Verdens minste politibil?

Det er vel kun en plass den elektriske Citroën Ami kan fungere som en politibil, og det er på en på en liten øy.


Norge har fungert som et laboratorium for verdens elbilprodusenter, noe som har ført til noe ganske så oppsiktsvekkende. Vårt lille og bilmerkeløse land langt nord har nemlig fått besøk av en rekke bilprodusenter, og vi er prioritert når det kommer nye elektriske modeller på marked.

De skal først til Norge, deretter ut til resten.

Og ja, det har ikke minst gjort sitt til at Kina, som Norge jo ikke var veldig god venn etter at regimekritikeren Liu Xiaobo fikk fredspris i 2010, ser hit.

Merker som Xpeng, BYD, Nio, Hongqi, Maxus, Dongfeng, Seres og Chery er alle nye bilmerker som har meldt sin ankomst, og i tillegg er flere merker produsert i Kina ‒ slik som Polestar, MG og framtidens elektriske Smart.

Men den elektriske satstingen blir bare barnemat mot det som skjer på de greske øyene. For bilprodusentene har nemlig oppdaget at slike øyer kan brukes for å teste ut nullutslipps-samfunn.

Volkswagen har for eksempel rykket inn i Astypalea, et øysamfunn med rundt 1.300 fastboende, men også med normalt over 70.000 årlige turister. Der skal de sørge for trafikken blir nullutslipp, og hele prosjektet er døpt «Smart Green Island».

En annen gresk øy, Khalki rett utenfor Rhodos, får nå det som må være tidenes mest overraskende politibil. Ja, kanskje til og med historiens dårligst egnet politibil.

Du kjenner kanskje ikke til Ami, men denne har blitt en stor suksess for Citroën. Dette er en skikkelig mikrobil, eller mopedbil om du vil. Nå er ikke denne i Norge, så vi er litt usikre på hva den faktisk ville endt opp som. Men hjemme i Frankrike trenger du ikke bilsertifikat for å kjøre denne, men det gjør du for eksempel i Storbritannia.

Ami er bitteliten. En lengde på 2,41 meter, en bredde på 1,39 meter, en høyde på 1,52 meter og med plass til to personer på innsiden.

Rekkevidden er på 74 kilometer, mens toppfarten er på 45 km/t. Ladingen skal gå på tre timer.

Ikke akkurat politibil-egenskaper, der altså.

Men alt er åpenbart mulig nå som verden skal bli grønn.

For lille Khalki, ifølge Wikipedia en øy på 37 km², under 500 innbyggere og rundt 6 km vest for Rhodos, skal bli grønn. Og det med Citroëns hjelp.

Vi får håpe ting går like langsomt på Khalki som det filmverden liker å forestille livet på de greske øyene, for hils på den kommende politibilen der:

Til å begynne skal Citroën leverer seks kjøretøy til myndighetene på øya. To stykk Ami, en til politiet og en til kystvakten, to ë-C4 og en ë-Spacetourer til Khalki kommune, og til slutt en varebil i form av ë-Dispatch til de som driver strømselskapet.

Inkludert i avtale er 48 måneders gratis bruk, hvor Citroën deretter kjøper tilbake bilene ‒ bare for å donere dem tilbake til Khalki kommune.

‒ Dette prosjektet vil endre livene til noen få for nå, men er bare begynnelsen. Ved å hjelpe Khalki til å bli en grønn økonomi fokusert på bærekraft, baner Citroën vei for framtiden og viser at elektrifisering er veien videre, slår lederen for Citroën fast, Vincent Cobée.

En fordel har dog en Ami i forhold til vanlige politibiler. Den kommer seg nemlig fram også i trange passasjer, som vi kan se av videoen fra den greske øya.

Mange kunne nok tenkt seg en Ami her i Norge, spesielt om den blir klassifisert som en mopedbil (i Frankrike kan altså 14-åringer kjøre denne skapningen). For dette er altså unntaket som bekrefter regelen.

Norge er enn så lenge snytt for denne «elbilen», men vi tipper nordmenn mer enn gjerne tar seg en tur til Khalki for å sjekke den ut nærmere. Ja, og for å slikke litt sol.

Her er de seks helelektriske bilene som skal bidra til er grønnere samfunn på den lille øya:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter