De to bremseklossene for elbilene er i ferd med å bli fjernet. Det kommer stadig nye modeller som passerer 700 kilometer rekkevidde med god klaring, og ladingen når stadig nye høyder.
Så ja, snart en rekkeviddeangst og ladeangst noe som kun står i historiebøkene.
-->
BYD, merket som bokstavelig skal bygge dine drømmer, Build Your Dreams, er foreløpig ikke helt i toppen når det kommer til rekkevidde.
Den ferskeste bilen her i Norge, Sealion 7, har en oppgitt rekkevidde på «kun» 502 kilometer, og følger dette opp med en lading fra 10-80 prosent på 24 minutter. Det er sånn ok, men ikke noe mer.
Men man kan iallfall ikke ta sjøløven på linjene, og slik ser det som nå er den mest populære BYD-modellen her hjemme ut:
Nå baner altså merket vei for neste generasjons lading, og her går det unna. Vanvittig unna.
For BYD, som tidligere har fått litt kritikk for treg lading, knaller til med en ny Super e-Platform som baserer seg på 1.000 volt og 1.000 ampere, og 1.000 er helt klart et stikkord.
For det åpner for 1.000 kW, og da sluker bilene strøm fra laderen som en utsultet hund. Laderen døpt «Megawatt Flash Charger» gir 2 kilometer rekkevidde hvert sekund, og med maks effekt fyller den 400 kilometer rekkevidde på kun 5 minutter.
Dette er ikke bare noe BYD sier, for de trommet sammen til et pressetreff og dokumenterte det hele med lading av både Han og Tang-modellen.
Ifølge BYD har systemet en maks toppeffekt på voldsomme 1.360 kW, og da går i det i så fall voldsomt unna.
Under testen var det ikke originale Han og Tang som sto for demonstrasjonen, men biler som er utstyrt med en ny kraftenhet på 1.500 volt som takler den meget høye effekten.
Arkitekturen har en enkelt motoreffekt på 580 kW/789 hk, og gir en topphastighet i de to første modellene, det kinesiske markedet Han L og Tang L, på mer enn 300 km/t.
Motoren kan ifølge BYD oppnå ville 30.000 r/min, så også dette er spinnvilt.
Styreleder og president i BYD-gruppen, Wang Chuanfu, understreket at den nye teknologien vil bidra til å utslette det største gjenværende «smertepunktet» for elbilistene.
– For fullstendig å eliminere brukernes ladeangst, er målet vårt å gjøre elbil-lading like raskt som å fylle bensin på en bensinbil - å oppnå «olje-elektrisk paritet» i ladehastighet.
Under testen gikk det ifølge CarNewsChina så raskt unna at laderen nådde MW-nivået etter bare 10 sekunder, og bilen ladet 7-50 prosent på 4,5 minutter.
Dette blir den første megaladeren, men kanskje ikke et så stort sprang som mange tror. Xpeng kunne nemlig i fjor høst melde om ultrarask lading på 800 kW også basert på en 1.000V-løsning.
Her hjemme tester også NAF ladeeffekten når de sender nye biler ut på den store El Prix-testen, og i fjor sommer satte Lotus Eletre ny laderekord med en toppeffekt målt til 343 kW. Litt unna megawatten, men ganske så raskt uansett.
Når det gjelder de nye lynladerne til BYD sier selskapets styreleder Wang Chuanfu at de skal rulle ut over 4.000 slike i Kina, og det trengs kanskje i landet som jo er litt større enn selv langstrakte Norge.
Her er YouTube-videoen som CarNewsChina har lagt ut fra lyntesten til BYD, og som du kan se går det virkelig unna og at ladekurven dropper etter 26 prosent oppladet batteri.
Les også: