Slutt på fossildrevne biler i 2035

Det er en slags enighet om å fase ut biler med forbrenningsmotorer innen 2035, og Volvo vil mer enn gjerne lede an.


Det foregår som kjent en global klimakonferanse i Glasgow kalt COP26, og der er selvsagt også bilindustrien på plass. Transporten spiller nemlig en ganske stor rolle nå som utslippene skal kuttes, og sektoren setter seg ambisiøse mål.

Glasgow-erklæringen som støttes av både industrien og myndigheter sier blant annet at fossildrevne biler skal fases ut i viktige bilmarkeder innen 2035, og globalt innen 2040.

Det betyr altså at industrien forplikter seg til å sette sluttstrek for bensin- og dieselbiler i ganske nær framtid, og Volvo tar gjerne på seg en lederrolle.

Det svenske merket er blant de mest ambisiøse av de etablerte merkene, og har satt seg mål om å bli et klimanøytralt selskap innen 2040.

På veien dit må de også over på elbiler, og allerede innen 2025 forventer Volvo at halvparten av sitt globale salg består av elbiler.

Deretter er planen å sette sluttstrek for fossildrevne biler i 2030, og etter dette skal de kun selge nye elbiler.

‒ Vår plan om å bli en ren elbilprodusent innen 2030 er en av de mest ambisiøse i bransjen, men vi kan ikke realisere nullutslipps-transport alene, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

‒ Derfor er jeg glad for å stå side om side med bransjekolleger og regjeringsrepresentanter her i Glasgow når de signerer erklæringen. Tiden for klimatiltak er nå.

Håkan Samuelsson.

Volvo iverksetter nå et ganske oppsiktsvekkende tiltak for å få ned CO2-utslippet. De vil nemlig straffe seg selv for hvert tonn CO2 bilene slipper ut gjennom hele livsløpet. 1.000 svenske kroner skal dette tonnet koste.

Her vil svenskene gjennomføre en bærekrafts-kontroll for hvert nye bilprosjekt, og en CO2-kostnad legges til for hvert forventet tonn karbonutslipp gjennom bilens livssyklus.

Målet er å sikre at hver bilmodell skal være lønnsom selv under en streng karbonprisordning, og dette vil også styre hvordan prosjektene gjøres og oppmuntre til bruk av bærekraftige alternativer inkludert i produksjon, salg og ettersalg.

‒ En global og rettferdig pris på CO2 er avgjørende for at verden skal kunne oppfylle sine klimaambisjoner, og vi må alle gjøre mer, sier finansdirektør Björn Annwall.

‒ Vi er overbevist om at progressive selskaper bør ta ledelsen ved å sette en intern karbonpris. Ved å evaluere framtidige biler mot CO2-justerte lønnsomhet, forventer vi å akselerere handlinger som vil hjelpe oss å identifisere og redusere karbonutslipp allerede i dag.

Volvo har per i dag en elbil gjennom modellen XC40 Recharge Pure Electric, men har nå på gang sin første rene elbilmodell i C40 Recharge.

Her er leveringene forventet å starte i januar, så den bør ikke være veldig langt unna nå.

Ikke alle er fornøyde med målene som bransjen nå setter seg, og en av disse er Polestar-sjefen.

Elbilmerket opprettet av Volvo og dens eiere Geely mener industrien er for lite ambisiøs.

‒ Bilselskaper snakker fortsatt om å selge bensin- og dieselbiler fram til 2040, sier Thomas Ingenlath.

‒ Med tanke på levetiden til en bil, vil de fortsatt være drivende og forurense andre halvdel av dette århundret. De sinker en av de største løsningene vi har for å beskytte klimaet.

Polestar-sjefen har rett og slett lite til overs for fossildrevne biler.

‒ Kan du forestille deg å beskrive dette for et barn i dag: 30 år fra nå vil biler fortsatt produsere giftige gasser, noe som gjør luften vanskeligere å puste?

‒ Å bygge og selge elbiler er ikke sluttpunktet, det er begynnelsen. Vi vil trenge minst like mye oppmerksomhet på å skape en ren forsyningskjede og til slutt resirkulering. En elbil er en god start, og viser vei for ekte klimanøytral mobilitet, men ren betyr rent fra start til slutt.

‒ Polestar er ikke perfekt, men vi jobber med å bli bedre, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter