BYD har sendt en svært last til Norge

Norske BYD-kunder skal ikke trenge å vente lenge på sin Tang. For ikke bare har det nå kommet en last med 200 biler til Norge, men bil nummer tusen er nå på vei fra Kina.


Selv om bilmerkene har skjemt bort norske elbil-kunder, har mange også ventet veldig lenge på sine nye elbiler. Ja, vi minnes godt Tesla Model 3, Kia Niro og Hyundai Kona, tre av elbilene som brukte vel lang tid på å komme seg til Norge.

Det skjer neppe med BYD, som er en ekte Norges-venn.

Det kinesiske merket etablert i 1995 har store internasjonale ambisjoner, og til tross for at hele den norske befolkningen teller færre enn det er innbyggere i Kinas 16. største by, Harbin, er Norge et særdeles viktig marked.

‒ BYD går inn i det europeiske personbilmarkedet på et strategisk tidspunkt, da salget av NEV-biler for alvor begynner å ta Europa med storm, sier administrerende direktør i BYD Europe, Isbrand Ho.

‒ Timingen kunne ikke vært mer perfekt, legger han til.

NEV er en forkortelse som Kina bruker for biler med nye energiformer, og står for New Energy Vehicles.

Norge skal altså lede an i den europeiske satsting, og det er all grunn til å se opp for BYD. De hevder selv at de så langt i 2021 er det tredje største bilmerket i verden innen salg av elektrifiserte biler. Videre sier BYD at de i juli rett og slett var på salgstoppen.

Uansett, BYD var en av de første som rundet én million elektrifiserte biler, og Norge skal altså lede an her i Europa.

‒ Tilbakemeldingene vi har fått etter lanseringen av BYD Tang SUV i Norge har vært over all forventning, og dette er bare starten på et europeisk eventyr. Vi kommer til å strekke oss langt for å overgå Tang-kundenes forventinger, og kundetilfredshet både er og kommer alltid til å være vår største prioritet, sier Ho.

For norske kunder er dette selvsagt gode nyheter, og satsingen ble innledet med 100 biler som fant veien til Norge tidligere i sommer.

Den neste lasten kom sist helg, og besto av 200 kundebiler som skal ut til hele Norge, for det norske nettverket består i dag av 43 forhandlere.

Og nok et lasteskip har nå forlatt Kina med kurs for Norge, og når det ankommer Norge runder BYD tusen biler på norsk jord. Videre er planen at produsenten skal levere totalt 1.500 biler til Norge bare i år, så flere skip vil sette seil.

Nå er ikke BYD helt ukjent med verken Norge eller Europa, for merket produserer også andre typer kjøretøy som for lengst har inntatt det gamle kontinentet.

Dette inkluderer både elektriske busser, leddbusser og varebiler, og nå altså også den første elbilen ‒ BYD Tang.

Den trenger forhåpentlig ikke norske kunder å vente altfor lenge på.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter