Valhalla blir hybrid med en ny V6-motor

For første gang siden 1968 utvikler Aston Martin en helt ny motor. Og ja, også et hybridsystem som kan kobles til den.


Det er ikke så veldig ofte Aston Martin dukker opp med en
helt ny modell, men det har faktisk skjedd flere ganger de siste årene.

I 2017 viste de fram et helt vilt prosjekt kalt Valkyrie, en
norrøn gud med løsninger fra formel 1 og en diger V12-motor kombinert med et
hybridsystem. Antall hestekrefter? Godt over 1.100.

Men Aston Martin var ikke ferdig med den norrøne mytologien
med det, for de tar festen videre med Valhalla. Dette blir Aston Martins andre
superbil etter Valkyrie som får en midtplassert motor, og den er helt
nyutviklet.

Britene har kalt motoren for TM01, noe som står for at dette
er den første motoren som hedrer ingeniørgeniet Tadek Marek som jobbet hos dem
på 1950- og 60-tallet.

Det er altså ikke ofte Aston Martins motoringeniører får
sjansen til å lage en helt ny motor, så de tenkte lenge og vel før de falt på
en løsning.

Ikke overrasket er det en V-motor, disse som tar litt mindre
plass en andre typer. Og ikke overraskende falt de på seks sylindre ettersom
den skal være kompakt og innenfor framtidige utslippsregler.

Resultatet er en 3-liters V6 som faktisk veier under 200
kilo, og som innfri framtidig utslippskrav for Euro 7.

‒ Dette prosjektet har vært en stor utfordring fra starten
av. Å sette sammen et team for å levere det som kommer til å bli den framtidige
kraften til Aston Martin har vært en ære, sier Joerg Ross, sjef for drivverk-ingeniørene.

‒ Helt fra begynnelsen har vi hatt friheten til å utforske
og utvikle på en måte som vi ikke har hatt på en veldig lang tid. Det viktigste
var at vi ønsket å lage noe som passer til TM01-benevnelsen, å lage noe som
ville ha imponert vår forgjenger og banebrytende ingeniør, Tadek Marek.

Aston Martin vil ikke helt ut med hva V6-motoren har av ytelser, og det er ikke sikkert de en gang vet det. For de er ikke helt ferdig med utviklingen, og så får den som storesøster også et hybrid drivverk som gir den enda flere krefter.

En helt ny V6 som er plassert dypt rett bak føreren bør gi
enorme kjøreegenskaper, og elektrisk kraft bør gi bilen umiddelbar respons.

Så vi kan bare glede oss, noe helt sikkert gudene som
svinger seidelen i Valhall sikkert også gjør.

Åh, bilder av bilen? Ja, det hadde vi helt glemt. Her har du om ikke annet noen illustrasjoner.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene