Bugatti har igjen skrevet seg inn i bilhistorien, denne gangen med den åpne modellen W16 Mistral. Med en toppfart på hele 453,91 km/t har bilen satt ny rekord for åpne biler. Den nye superbilen klarte dette på testbanen til ATP Automotive Testing Papenburg i Tyskland, og markerer en milepæl i Bugattis lange historie med banebrytende ingeniørkunst.
– Fra Veyron til Chiron og nå W16 Mistral, Bugattis dedikasjon til ytelse og innovasjon har definert en æra av monumentale prestasjoner, sier Christophe Piochon, president for Bugatti Automobiles.
Som toppen av kransekaken returnerte W16 Mistral tilbake til banen hvor tre andre rekordbiler sto klare, og for første gang var den historiske kvartetten samlet.
Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition, Chiron Super Sport 300+ og den ferske verdensmesteren W16 Mistral World Record Car.
Piochon selv beskriver øyeblikket som «ærefryktinngytende».
En reise gjennom rekordene
Bugattis moderne rekordhistorie startet i 2010 med Veyron 16.4 Super Sport. Med en toppfart på 431,07 km/t redefinerte den oppfatningen av hva en veigodkjent bil kunne oppnå. Bare tre år senere fulgte Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, som med åpen cockpit nådde 408,84 km/t. Dette var et tydelig signal om at Bugatti ikke bare dominerte lukkede biler, men også var kongen av åpne modeller.
I 2019 tok Bugatti ytelsen til nye høyder med Chiron Super Sport 300+, som ble den første serieproduserte bilen til å bryte 300 mph-barrieren. Med en toppfart på 490,484 km/t markerte modellen en milepæl i bilverdenen.
W16 Mistral: Et mesterverk av innovasjon
Den siste verdensrekordholderen, W16 Mistral, representerer et klimaks for Bugattis ikoniske W16-motor. Oppkalt etter den berømte vinden fra Sør-Frankrike, har denne åpne bilen blitt finjustert for maksimal ytelse. Med en 8.0-liters, quad-turbo motor som leverer hele 1.600 hestekrefter, er W16 Mistral designet for å sømløst skjære gjennom luften.
For å oppnå rekorden ble det gjort minimale modifikasjoner, inkludert optimalisering av luftstrømmen og finjustering av fjæringen. Bak rattet satt Bugattis Pilote Officiel, Andy Wallace, som med sin erfaring fra tidligere rekorder, sikret at W16 Mistral kunne sette den utrolige nye standarden.
En hyllest til arv og fremtid
Verdensrekorden for W16 Mistral ble feiret med et unikt øyeblikk på testbanen i Papenburg, hvor modellen sto side om side med de tidligere verdensrekordbilene. Dette ikoniske øyeblikket understreket Bugattis unike evne til å kombinere innovasjon, ytelse og design.
– Bugatti-verdensrekordbilene er uforlignelige i hva de har oppnådd, og de symboliserer essensen av merkevaren, sier Piochon.
Med W16 Mistral som den siste modellen i serien med W16-motor, avsluttes et kapittel i Bugattis historie. Samtidig peker det mot en fremtid hvor merket fortsetter å presse grensene for hva som er mulig innen bilindustrien.
Bugatti har med dette nok en gang befestet sin posisjon som verdensledende innen bilytelse og ingeniørkunst. W16 Mistrals rekord på 453,91 km/t er ikke bare en teknologisk triumf, men også et symbol på menneskets streben etter det ultimate.
Les også: