BYD Sealion 7 har vært en suksess, og nå fortsetter lanseringsprisen en stund til. (Fotos: BYD)

BYD-suksess ‒ viderefører lanseringskampanje

BYDs nye sjøløve, Sealion 7, har truffet så godt her i Norge at importøren viderefører lanseringsprisene.


BYD har fortsatt litt igjen før de er blant de 10 mest populær bilmerkene her i Norge, men de nærmer seg. Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for 2024 viser at BYD var det 13. mest populære merket i fjor med 2.669 registreringer, mens MG var nummer 10 med 4.591.

Lokomotivet til det kinesiske merket har vært den relativt dyre SUV-modellen Tang, men i november fikk det et nytt ess de kan spille ut. Den langt rimeligere Sealion 7. 

-->
Som navnet viser hører denne hjemme i Ocean-serien til BYD, og det er også på gang en lillesøster av denne kalt Sealion 5 som er 4,52 meter i lengden. 

Sealion 7 er på sin side 4,83 meter lang og dermed hakket lengre enn populære nybiler som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Toyota bZ4X og Skoda Enyaq, og har også en spandabel akselavstand på 2,93 meter. 

I tillegg byr Sealion 7 på en oppgitt rekkevidde på rett over 500 kilometer og 10-80 prosent lading oppgitt til 24 minutter, firehjulsdrift og 0-100 km/t på ganske kjappe 4,5 sekunder. 

BYD har selv pekt ut fjorårets soleklart mest populære nybil som hovedkonkurrent, og Tesla Model Y starter i skrivende stund på 446.760 kroner. Den som byr på firehjulsdrift og 533 kilometer rekkevidde starter på 482.631 kroner. 

Da BYD Norge introduserte Sealion 7 lød introduksjonsprisen på 469.900 kroner, og dette har åpenbart falt i smak. 

For nå kan importør RSA melde om at salget av elbilen har bikket 1.000 eksemplarer, og det bare på 6 uker. 

– Det er tydelig at bilen har truffet en nerve blant norske bilkjøpere, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

‒ Vi forventet en god mottakelse, men responsen har overgått alle forventninger. Bilens kvalitet, firehjulstrekk, utstyrsnivå og gunstige pris gjør den til et perfekt valg for mange norske familier.

Pris er selvsagt svært viktig, og BYD Norge tør ikke å tukle altfor mye med suksessoppskriften rundt Sealion 7. 

‒ Vi er glade for å kunne meddele at vi fortsetter lanseringsprisen i en begrenset periode. BYD Norge har et mål om å nå 6.000 solgte biler totalt innen utgangen av 2025, og responsen vi har fått så langt gir oss tro på at dette er godt innen rekkevidde, sier Christensen.

– Vi er takknemlige for tilliten fra våre kunder, og ser frem til 2025 – hvor vi virkelig skal sett BYD på Norgeskartet.

RSA er for øvrig importør av BYDs personbiler og nyttekjøretøy også i Finland og Island, i tillegg til at de tar inn BYDs nyttekjøretøy i Sverige og Danmark.

Her er flere bilder av BYD Sealion 7:

Les også:

Hva tenker du