Audi er det litt mer luksuriøse alternativet i Volkswagen-gruppen,
men det er også et merke som har en lang motorsport-arv. Og de er sitt ansvar
bevisst. Det har resultert i de mer bøllete RS-versjonene, som
startet med RS2 tilbake i 1992. Siden har de gitt mange av modellene
RS-behandlingen, og i 2013 var også tiden inne for en slik utgave av den populære
Q3.
salgspotensiale, og Audi tok altså sats og utvidet tilbudet med en RS Q3 som
hadde 310 hestekrefter under panseret. Dette ble raskt fulgt opp med en ny versjon som kunne skilte
med 340 hk, og til slutt en utgave med hele 367 hk. Denne lista er nå ytterligere hevet med en fersk utgave av RS
Q3, som nå akkurat bikker den magiske 400-grensen i hk i tillegg til å ha et
formidabelt dreiemoment på 480 Nm. Men nå finnes det en enda råere versjon av RS Q3. Tyske ABT Sportsline har nemlig gått løs på modellen, og trimmet den som en olympiader. Det betyr settet kalt ABT Engine Control, og som vanlig åpner dette for flere hester i stallen. En Audi ABT RS Q3 kan skilte med en 5-sylindret motor med 440 hestekrefter, og dreiemomentet får seg også en oppjustering til 520 Nm.
lyder på 285 km/t ‒ opp 5 km/t. Den sprinter også raskere, og bikker 100 km/t i løpet av 4,3
sekunder ‒ 2 tiendelder raskere enn den originale RS-versjonen. Som vanlig byr også ABT på nye felger, mer eksakt fire forskjellige
versjoner. De er tilgjengelig både som 20-tommere og de litt større
21-tommerne. Bilen på bildene er utstyrt med FR-felgene til ABT, og resultatet er slett ikke verst. Sjekk selv i denne bildeserien:
- Vettel forlater Ferrari
- Toyota forventer en profitt-nedgang på enorme 80 prosent
- Nå viser også Polestar fram elektrisk MC