Regjeringen roser både trafikantene selv og trafikksikkerhetsarbeidet for den prosentmessige store nedgangen, og kun i koronaåret 2021 med 80 omkomne har det vært færre omkomne på norske veier i løpet av et år.
Men 90 er selvsagt 90 for mange.
‒ Enhver ulykke er tragisk, og det er brutalt når mennesker omkommer på norske veier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Norge har en såkalt nullvisjon når det kommer til dødelige trafikkulykker, men de par siste årene har antall omkomne gått opp. Den trenden ble altså brutt med 20 færre trafikkdrepte i 2024.
‒ Men vi må videre ned. Hver ulykke er en påminnelse om det systematiske arbeidet som kreves for å nå vårt mål om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Statens vegvesen sier at det er to hovedgrunner til dødsulykkene i fjor, hvor utforkjøringer krevde 35 liv og møteulykker sto bak 33 drepte. De er også bekymret for antall drepte på motorsykler, som i fjor var på samme nivå som i 2023 med 20 drepte.
Lenge så det også ut til at 2024 som 2023 skulle ende uten omkomne i buss, men året ble avsluttet på verst tenkelig måte da tre mennesker mistet livet i en svært dramatisk ulykke i romjulen.
‒ Årets siste dager ble dessverre preget av flere tragiske ulykker. Alle ulykkene gjør sterkt inntrykk på meg, og tankene mine går til alle involverte, berørte og etterlatte, sier Jon-Ivar Nygård.
Men samferdselsministeren ser positivt på utviklingen.
‒ De samlede tallene for 2024 viser likevel at utviklingen i antall trafikkdrepte går i riktig retning. Det er et tegn på at både at trafikantene tar ansvar for å gjøre veiene tryggere og at det samlede trafikksikkerhetsarbeidet virker, sier Nygård.
‒ Det er fortsatt altfor mange som mister livet på norske veier, og jeg tenker på alle dem som har mistet noen. Bak hvert tall er det et menneskeliv som er blitt revet bort fra familie, venner, kollegaer og klassekamerater. Disse ser vi ikke i statistikken, men vi må ikke glemme dem.
Også Trygg Trafikk ser positivt på utviklingen.
‒ Det er bra at vi nå har en nedgang, etter flere år med økning, sier fagdirektør i Trygg Trafikk, Tanja Loftsgarden.
‒ Da beveger vi oss forhåpentligvis i riktig retning. Men vi er dessverre fortsatt altfor langt unna der vi skal være. Vi er langt bak det nasjonale målet – og ikke minst savner nesten hundre familier noen de er glad i. Dessverre fikk vi en forferdelig avslutning på året. I Nordland mistet tre passasjerer livet i en alvorlig bussulykke.
Akershus hadde flest dødsulykker i 2024 med 12 omkomne, men bussulykken i Hadsel førte til at Nordland hadde nest flest trafikkdrepte med 9 drepte sammen med Innlandet. Færrest omkomne var det i Vestfold og Finnmark med 2 omkomne hver.
Slik fordelte de trafikkdrepte i 2024, ifølge statistikken til Statens vegvesen:
Les også: