BYD har siden de startet opp i 1995 blitt en av de store når det kommer til elektriske kjøretøy, og melder selv at de solgte over 3 millioner kjøretøy i 2023.
På hjemmebane satte BYD sammen en imponerende rekke med å være det mestselgende merket 11 måneder på rad, før Volkswagen endelig klarte å bryte denne i januar.
I tillegg gjennomførte de også møte sammen med 10 nøkkelpersoner hos RSA, og formålet med besøket var først og fremst å diskutere BYDs videre vekst i Norge.
‒ Vi har hatt et godt samarbeid med BYD i flere år, og vi har gledet oss lenge. Dette er et stort og viktig besøk for RSA, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.
RSA-sjefen sier at BYD og RSA har store ambisjoner for bilmerkets videre vekst i Norge.
‒ Vi har diskutert hvordan vi kan bygge BYD til å bli et av Norges største bilmerker, sier Dunvold.
‒ Han har stor interesse for Norge som et viktig marked innen elbil-industrien. Med svært ekspansive modellplaner de neste årene, tror jeg dette bare er starten på noe som vil bli veldig stort.
Hjemme i Kina introduserer BYD stadig nye modeller og modellvarianter, og over i Australia har det til og med kommet spionbilder av en pickup som også skal komme med helelektrisk drivverk.
Så vi kan forvente oss mye spennende fra det hardtsatsende kinesiske merket, som er på plass her hjemme med personbilene Han, Tang og Atto 3 i tillegg til flere varebiler.
Og ja, den kompakte BYD Dolphin lurer rundt neste sving, og RSA har også pirret med at det skal komme flere nye elbiler utover året.
Les også:
- Berømt Bond-bil gjort gatelovlig
- BMW i5 Touring inn i produksjon
- Oppgradert Ioniq 5 strekker ut rekkevidden