Bilbergere har det travelt i januar og februar, for både snø og kulde skaper problemer for bilistene. (Fotos: NAF)

Bilister trenger veihjelp ‒ her er topplisten for 2024

Det er fem ting som bilistene slet så mye med i 2024 at de kontaktet bilbergere.


Dette er folkene du helst ikke vil snakke med, men bilbergerne er også en usedvanlig velkommen venn i nøden. De dukker nemlig opp når bilistene trenger hjelp.

Og disse heltene går nå inn i sin travleste periode, iallfall om vi bruker 2024 som en pekepinn. For tallene til NAF viser at det var nettopp januar og februar som var de månedene deres bilbergere måtte rykke ut flest ganger.

-->
Ikke så rart, årets to første måneder byr normalt på krevende føreforhold med snø, kulde, vind og mye mørke. Ja, en litt kjedelig cocktail for bilistene.  

Men snøen troner ikke øverst på listen over ting som bilbergerne måtte rykke ut til, for det er noen andre årsaker som er enda litt mer vanlig. Og det er jo på en måte bra, for nordmenn skal jo strengt tatt kunne håndtere snø litt bedre enn snittet.

Som vi kan se av topplisten under er det ikke noen store overraskelser, for det er kjente årsaker som sender bilistene inn i trøbbel.

Topp 5 bilproblemer 2024:

  • Startproblemer og batteritrøbbel
  • Punktering
  • Hjul og hjuloppheng
  • Elektriske systemfeil
  • Kjørt fast i snø eller utforkjøring
– Å ikke få start på bilen går igjen både sommer og vinter, og er den hyppigste årsaken til at våre bilbergere må rykke ut, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

‒ Det kan være mange grunner til at bilen ikke vil starte, og bilbergerne våre vil alltid forsøke å løse problemet på stedet, slik at du kan kjøre videre.

Øverst på listen står det startproblemer og batteritrøbbel, men det betyr ikke at elbilistene sliter med å beregne rekkevidden og går tom for strøm. Som med snø begynner også bilistene å bli rutinerte på rekkevidde-feltet.

Her er det snakk om det lille 12-voltsbatteri som sliter spesielt når det blir litt kaldere, og det er som kjent dette batteriet som benyttes for å starte opp bilen.

– Mange elbiler lader opp 12-voltsbatteriet når de står koblet for å lade hovedbatteriet, men med mye småkjøring kan også dette gå tomt, forklarer Handagard.

‒ Det gjelder for alle biler, og det kan lønne seg å vedlikeholdslade det om du småkjører mye. Batteritrøbbel viser altså ikke til at elbiler går tomme for strøm på hovedbatteriet, men gjelder feil på startbatteriet på alle biler.

Punktering er nummer to på 2024-listen, og dette er et litt irriterende problem. Spesielt for de litt mer voksne blant oss ‒ de som er vokst opp med et reservehjul i bagasjen. 

I dag kommer nemlig nybilene uten et reservehjul, og bilister havner raskt i trøbbel om det skjer en punktering. 

– Mange er også usikre på hva de skal gjøre om de punkterer, forklarer pressesjefen hos NAF.

‒ Ofte har ikke moderne biler reservedekk, men kanskje et reparasjonssett med skum. Dette kan være dårlig egnet til å tette skaden om du har kommet borti fortauskanter eller liknende. Hvis du får en slik skade må bilen ofte fraktes til dekkverksted.

Så nei, ingen god hjul der altså.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker NAF Motor