Alfa har på gang en ny superbil, og nå har en F1-stjerne luftet denne. (Fotos: Alfa Romeo)

F1-fører testet Alfas 33 Stradale

Se den kuleste i F1-sirkuset, Valtteri Bottas, teste noe av det kuleste i bilverden, Alfa Romeo 33 Stradale.


Dagens Formel 1-førere er som regel velstriglete og ganske så A4 både i form og oppførsel, vel, foruten Valtteri Bottas. Den rutinerte finske føreren minner mer om en trailersjåfør, og er den perfekte testføreren for Alfas nye villstyringen, Alfa Romeo 33 Stradale.

Denne linjelekre og sportslige saken:

-->

Den finske Formel 1-føreren har nylig vært med på en spesiell testøkt for Alfa Romeo’s nye superbil, og det hele fant sted på det ikoniske Balocco Proving Ground i Italia. Her fikk Bottas, som også er en av de eksklusive eierne av denne superbilen, muligheten til å teste «00-prototypen» i samarbeid med Alfa Romeos ingeniørteam.

En intens dag med testing

Bottas’ opplevelse startet med en rekognoseringsrunde i en Alfa Romeo Giulia GTAm, en bil han allerede eier og kjenner godt. Dette ga ham muligheten til å bli kjent med baneoverflaten og de spesifikke forholdene på Balocco. Deretter tok han plass bak rattet på 33 Stradale.

Under testøkten gjennomførte Bottas en rekke mellom- og høyhastighetstester som fokuserte på bilens balanse, bremsesystem og veihåndtering. Han skrøt av bilens umiddelbare respons og presisjon, og fremhevet spesielt det intuitive kjøremønsteret og den umiskjennelige Alfa Romeo-lyden som omslutter kupeen.

– En total kjøreglede

Etter testingen uttrykte Bottas sin begeistring for bilen:

– Muligheten til å teste 33 Stradale var et veldig spesielt øyeblikk. Jeg håper tilbakemeldingene mine kan bidra til å finjustere bilen ytterligere. Alt jeg trenger å gjøre nå, er å vente på at min egen 33 Stradale blir klar, sa Bottas.

Han la til at bilen gir en følelse av total symbiose mellom fører og maskin.

– Den er ekstremt responsiv og enkel å forstå, selv for sjåfører uten profesjonell bakgrunn.

Høy ytelse og avansert teknologi

Den nye 33 Stradale er en begrenset utgave med kun 33 eksemplarer. Den er utstyrt med en 3.0-liters twin-turbo V6-motor som produserer over 620 hestekrefter, kombinert med bakhjulsdrift og en åtte-trinns DCT-girkasse. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder og har en toppfart på over 330 km/t.

Bilen byr på to kjøremoduser: «Strada» (vei) for komfort og jevn kjøring, og «Pista» (bane) for maksimal ytelse. I Pista-modus testes bilens fulle potensial, inkludert funksjoner som Partenza Veloce, en raskstart-prosedyre som optimaliserer akselerasjon.

Designet for maksimal kontroll

33 Stradale har en avansert chassisdesign som inkluderer en karbonfiber-monocoque og aktiv fjæring. Den semi-virtuelle styringen og de karbonkeramiske bremsene fra Brembo sikrer enestående kontroll og stabilitet, selv under ekstreme forhold. Bremsesystemet kan bremse bilen fra 100 km/t til 0 på mindre enn 33 meter.

En opplevelse for livet

På slutten av testøkten fremhevet Bottas hvordan 33 Stradale kombinerer det beste fra motorsportens verden med tilgjengelighet for vanlige sjåfører.

– Denne bilen er ikke bare en superbil. Den representerer en perfekt blanding av ytelse, eleganse og kjøreglede. Den er definitivt verdig sin plass blant Alfa Romeos mest ikoniske modeller, avsluttet han.

Her kan du selv sjekke ut da 35-åringen som nå blir reservefører hos Mercedes teste den nye superbilen til Alfa Romeo, 33 Stradale:

Les også:

Hva tenker du