Den lange reisen mot midtmotor

Etter 60(!) år med eksperimentering, kan endelig Chevrolet pensjonere Corvetten med frontplassert motor.


Av og til tar ting litt lengre tid enn hva vi håper på. Som
for eksempel støvsugingen, som jo egentlig skulle vært gjort i går.

Men noen ting tar litt lenger tid enn andre, og et prakteksempel på dette finner vi hos Chevrolet i USA.

-->
Dette er de som lager den ikoniske sportsbilen kalt
Corvette, eller bare Vette blant venner.

En Corvette er eldre enn det du kanskje tror, og er faktisk
en av de lengstlevende modeller vi har i bilverden.

General Motors presenterte den aller første utstillingsbilen tilbake i 1953, og ble muligens tatt litt på senga av interessen den genererte.

Så sjefene bestemt seg raskt for å lage den, og siden har sportsbilen blitt produsert sammenhengende.

Her er 1954-modellen, og vi skjønner godt hvorfor folk gikk bananas:

Tilbake i 1953 kom C1 som den første generasjonen heter med en motor montert over de fremre akslingene, og slik har det vært siden.

Og det er ganske utrolig, for Chevrolet har alltid sett potensialet
for en Corvette med en midtplassert motor.

Modellens «far», Zora Arkus-Duntov, ble så imponert da han
kom over utstillingsmodellen av Corvette i 1953 at han like godt banket på hos
GM: «Hei, denne vil jeg være med på å lage!»

GM sjekket CV’en til den belgiskfødte mannen, og oppdaget
raskt at han både var racerfører og hadde en lang erfaring som bilbygger.

Så 1. mai 1953 kunne Duntov stemple inn hos GM for første
gang, og ble dermed involvert i utviklingen av den første produksjonsmodellen
av Corvette.

Han fokusert spesielt på motoren, en «Small Block» V8, og
var så skarp at han raskt avanserte til sjefingeniør.

Og da begynte jakten på en midtmotor.

Det dukket opp en rekke konsepter, blant annet en racerbil kalt CERV I i 1960.

Med midtmotor så Duntov allerede da muligheten for et «grenseløst
design» med en slik plassering, men det skulle altså gå 59 år før CERV I
materialiserte seg.

Konseptet i 1960 kom med sju forskjellige
motorkombinasjoner, men det originale konseptet med Small Block V8 og lettvekt
aluminium er faktisk det som danner grunnlaget for 2020-versjonen av Corvette
Stingray.

Ja, den aller første med midtmotor.

Men tilbake til originalhistorien.

Mange er nok ikke klar over at gigantene GM en gang var
ledet av en danske, William S. Knudsen.

Som 21-åring emigrerte han til USA, og var åpenbart en leder fra den øverste hyllen.

For han ble intet mindre enn president for GM, og den jobben
var han så god til at da USA ble trukket inn i 2. verdenskrig hentet like godt Franklin
Roosevelt han til militæret som en 3-stjerners general.

Sønnen het Semon Knudsen, og i 1964 var han daglig leder hos GM. Sammen med Duntov bestemte de seg for å lage racerbilen CERV II som skulle utfordre de andre kjente produsentene på store løp som Le Mans og Sebring.

Bilen hadde faktisk verdens første firehjulstrekk kombinert
med en midtmotor, noe Duntov også tok patent på.

Ingeniøren så altså åpenbare fordeler med å plassere en motor
mer i midten av bilen, blant annet med tanke på vektfordeling, kjøreegenskaper og
sikten forover.

Det var imidlertid så store utfordringer knyttet til en Corvette
med midtmotor, blant annet med nedkjøling av viktige komponenter, begrenset
kupéplass, mindre bagasjerom og mer støy på innsiden.

Dette var den gang uløselige for Duntov og resten av
gjengen, og da han gikk av i 1975 var drømmen langt unna å bli realiserte.

GM prøvde dog videre, og mer nylige forsøk inkluderer en CERV III i 1990, et konsept som faktisk ble bygd i samarbeid med Lotus.

Denne var mer gatefokusert enn de tidligere racerbilene, og målet
var å evaluere midtmotor-strukturen nok en gang.

Ikke overraskende var motoren en Small Block V8, og denne ytet
650 hestekrefter og et dreiemoment på 888 Nm.

Noen husker kanskje Windows 95, som på en måte er startskuddet for dataalderen vi nå er inne i.

Og takket være supercomputere, virtuell virkelighet, kunst
intelligens og ikke minst ‒ 60 år med erfaring ‒ har endelig Chevrolet løst den
gotiske knuten.

For sjekk denne Twitter-meldingen fra Chevrolet:

Den aller siste Corvetten med motoren helt framme er altså
historie, og det siste eksemplaret i generasjon 7 er faktisk solgt for godt
over 20 millioner kroner.

2020-modellen av Corvette Stingray med midtstilt motor kan
dermed hylle visjonen til tusenvis av mennesker opp gjennom årene, og sette
sluttstrek for en over 60 år gammel drøm.

Dessverre får ikke Duntov selv oppleve den, for han døde i
1996 som 86-åring.

Men det er likevel en slags moral i denne historien.

Aldri gi opp, for en dag klarer du kanskje å nå det målet du
satte deg.

Ok, nå er det på tide å avslutte.

Støvsugeren venter.

Men først, noen bilder bilder av Corvette Stingray med midtmotor:

Les også:

Les mer om:

Nyheter