Se, et elektrisk fly fra Rolls-Royce

Et lite steg for Rolls-Royce, et stort sprang for luftfarten?


Ok, la oss først ta en litt morsom ting før vi ser på det lille, men potensielle store, steget som Rolls-Royce nå har tatt.

Det finnes som kjent to Rolls-Royce, akkurat som det finnes to Volvo (personbiler og lastebiler). Rolls-Royce Holdings er de som også er på plass i Norge og driver med både luftfart, sjøfart og forsvar, mens Rolls-Royce Motor Cars er de som lager luksuriøse biler som Ghost, Wraith og Cullinan.

Førstnevnte er giganter når det kommer til flymotorer og drivverk, og vil gjerne lede industrien inn i en ny og utslippsfri epoke. Her har Widerøe en viktig rolle, noe vi kommer tilbake til.

Dette klarer ikke Rolls-Royce alene, og en av de viktigste partnere i programmet kalt for ACCEL (Accelerating the Electrification of Fligh) er YASA. Og det er litt interessant.

For YASA er et selskap eid av Mercedes-Benz AG, rivalen til BMW AG, som på sin side eier… ja, nettopp, Rolls-Royce Motor Cars.

Litt morsomt, eller?

Morsomt var det iallfall for Rolls-Royce i forrige uke. For 15. september kunne endelig det elektriske flyet «Spirit of Innovation» ta til vingene for aller første gang.

Jomfruturen som varte rundt 15 minutter fant sted i luftrommet over Boscombe, hvor det britiske forsvarsdepartementet har et svært anlegg.

Det lille «jetflyet» hadde ifølge RR et elektrisk drivverk «med den mest krafttette batteripakken som noen gang er montert i et fly», og kraftpakken kunne by på mer enn 500 hestekrefter.

Alt gikk uten problemer, og sjefen var selvsagt storfornøyd.

‒ Den første flyturen med «Spirit of Innovation» er et stort gjennombrudd for ACCEL-teamet og Rolls-Royce, sier Warren East, administrerende direktør i Rolls-Royce.

‒ Vi er fokusert på å produsere teknologiske gjennombrudd samfunnet trenger for å avkarbonisere transport både i luft, land og sjø. Den avanserte batteri- og framdriftsteknologien utviklet for dette programmet er spennende for Urban Air Mobility-markedet, og kan bidra til å gjøre «jet zero» til en virkelighet.

Det er altså litt viktigere når Rolls-Royce selv utvikler et elektrisk drivverk enn for eksempel når en flyprodusent gjør det. Den doble R’ern ønsker nemlig lage drivverk som passer til kundenes plattform, slik de også gjør med vanlige flymotorer.

‒ Den første flyvningen med Rolls-Royces revolusjonerende «Spirit of Innovation»-fly signalerer et stort skritt framover i den globale overgangen til renere flyformer. Denne, og rekordene vi håper vil følge, viser at Storbritannia fortsatt er i forkant innen innovasjon innen romfart, sier den britiske næringsministeren Kwasi Kwarteng.

‒ Ved å støtte prosjekter som dette, hjelper regjeringen med å drive fram grenseoverskridende teknologier som vil utnytte investeringer og låse opp de renere, grønnere flyene som kreves for å avslutte våre bidrag til klimaendringer.

Rolls-Royce retter nå siktet med verdensrekorden for hastighet, noe de skal prøve på senere i år. Da er målet at «Spirit of Innovation» skal bikke 300 mph, noe som betyr en toppfart over 480 km/t.

«Spirit of Innovation» er altså et pilotfly for framtidige elektriske fly, og det første som kommer er det den norske næringsministeren som kan skryte av.

For Rolls-Royce og flyprodusenten Tecnam jobber for tiden sammen med Widerøe, og sammen skal de utvikle et helelektrisk fly som skal settes inn i ordinære ruter.

Rolls-Royce håper og tror at de er i mål i 2026, og det betyr altså at det første elektriske ruteflyet i Norge er klar om fem år.

Før den tid har nok «Spirit of Innovation» og andre testfly fra Rolls-Royce tatt ytterligere steg, men det første og kanskje viktigste spranget skjedde 15. september.

Her er bilder fra nettopp den begivenheten:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter