HjemNyheterDen hellige treenigheten

Den hellige treenigheten

Tre tiår, tre ikoner. Med vennlig hilsen Bugatti.

Hva er bedre enn én Bugatti? Jo, tre Bugattier. Og helst en fra hvert av de siste tiårene.

- Annonse -

Det finnes sikkert noen heldige jævler her på kloden som sitter med en garasje som inneholder superbilsamlernes våte drøm, en Bugatti EB110 Super Sport, en Bugatti Veyron 16.4. Super Sport og en Bugatti Chiron.

Disse bør eventuelt hver morgen titte innom garasjen, og takke høyere makter for hvor heldige de faktisk er.

De tre bilene er nemlig høydepunktene fra Bugattis siste tre tiår, EB110 på 1990-tallet, Veyron på 2000-tallet og Chiron på 2010-tallet.

Bugatti selv har selvsagt alle disse tre eksklusive bilene i sin garasje, og siden også deres franske fabrikk i Molsheim er stengt grunnet koronautbruddet har de hatt tid til å samle den hellige treenigheten til et aldri så lite familietreff.

- Annonse -

Sjekk dette familiefotoet:

En hellig trio, EB110, Veyron 16.4 og Chiron.
En hellig trio, EB110, Veyron 16.4 og Chiron.

Vi snakker om noen av de absolutte høydepunktene de tre siste tiårene, og der er litt av en trio Bugatti samlet til et supertreff.

La oss ta dem bil for bil.

Bugatti EB110 Super Sport

Her snakker vi rett og slett om verdens raskeste bil på 1990-tallet.

- Annonse -

Dette var babyen til Romano Artioli, og den ble satt sammen for å hedre grunnlegger Ettore Bugatti. Ja, derav navnet EB, og 110 markerte at det var 110 år siden Ettore ble født da bilen ble presentert 15. september 1991.

Den bød på et banebrytende nytt bærende karosseri (monocoque) som kun veide 125 kilo, og var den aller første serieproduserte bilen som var laget av karbon. Andre materialer de brukte var aluminium og magnesium til felgene, og selv boltene var laget av titan. Ja, har du hørt!

Men hjertet i en Bugatti er selvsagt motoren, og EB110 Super Sport fikk en 3.5-liters V12 midtplassert motor med fire turboer og et maks turtall på 8.250 r/min. Turboene fungerte mellom 1.05 og 1.2 bar trykk for å redusere turbotregheten.

Det ga noen formidable ytelser.

EB110 gjorde unna sprinten 0-100 km/t på 3,26 sekunder, noe som gjorde den til verdens raskeste på den tiden. Toppfarten var heller ikke verst, nemlig 351 km/t.

Superbilen holdt rekorden for raskest akselerasjon, raskeste serieproduserte sportsbil, raskest bensinbil og av alle ting ‒ raskeste bil på is!

Innen 1995 hadde Bugatti kun produserte 96 eksemplarer av EB110 GT, så vel som mindre enn 40 av den lettere og mer kraftfulle versjonen EB110 Super Sport i tillegg til to offisielle racerbil-versjoner med 670 hk.

I 1992 kostet en Super Sport 550 million lire (rundt et par millioner kroner), mens det ble solgt en slik under en auksjon i fjor som gikk for rett i overkant av 2 millioner euro for en 1994-modell.

Bugatti Veyron 16.4. Super Sport

I 2005 slo Bugatti til med Veyron 16.4, og nok en gang skrev de historie.

De fulgte til dels oppskriften fra EB110 Super Sport, men karbon-monocoque, firehjulstrekk og fire turboladere.

Tidenes første hyperbil kunne by på over 1.000 hestekrefter og en toppfart på som passerte drømmegrensen på 400 km/t med 7 km/t.

Hjertet var en 8-liters W16 som hadde 1.001 hk og et dreiemoment på 1.500 Nm, noe som gjorde at den kunne fyke opp i 100 km/t på bare 2,5 sekunder. Men kreftene tok ikke slutt der, for 0-200 km/t gikk unna på formidable 7,3 sekunder.

Men dette var altså den første Veyron 16.4, for de har altså en som også heter Veyron 16.4 Super Sport.

Denne ble lansert i 2010, og nå hadde Bugatti overgått seg selv med god margin.

Super Sport-versjonen hadde nemlig en motor som ytet 1.200 hk, og toppfarten var nå økt til 415 km/t. Vel, den gikk faktisk enda fortere.

For Veyron 16.4 Super Sport satte ny hastighetsrekord for serieproduserte biler da den ble klokket inn til en toppfart på 431,072 km/t.

Bugatti satte sammen 450 Veyron 16.4, og kun 48 av disse var Super Sport ‒ selvsagt bygd for hånd på fabrikken i Molsheim fram til 2015.

Som med EB110 er den et ettertraktet samlerobjekt, og prisene for Veyron har økt med 30- til 35 prosent i snitt ‒ og øker fortsatt!

Bugatti Chiron

Ah, Chiron, denne hyperbilen ut av en annen verden.

Den kom i 2016, og nok en gang løftet Bugatti listen mer enn et hakk. Også denne hadde en W16 på 8-liter, men nå huset den 1.500 ville hester og et dreiemoment på 1.600 Nm.

Det ga den supersprintgener, og 0-100 km/t ble tilbakelagt på 2,4 sekunder og 0-200 km/t på 6,1 sekunder. Heller ikke 0-300 km/t var en utfordring, og dette ble unnagjort på 13,1 sekunder.

Chiron var, og er, så vill at Bugatti faktisk måtte begrense toppfarten til 420 km/t. Jepp.

Også dette er en rekordbil.

I 2019 ble Chiron den aller første serieproduserte bilen til å bikke den magiske 300 mph-grensen. Chiron noterte seg for en mph-hastighet på 304,773, og dette betyr at den også var farlig nær en annen drømmegrense ‒ 500 km/t. 304,773 er nemlig utrolige 490,484 km/t.

Det er planlagt 500 Chiron, og til nå er litt over halvparten bygd og levert til noen heldiggriser.

Prisen? 2,65 millioner euro ‒ før skatt og avgifter.

Og det verste av alt er at det etter alle solemerker er en smart investering, som de to andre har vist seg å være.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her