Lille Polo runder 50 år i 2025. (Fotos: Volkswagen)

Lille, store Polo runder 50 år

Designet av italienske Bertone og en tvilling av Audi 50 lå det meste til rette for at Volkswagen Polo skulle bli en hit, og nå er et litt annet 50 i sentrum ‒ nemlig et stort jubileum.


Det har knapt vært et større ansvar på en arvtaker enn Polo-modellen. Det var nemlig bilen som skulle overta for den originale folkebilen ‒ Volkswagen Boble. 

Tyskerne hadde dog full kontroll på tingens tilstand. 

-->
For først faset de inn Passat i 1973 og deretter Golf i 1974, og så trykket de gasspedalen helt ned i gulvet med Polo i 1975. Aldri før hadde en bil vært så kort og raffinert som denne. 

Volkswagen traff blink så det holdt, og fem generasjoner senere har lille Polo rundet formidable 20 millioner biler.

Som en folkebil skal Polo balansere mellom pris og ytelse, og fungere like bra for en enslig i byen som en familie på landsbygda. Den skal altså enkelt og greit være en svært allsidig og godt utstyrt bil.

Det hele startet faktisk i 1974, for da kunne Audi presentere en liten sak kalt 50 som skulle ta opp konkurransen med populære biler som Renault 5 og Fiat 127 her i Europa. Men bilen var rett og slett for fristende for den store Volkswagen-gruppen.

Det gikk nemlig ikke lang tid før Audi 50 ble gjort om til en Volkswagen Polo, og i lett modifisert form gikk den i serieproduksjon i Wolfsburg i 1975.

Med et ganske rent design og høy funksjonalitet fanget den tidsånden, og var både effektiv, praktisk og rimelig. Kjøreegenskapene var også på plass, og med effektive motorer lå alt til rette for suksessen som skulle følge.

For hver generasjon har småbilen blitt videreutviklet, og her forklarer Volkswagen selv de fem generasjonene som fulgte den originale modellen.

Polo II brakte en rekke forbedringer fra 1981 og utover, inkludert mer plass og komfort samt moderniserte motorer.

I 1987 så den begrensede spesialserien Polo Coupé GT G40 debuten til superladeren av scroll-type, som ga mer kraft.

Nok et sprang fremover fulgte i 3. generasjon fra 1994, også når det gjelder teknologi. Polo III var en av de første kjøretøyene i sin klasse med innovative sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsputer.

I 1998 var Polo tilgjengelig for første gang som GTI.

Med en betydelig økning i størrelse tilbød 4. generasjon et nytt nivå av komfort og sikkerhet fra 2002, med front- og sidekollisjonsputer, servostyring og ABS som standard.

Polo V ble introdusert en rekke digitale innovasjoner ‒ fra 2009 gjorde infotainment- og assistansesystemer kjøringen mer komfortabel enn noensinne. Polo V imponerte også innen motorsport: Med Polo R WRC vant Volkswagen verdensmesterskapet i rally fire ganger på rad fra 2013.

6. generasjon var basert på den modulære tverrmatrisen (MQB) og satte nye standarder i 2017 når det gjelder av tilkobling, sikkerhet og kjøredynamikk. Poloen ble enda mer digital og innovativ med produktoppgraderingen i 2021. Den kompakte bilen kan skilte med assistanse- og komfortsystemer som ellers bare er kjent fra høyere kjøretøyklasser.

Volkswagen Classic skal selvsagt feire 50-åringen skikkelig, og allerede under Bremen Classic Motorshow som starter i slutten av januar skal de vise fram noen av de eldste modellene til lille, men også store, Volkswagen Polo.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Volkswagen