Den norske elbilsuksessen forklares ofte med incentiver og momsfritak på nye elbiler, og dette er selvsagt to store grunner til at 9 av 10 nye biler nå er helelektriske.
Men det er også en annen fordel, og det er drivstoffprisene. For strømmen er langt billigere enn bensinen, og da spesielt her i Norge.
Om vi ser på den siste oversikten til
GlobalPetrolPrices.com så er den fra 23. desember, og som vanlig må vi laaaaangt nedover listen før Norge dukker opp. Oljenasjonen Norge har nemlig en av de dyreste bensinprisene i hele verden.
Listen inkluderer hele 169 land, og det billigste i skrivende stund er Iran med 33 øre for literen, etterfulgt av Libya med 35 øre og Venezuela med 40 øre. Du får altså full tank for en 20-kroning i disse landene.
At norske myndigheter pumper ut kroner av bilistene viser listen, for vi må helt ned på 158. plass før vi finner Norge med en literpris på 21,47 kroner. Her får man altså ikke én liter for den samme 20-kroningen som gir full tank i Iran. Hmmm.
Norge har dermed en av de høyeste literprisene, men det er også 11 land som er dyrere. Det inkluderer Danmark og Island, og aller dyreste er det i Hong Kong med ville 37,95 kroner literen.
Og med en høy literpris blir forskjellen til elbilene enda større når man ser på strømprisen, for her går vi mot strømmen i Europa.
For en ny studie utført av bankeksperter hos
Finansvalp, et selskap som hjelper forbrukerne til å finne rimelige låneløsninger, og de har analyserte data fra Eurostat rundt strømpriser gjennom andre halvdel av 2023.
Disse viser at til tross for periodemessige skyhøye strømpriser er Norge blant de billigste i Europa.
Aller billigst er et land som man kanskje ikke forbinder med elbiler, men som faktisk er veldig viktig for elbilsatsingen. Ungarn er nemlig det noen her i Norge drømmer om å bli, nemlig en svær og viktig batteriprodusent. Og ja, det mye takket være billig strøm.
Blant annet er BMM, BYD og den svære kinesiske batteriprodusenten CATL på plass i Ungarn, så dette landet er allerede blant de viktigste her i Europa når det kommer til elbiler.
De som også eier en slik i Ungarn kommer billig ut av ladingen, for ifølge tallene har landet den billigste strømmen med 110,90 euro per MWh. Dette er faktisk hele 55 prosent mindre enn det europeiske gjennomsnittet.
Over i «billiglandet» Bulgaria kommer de også greit ut av strømregningene, og Europas nest billigste strømland betaler 119,40 euro per MWh – 51 prosent under det europeiske gjennomsnittet.
Så kommer vårt langstrakte og kalde kongerike, og her landet snittet på 121,10 euro per MWh ‒ også det 51 prosent under snittet.
De 10 europeiske landene med de laveste strømprisene, i euro per MWh, inkl. avgifter:
- Ungarn 110,90 euro
- Bulgaria 119,40
- Norge 121,10
- Island 131,50
- Malta 147,10
- Kroatia 154,30
- Romania 178,20
- Sverige 187,00
- Luxembourg 190,90
- Slovakia 196,70
Tyskland har fått sin dose av skyld når norske strømpriser når rekordhøyder, og det folkerike landet har heller ikke gjort det enkelt for seg selv ved å fase ut kjernekraft. Og straffen må det tyske folket ta.
Det er nemlig Tyskland som topper listen alle vil være på bånn, og her viser tallene at strømmen kostet i siste halvdel av 2023 formidable 416,20 euro per MWh. Det er 69 prosent høyere enn snittet som lyder på 245,78 euro per MWh.
Belgia følger med 377,20 euro per MWh, og Irland tar den siste pallplassen med 374,60 euro per MWh.
De 10 europeiske landene med høyest strømpriser:
- Tyskland 416,20 euro
- Belgia 377,20
- Irland 374,60
- Italia 361,90
- Liechtenstein 355,70
- Kypros 351,90
- Danmark 307,60
- Euroområdet 305,40
- Latvia 304,00
- Tsjekkia 303,90
– Det er interessant å se hvilke land som har de høyeste og laveste strømprisene i Europa, sier Olle Pettersson, administrerende direktør i Finansvalp.
‒ Ungarn og Bulgaria har begge en historie med relativt lave strømpriser, ettersom regjeringen deres har implementert priskontrollpolitikk som bidrar til å opprettholde rimeligere kostnader. Men deres lavere kostnader er også påvirket av landenes avhengighet av kull og kjernekraft, som er billigere enn fornybare energikilder.
‒ Til sammenligning er Tyskland og Belgia sterkt avhengige av naturgass for kraftproduksjon. Å kutte ned på deres kjernekraft- og kullkapasitet, kombinert med den bredere europeiske energikrisen, har resultert i at landets innbyggere har slitt med spesielt høye kostnader.
NAF har flere ganger regnet ut hva ladingen koster sammenlignet med dieseltankingen, og her kommer elbilistene klart best ut.
Et regnestykke som tar utgangspunkt i 1.000 kilometer kjøring og med relativt høye 6 kroner per kWh viser at ladingen med strømstøtte vil koste 401 kroner og dieselfyllingen 1.300 kroner ‒ så over 300 prosent mer.
For ja, kombinasjonen billig strøm og dyr bensin gjør forskjellen rekordstor her i Norge.
Les også: