Det koster å være kar. Paret som kan skryte av å eie verdens første A90 Supra måtte blø 18 millioner kroner for den rettigheten.
Etter en lang ventetid var den endelig klart for en ny Toyota Supra, 17 år etter at den siste ble bygd.
Toyotas nye sportsbil kan by på en rekkesekser på 3,0-liter som yter 340 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Nm. Denne er koblet opp mot en 8-trinns automatkasse som ifølge Toyota gir lynraske opp- og nedgiringer, med tette intervaller mellom de laveste girene.
Det er mulig å gire via ratthendler, og man kan velge mellom «Normal» og «Sport» beroende på preferanser og kjøreforhold.
Toyota og Gazoo Racing har også montert inn en startkontroll (launch control) som optimaliserer grepet under akselerasjon, og 0 til 100 km/t går dermed unna på 4,3 sekunder.
Norske priser er ikke klare, men internasjonalt er den satt til 50.000 dollar (430.000 kroner). Toyota skal også komme med en versjon som har en 4-sylindret motor, og denne blir da enda litt billigere.
Men om du drømte om å eie den aller første A90-utgaven av Supra hadde det kostet ganske så mye mer.
For den første, med det elegante VIN-nummeret 20201, den 1. i 2020, gikk nemlig under hammeren på en auksjon arrangert av Barrett-Jackson sist helg.
Det var Toyota North America som hadde sikret seg den første modellen, og inntektene fra bilen går til to veldedige formål i USA.
Budrunden gikk ifølge auksjonsfirmaet ganske så bra, og det ble til slutt samlerparet Jeanette og John Staluppi som fikk tilslaget. Og la oss håpe at de ikke bare ble dratt med i iveren, men at de faktisk har litt på bok.
For da var prisen kommet opp i solide 2,1 million dollar, og omregnet i norsk cash blir det rundt 18 millioner kroner. For å si det på en annen måte, de kunne kjøpt over 40 nye Supraer fra forhandleren for den prisen.
- Les også: Endelig, her er nye Toyota Supra
- Les også: Snart trenger du ikke nøkkel til leiebilen
- Les også: Sjekk denne kabrioleten