Nybilsalget i 2024 klarte akkurat å presse seg over 2023 med totalt 128.691 nye førstegangsregistrerte personbiler, og av dette var hele 114.400 elbiler, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Andelen elbiler utgjorde dermed 88,9 prosent, og det mye takket være den nye folkebilen her hjemme. Tesla Model Y sto nemlig bak hele 13,1 prosent av alle nybilene i 2024, og landet på formidable 16.858 registreringer.
Elbilandelen økte dermed fra 82,4 prosent i 2023, så selv om 2025-målet om at alle nybiler skal være utslippsfrie ikke er nådd har Norge den klart høyeste andel elbiler i verden.
‒ Tallene og andelsøkningen viser at de siste prosentene for å nå 2025-målet kan bli tungt å dra i land, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
‒ Det gir klar beskjed til regjeringen om at det er helt avgjørende å opprettholde incentiver som gir fordeler ved kjøp av elbiler, dersom regjering og Storting skal nå målet de selv har satt.
Model Y ble altså årets mest registrerte nybil, og Tesla tok også dobbeltseier. For takket være en solid sluttspurt med over tusen registreringer i desember endte Model 3 på 2. plass med 35 små registreringer mer enn Volvo EX30.
Topp 5 mest registrerte nybiler 2024:
- Tesla Model Y: 16.858 registreringer
- Tesla Model 3: 7.264
- Volvo EX30: 7.229
- Volkswagen ID. 4: 7.222
- Toyota bZ4X: 6.007
Med to Tesla-modeller helt øverst er det heller ikke noe spørsmål om hvem som ble årets mest populære bilmerke, og nærmere hver femte nybil, 18,9 prosent, kom fra det amerikanske elbilmerket.
Slik endte 2024 for bilmerkene:
- Tesla: 24.259 registreringer
- Volkswagen: 14.000
- Toyota: 13.678
- Volvo: 11.118
- BMW: 6.952
‒ Tross mange nye merker og modeller, velger de fleste bilmerker de har et forhold til fra før, eller som de kjenner til. I 2025 blir det spesielt spennende å se om nye kinesiske bilmerker og modeller får en sterkere posisjon blant nybilkjøperne, sier Solberg Thorsen.
OFV sier at det kun er Tesla som har etablert en solid markedsandel raskere enn de kinesiske bilmerkene, som til sammen tok over 10 prosent av nybilmarkedet i 2024.
Totalt endte altså nybilsalget på 128.691 biler.
‒ Innspurten for nybilsalget i 2024 ble svært spennende etter et labert 2023 som fulgte rekordårene 2021 og 2022, sier Solberg Thorsen.
‒ Vi traff nesten blink med vår prognose på 130 000 nye personbiler i 2024, og fikk altså en liten økning fra året før. Selv om det var mer fart i nybilsalget i andre halvår, preget økonomiske utfordringer hele 2024.
Direktøren tror at mange utsatte eller droppet nybilkjøpet, trolig i påvente av rentenedsettelser og økt kjøpekraft.
‒ Vi ser nå inn mot en økonomisk lysning, og mange nye og spennende bilmerker og modeller er på vei til Norge i 2025. Hvis elbilincentivene opprettholdes, kan nybilsalget få økt fart og bidra til at vi når 2025-målet. Mange av de nye modellene har et pris- og utstyrsnivå som passer manges behov og lommebok, sier han.
Totalt rundet vi akkurat en halv million eierskifter i 2024, og totalt endte bilsalget 1,4 prosent under 2023.
‒ Det har vært jevn og god fart i bruktmarkedet over tid. At tallet har gått litt ned, sett opp mot et lavt nybilsalg de siste to årene, viser at mange har valgt å beholde bilen de allerede har, eller velger brukt framfor ny, sier Solberg Thorsen.
OFV-tallene viser at elbilene tar stadig mer andeler også i bruktmarkedet, og 21,5 prosent av alle eierskifter i fjor var elbiler – en økning i antall på 11,6 prosent målt mot 2023.
Like mye fart var det ikke i varebil-segmentet, for her gikk antallet nyregistrerte biler ned med 4,1 prosent målt mot 2023. Totalt kom det til 27.496 nye varebiler, og her var elbilandelen på 29,6 prosent ‒ mot 30,9 i 2023.
Men selv om 7 av 10 valgte en dieseldrevet varebil i fjor var det en elektrisk som ble årets mest registrerte, for Volkswagen ID. Buzz toppet med 3.866 med Volkswagen Transporter/Caravelle som en god nummer to med 3.069 registreringer.
OFV sier at tilbudet av elektriske varebiler blir stadig bedre, men fortsatt mener mange næringsdrivende at bruksegenskapene ikke er gode nok til å dekke behovene.
‒ Pris, rekkevidde og andre faktorer bidrar til dette. Skal vi i 2025 komme nærmere nullutslippsmålet, som også omfatter lette varebiler, er det ikke nok å øke avgiftene på dieselvarebiler, sier Solberg Thorsen.
‒ En gjeninnføring og forbedring av Enova-støtten vil være et bedre virkemiddel. Men uten det, er det ingen grunn til å tro at vi kommer i nærheten av 100 prosent elektriske varebiler på en lang stund.
Les også: