Defender følger i de elektrifiserte hjulsporene til Evoque og Discovery

Nå kommer også Land Rover Defender som en ladbar hybrid.


Det finnes noen biler som er litt mer unike enn andre, og en slik er helt klart Land Rover. Denne er faktisk så unik at den har sin egen merkedag, og dagen som Land Rover feires er 30. april.

Dette samfaller selvsagt med dagen da den originale Land Rover ble introdusert for verden, nemlig 30. april 1948.

Ur-Land Roveren lever fortsatt, og nå i form av Land Rover Defender som tok over stafettpinnen i 1983.

Og denne er fornyet med en helt ny generasjon introdusert i fjor, og Jaguar Land Rover gjør nå det de kan for å holde liv i modellen også utover 2020-tallet.

Det betyr at den også må ta steget inn i den elektrifiserte alderen, og den følger nå Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport som en ladbare hybrid.

PHEV-utgavene av Evoque og Discovery har et drivverk som består av en 3-sylindret 1.5-liters bensinmotor kombinert med et batteri på 15 kWh som gir de over 60 kilometers elektrisk rekkevidde.

Men Defender (110-utgaven) kjører sin egen vei, som jo den ofte gjør, og Defender P400e kombinerer en 4-sylindret bensinmotor og et 19,2 kWh stort batteri. Dette gir bilen voldsomme krefter, og kombinasjonen bensinmotor og elmotor gjør som benevnelsen sier sitt til at den ladbare versjonen kan by på 400 hestekrefter.

Dette gjør den den terrengvennlige SUV-modellen i stand til å sprinte nesten som en ekte sportsbil, og 0-100 km/t går unna på 5,6 sekunder. Toppfarten er satt til 209 km/t.

Dette blir altså den aller første Defender som blir mulig å kjøre utslippsfri, og den elektriske rekkevidden er satt til 43 kilometer. P400e har et snittutslipp av CO2 på kun 74 g/km, og slurper kun i seg 0,33 liter på mila.

Standard for P400e er 20-tommers felger, elektronisk luftfjæring og ladeport, og det er også mulig å få den med premium LED-frontlykter, Meridian lydanlegg, head-up display og tåkelys.

Den ladbare modellen leveres med type 3-ladekabel som standard, men en valgfri type 2-kabel er også tilgjengelig. Med type 3-ladekabel er det mulig å lade bilen til 80 prosent på rundt to timer.

Land Rover melder også at terrengfunksjonene fungerer akkurat like bra i helelektrisk modus, så det bør være mulig å suse gjennom terrenget nærmest helt lydløst med P400e.

Og ja, også den kan slepe opptil 3.000 kilo med hengervekt, mens takvekten er på 168 kilo (dynamisk) og 300 kilo (statistisk).

Den nye ladbare versjonen av bilen som startet sitt eventyr tilbake i 1948 har en forventet lansering i januar, så framtidens Land Rover er ikke så veldig langt unna.

Land Rover Defender har også flere nyheter å by på. 2021-versjonen kommer også med en ny 6-sylindret Ingenium diesel-motor med mildhybrid, det kommer en Defender Hard Top, en ny eksteriørutgave kalt Defender X-Dynamic samt en Defender 90 med mildhybrid.

Her har du bilder av 2021-versjonene, inkludert den kommende Defender P400e:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter