktivt og tilgjengelig.

Fire ganger Teslas superladere åpner altså for lading på nivå med bensinfyllingen. Og det er en våt drøm, både for elbileiere og elbilprodusenter.

Men.

Ford sier at de nå jobber videre med kabalen som de har søkt patent for, og Mudawar kan opplyse at teamet skal bruke de to neste årene for å finne ut mer spesifikke ladehastigheter for utvalgte modeller av elbiler.

‒ Forskningen vi gjennomfører i dette prosjekt er virkelig avansert, og vi ser på det som en fordel for oss, framtiden for lading av elektriske kjøretøy og som en utviklingsstige for unge talenter – og vi har sett suksess med å gjøre det slik, sier Ted Miller, Fords leder for elektrifiseringsdelsystemer og kraftforsyningsforskning.

‒ Studenter blir engasjert, de liker arbeidet de gjør, og det er en vedvarende investering i laboratoriene deres, samtidig som de hjelper oss med å løse problemer.

For bilmerket har litt av en arv som de skal videreføres.

‒ Ford har vært aktivt involvert i batteriforskning og elektriske kjøretøy som kan dateres tilbake til Henry Fords og Thomas Edisons dager, sier Miller.

‒ Vi har sikret mer enn 2.500 amerikanske patenter innen elektrifiserings-teknologier, og vi har mer enn 4.000 som venter på godkjenning. Å jobbe med professor Mudawar og studentene hans passer perfekt for å hjelpe oss å forske på framtidens ladeløsninger.

Det kan altså resultere i elbil-lading på nivå med bensinfylling. Mer eksakt fem minutter, noe Purdue forklarer her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter