Det er BYD selv som nå rapporterer om salget i 4. kvartal, altså de tre siste månedene i fjor. BYD sier at de selv solgte 526.409 elbiler i det kvartalet, mens Tesla solgte 494.989 biler i samme periode.
Halvmillionnen ble bikket takket være en veldig bra desember, for bare i den måneden sier BYD at de solgte formidable 341.043 elbiler. Det er opp 45 prosent sammenlignet med desember 2022.
På hjemmebane sier BYD at de opprettholdt sin posisjon som landets ledende bilprodusent og det mest solgte bilmerket i 2023, og legger til at for første gang er det også listet som en av verdens 10 største bilmerker.
Ettersom BYD er et relativt ferskt merke utvider de markeder fortløpende, og eksportsalget har også hatt en voldsom økning i 2023. Eksporten sto for 242.765 biler i 2023 – en økning på 334 prosent fra 2022.
BYD sier at de har fokus på teknologisk innovasjon og at de har forpliktet seg til å tilby miljøvennlige og effektive mobilitetsløsninger, og har også utviklet et litt mer spesielt batteri kalt for Blade.
Her hjemme er BYD nå på plass over hele landet, og det store lokomotivet så langt har vært BYD Tang. De er også plass med personbilene BYD Atto 3 og BYD Han, samt varebilen BYD ETP3.
Totalt ruller det opp mot 6.000 BYD-biler på norske veier, og siden 2021 har Norge vært et nøkkelland for BYDs store europeiske satsing.