Grrrr, produksjonen av sportsbilen Yaris er i gang

Det kommer en sportsbilversjon av Toyota Yaris. Ja, faktisk. Og 25 nordmenn venter allerede på den.


For de som ikke følger med i rally er det nok veldig overraskende at vi kaller Toyotas kompakte Yaris for en sportsbil. For dette er en liten sjarmør som befinner seg i den eksklusive gruppen av biler som er under fire meter, og trives kanskje aller best i lave hastigheter rundt i byene.

Men liten betyr også lett, og det er et viktig element når det kommer til sportsbiler.

Og som de som følger med i rally-VM vet at den nye Yarisen er et svært godt utgangspunkt for rallybiler.

Sammen med Norges-venn og teamsjef Tommi Mäkinen har Toyotas racingavdeling Gazoo Racing (GR) utviklet en svært så god rallybil av Yaris, faktisk så imponerende at estlandske Ott Tänak ble verdensmester bak rattet på en slik i fjor.

I år har bilen like godt inntatt de to øverste plassene etter sesongens tre første VM-runder, så bilen er muligens enda bedre nå.

Og det må selvsagt feires, noe Toyota gjør med å lage en GR Yaris som kundene kan ha det moro med.

Dette er en liten rakett med en helt ny 3-sylindret 1.6-liters turbomotor, og denne byr på 261 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Heldigvis har de vært tro mot rallysporten, så denne kommer med en 6-trinns manuell girkasse og firehjulstrekk.

For å gjøre lille Yaris enda lettere og stivere har GR-avdeling til Toyota brukt enda mer lette materialer som aluminium og karbon, og totalvekten har dermed landet på 1.280 kilo. Kraft-til-vekt-ratio på dermed på respektable 4,9 kilo per hk.

Dette sørger for at den sprinter opp til 100 km/t på 5,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 230 km/t.

Mäkinen, teamsjef for rallylaget og fire ganger verdensmester, har selv testet resultatet, og den flyvende finnen har satt sitt godkjent-stempel på den lille raceren.

Og det er godt nok for oss.

Men en ting er å lage en sportslig versjon av Yaris, en annen er å faktisk serieprodusere den.

Bilen skal settes sammen oå Motomachi-fabrikken i Toyota City i Japan, og Toyota og GR-gjengen tar så seriøst på oppgaven at de like godt har redesignet hele produksjonsprosessen spesifikt for GR Yaris.

I tillegg har Toyota Gazoo Racing etablert en egen «GR-fabrikk» som skal produsere sportsbiler med GR-merket, og denne er ganske så spesiell. I stedet for det tradisjonelle samlebåndet består lokalene av forskjellige celler hvor automatiske robotkjøretøy forflytter delene mellom hver stasjon. Dette åpner blant annet for produksjon av stivere karosseri og en svært nøyaktig montering, viktige ting for sportsbiler som også er krevende øvelser å få til.

I tillegg har GR-avdeling sikret seg noen av de beste folkene fra Toyota, og disse har til og med fått en egen tittel ‒ disse flinke håndverkerne er kalt «Takumi».

Salget av den kommende Toyota GR Yaris startet tidligere i år, og ettersom produksjonen nå er i gang kan de første kundene forvente å få sin lille sportsbil allerede i år.

Og du kan også spotte en GR Yaris her hjemme, for til nå har 25 norske kunder lagt inn en bestilling på denne.

De har enten betalt 544.900 kroner for Sport Edition, eller 564.900 kroner for Circuit Edition.

Som standard kommer GR Yaris med ting som Alcantara GR-sportsseter, skinntrukket GR-ratt, doble eksosrør og nøkkelfri sentrallås.

Sport-utgaven kan skilte med 18-tommers aluminiumsfelger, 8-tommers navigasjonssystem, head-up display, et lydanlegg fra JBL, blindsonevarsling, varsling av kryssende trafikk bak bilen og parkeringssensorer.

Circuit er som navnet sier skreddersydd for banekjøring, og mangler komfortutstyret som Sport har. Den kommer i stedet med 18-tommers smidde aluminiumsfelger, røde bremsekalippere, GR sportsfjæring og Torsen differensial foran og bak.

Og for de som heller vil ha en høyreist Yaris med sportsbilegenskaper, er det også et håp. Toyota kommer nemlig med en SUV-utgave som er kalt Yaris Cross, og vi kan forvente oss at Gazoo Racing også kaster seg over den.

Men den er i så fall et stykke unna, for Yaris Cross er akkurat lansert i Japan og er ventet til Europa neste år.

Les også:

Les mer om:

Nyheter