Kona Electric er historisk sett blant Norges 10 mest populære elbiler, og med en ny generasjon som kom i 2023 holder den fortsatt koken.
‒ Kona Electric var vår desidert mest solgte bil i 2024, og vi vet at kundene setter pris på bilens kombinasjon av god plass, omfattende teknologi- og utstyrsnivå og høye komfort, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
2. generasjonen har også vokst i størrelse, bilen er nå 4,36 meter lang, og rekkevidden lyder nå på 514 kilometer. Den kan også lokke med ting som fjernstyrt parkering, blindsonekameraer og digital nøkkel, og bakerst er det et gavmildt bagasjerom på 466 liter.
En ny kampanje kutter altså prisene med 40.000 kroner, og senker innstegsprisen inkludert veiledende levering på 13.900 kroner til 333.900 kroner. Det er for eksempel godt over 100.000 mindre enn startprisen på fjorårets aller mest solgte nybil, Tesla Model Y.
Her er de nye prisene for Hyundai Kona Electric:
Det er ikke bare Hyundai Norge som starter 2025 med priskutt, for også over hos Hyundai Danmark har de hentet fram motorsagen og kapper prisene både på Ioniq 5, Ioniq 6 og Kona Electric med 35.000 danske kroner.
I motsetning til den norske importøren er ikke dette en kampanjeperiode, men permanente priskutt som skal gjøre elbilene enda mer konkurransedyktige i 2025.
Det er selvsagt interessant å se hva danskene nå må betale for en ny Kona, og startprisen lyder nå på 234.995 kroner. Det er i skrivende stund 370.340 norske kroner, og altså drøyt 36.000 mer enn hva den aller rimeligste her hjemme starter på.
Den rimeligste varianten med den store batteripakken starter på 264.995 danske kroner, som tilsvarer 417.618 norske kroner ‒ knapt 50.000 over den norske prisen for Kona Electric Long Range Advanced. Ja, selv Long Range Premium er noen tusenlapper rimeligere her hjemme enn den billigste Kona Long Range i Danmark.
- Stor nedgang i antall trafikkdrepte
- En uke fordelt på Tesla Model 3 bakhjulsdrift og Tesla Model 3 Performance
- F1-fører testet Alfas 33 Stradale