Det har knapt vært et større ansvar på en arvtaker enn Polo-modellen. Det var nemlig bilen som skulle overta for den originale folkebilen ‒ Volkswagen Boble.
Tyskerne hadde dog full kontroll på tingens tilstand.
Som en folkebil skal Polo balansere mellom pris og ytelse, og fungere like bra for en enslig i byen som en familie på landsbygda. Den skal altså enkelt og greit være en svært allsidig og godt utstyrt bil.
Det hele startet faktisk i 1974, for da kunne Audi presentere en liten sak kalt 50 som skulle ta opp konkurransen med populære biler som Renault 5 og Fiat 127 her i Europa. Men bilen var rett og slett for fristende for den store Volkswagen-gruppen.
Det gikk nemlig ikke lang tid før Audi 50 ble gjort om til en Volkswagen Polo, og i lett modifisert form gikk den i serieproduksjon i Wolfsburg i 1975.
Med et ganske rent design og høy funksjonalitet fanget den tidsånden, og var både effektiv, praktisk og rimelig. Kjøreegenskapene var også på plass, og med effektive motorer lå alt til rette for suksessen som skulle følge.
Nok et sprang fremover fulgte i 3. generasjon fra 1994, også når det gjelder teknologi. Polo III var en av de første kjøretøyene i sin klasse med innovative sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsputer.
I 1998 var Polo tilgjengelig for første gang som GTI.
Med en betydelig økning i størrelse tilbød 4. generasjon et nytt nivå av komfort og sikkerhet fra 2002, med front- og sidekollisjonsputer, servostyring og ABS som standard.
Polo V ble introdusert en rekke digitale innovasjoner ‒ fra 2009 gjorde infotainment- og assistansesystemer kjøringen mer komfortabel enn noensinne. Polo V imponerte også innen motorsport: Med Polo R WRC vant Volkswagen verdensmesterskapet i rally fire ganger på rad fra 2013.
6. generasjon var basert på den modulære tverrmatrisen (MQB) og satte nye standarder i 2017 når det gjelder av tilkobling, sikkerhet og kjøredynamikk. Poloen ble enda mer digital og innovativ med produktoppgraderingen i 2021. Den kompakte bilen kan skilte med assistanse- og komfortsystemer som ellers bare er kjent fra høyere kjøretøyklasser.
Volkswagen Classic skal selvsagt feire 50-åringen skikkelig, og allerede under Bremen Classic Motorshow som starter i slutten av januar skal de vise fram noen av de eldste modellene til lille, men også store, Volkswagen Polo.
Les også: