Europas største bilforbund ADAC har kjørt 29 elbiler gjennom en test for å sjekke hvordan forbruket virkelig er, og kun en elbil holdt hva den lovet. Og den aller dårligste var litt av en overraskelse.
Er det en ting vi har lært av elbil-boomen, er det at vi må ta produsentenes egne tall med en klype salt. Grunnen er at elbilen ikke har en så lang rekkevidde som tradisjonelle biler, noe som selvsagt kan gjøre potensielle kunder skeptiske.
Nå er det ikke slik at bilprodusentene lyver, for under gitte forhold kan elbilene også matche de som er oppgitt av fabrikanten. Men realiteten er at de ofte er bedre enn det bilistene selv klarer å oppnå under normal kjøring, og dette gjelder både oppgitt rekkevidde, oppgitt ladehastighet og oppgitt energiforbruk.
-->
Sistnevnte måler elbilenes forbruk, akkurat som liter per mil måler bensin- og dieselforbruket for biler med forbrenningsmotor. Så jo mindre energiforbruk en elbil har, jo bedre blir energien som er lagret i batteriet utnyttet.
Det betyr at i likhet med liter per mil er lavere kWh/100 km bedre, og ikke veldig overraskende viser en fersk undersøkelse at forbrukstallene faktisk er litt annerledes ved normal bruk enn de som er oppgitt av merkene selv. Det hederlige unntaket er Porsche, som jo vanligvis er svært restriktive på hva de oppgir og lover.
Det er også verd å merke seg at forbruket ikke nødvendig viser eksakt hvor effektive elbilene er, for i likhet med at du kan søle når du fyller bensin på tanken kan det være kWh som går til spille under lading av elbiler.
Det er altså det tyske bilforbundet ADAC som nå har testet 29 elbiler, og slik som helt sikkert også NAF ville gjort her hjemme har de gått for et svært bredt spekter ‒ fra billige Seat Mii Electric og opp til ganske luksuriøse elbiler som Porsche Taycan og Tesla Model X.
De har totalt testet 29 elbiler, hvorav 26 av bilene har oppgitt et forbruk i det nye og litt mer realistiske WLTP-syklusen. De tre andre er såpass gamle at de kun har tall oppgitt i NEDC-standarden, som normalt sett er enda et hakk lengre unna et reelt forbruk enn det WLTP viser.
Uansett viser testen til ADAC at 28 av de 29 elbilene bruker mer energi enn det merkene selv lover, men det er forskjell på hvor stor forskjellen faktisk er.
Ikke overraskende handler det mye om små og lette biler når det kommer til de med minst forbruk, men den aller beste er ikke blant de aller minste.
For den aller mest effektive elbilen i testen er Hyundai Ioniq electric style, som hadde et forbruk på 16,3 kWh/100 km. Dette er dog et stykke unna WLTP-forbruket, som er oppgitt til kun 13,8 kWh. Men det holdt likevel til å toppe listen.
Nest best i testen var VW e-up! Style, som noterte seg for et forbruk på 16,7 kWh (14,5 kWh oppgitt i WLTP), mens Seat Mii Electric Plus var den tredje mest effektive med 17,3 kWh (14,9 kWh oppgitt).
To andre små elbiler fulgte deretter, Mini Cooper SE med 17,6 kWh (14,9 kWh oppgitt) og BMW i3 (120 Ah) med 17,9 kWh (15,3 kWh oppgitt).
Disse fem var de eneste som kom under 18 kWh, til tross at 16 elbiler faktisk hadde et oppgitt WLTP-forbruk under denne grensen.
Nederst på listen var det fem elbiler som passerte 25 kWh/100 km i forbruk, og en av disse var ikke Porsche Taycan 4S Performance Plus ‒ selv om den faktisk har et oppgitt WLTP-forbruk på 26,2 kWh. Her har tyskerne vært svært restriktive, for ADAC-testen resulterte nemlig i et forbruk på 23,6 kWh. Altså 2,8 kWh mindre enn det Porsche selv opplyser.
Den første elbilen som rundet 25 kWh i testen var Audi e-tron 55 quattro, som endte på 25,8 kWh (23,0 kWh oppgitt). Deretter var det et sprang til de fire minst effektive elbilene som ADAC testet.
Jaguar i-Pace EV400 S AWD landet langt unna sitt oppgitte forbruk på 22,0 kWh, for ADAC målte det til hele 27,6 kWh. Det samme forbruket landet Mercedes EQC 400 AMG Line på, og denne har et oppgitt WLTP-forbruk på 22,6 kWh.
ADAC hadde også funnet plass til den kompakte varebilen Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh), og den lite aerodynamiske kassebilen endte opp med et forbruk på 28,1 kWh (25,9 oppgitt i WLTP).
Lite aerodynamisk kan man ikke si om den aller dårligste elbilen i denne testen, og dette kommer nok som en stor skuffelse på mange nordmenn.
For aller sist finner vi nemlig Polestar 2 Long Range Dual Motor, som var milevis unna det oppgitte forbruket på 19,3 kWh/100 km. Den bilen endte opp med et forbruk på hele 29,2 kWh, så vi håper virkelig at en programvareoppdatering vil gjøre sitt til at dette tallet om ikke annet nærmer seg det oppgitt WLTP-forbruket. For dette var svært skuffende av Volvos elektriske dattermerke.
Det var de fem beste og fem dårligste, men ADAC testet også elbiler som Volkswagen ID.3 og ID.4, Mazda MX-30, Renault Zoe, Hyundai Kona, Nissan Leaf og Tesla Model 3. Så sjekk ut hvordan disse og andre populære elbiler klarte seg i testen over hos ADAC.
Les også: