BYD viser fram tre nye elbiler under årets IAA, og to av disse er bekreftet til Norge ‒ Seal (nederst) og Dolphin. Oppe til høyre viser innsiden av den tredje nye modellen, Seal U. (Fotos: BYD)
BYD bekrefter to nye modeller til Norge
Om et par uker braker det løs med den store bilmessen IAA, og BYD kjenner sin besøkelsestid. De dukker opp med hele seks elbiler, inkludert to nye som er på vei til Norge.
Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) er en av de viktigste internasjonale bilutstillingene, og en av de aller eldste. Det første ble nemlig arrangert i Berlin helt tilbake i 1897, og har etter krigen blitt arrangert i Frankfurt. Men i 2020 ble messen flyttet til München, og kalles nå IAA Mobility.
Med inntoget av nye mobilitetsløsninger inkludert elektriske biler er selvsagt årets utstilling en ganske høyaktuell en, og kanskje ekstra viktige for kinesiske merker som har europeiske ambisjoner. Slik som BYD.
-->
Merket grunnlagt for 20 år siden holder et heseblesende tempo, og har nå flere titalls bilmodeller over i Kina i tillegg til kommersielle kjøretøy som varebiler, lastebiler og busser.
Bilmodellene til BYD er delt opp i forskjellige grupper, og de vi kjenner til her i Norge hører hjemme i dynastiserien. Dette er elbilene kalt for Han, Tang og Atto 3, mens EPT 3 er en varebil.
Men nå er det også klart for havserien til BYD, kalt Ocean av merket selv. Merk eksakt er det på vei en sel og en delfin ‒ elbilene Seal og Dolphin. I tillegg skal også merket vise den mer høyreiste Seal-utgaven med en U etter navnet under årets IAA-utstilling.
Dermed kan de besøkende i Frankfurt, beklager, München, se modellene Han, Tang, Atto 3, Seal, Seal U og Dolphin.
‒ IAA er den perfekte plattformen til å introdusere innovative og avanserte biler for det europeiske markedet, sier Michael Shu, administrerende direktør i BYD Europa.
‒ Vi gleder oss over at vi nå tilbyr et bredt spekter av elektriske og miljøvennlige biler i Europa, med innovative teknologier som tilfredsstiller og appellerer til ulike målgrupper.
To av de nye elbilene som setter kurs for Europa er altså bekreftet inn til Norge. For importør RSA sier at både Seal og Dolphin skal være tilgjengelig for norske kunder i løpet av året.
‒ Vi mener BYD Seal og BYD Dolphin er viktige steg for å utvide vår kjøpergruppe, og gir flere muligheten til å oppleve kvalitetskjøretøy fra BYD. Ved å utvide produktutvalget med disse modellene tør vi påstå at vi tilbyr et modellutvalg som passer for alle, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Han er selvsagt spent nå som vareutvalget utvides med Ocean-serien.
‒ I likhet med de etablerte modellene våre er dette biler som passer norske kjøpere bra, ettersom de tilbyr et høyt standard utstyrsnivå og gir ekte kvalitetsfølelse. Her trenger man ikke velge mellom kvalitet og pris, sier Christensen.
Her er BYD Dolphin og BYD Seal:
Delfinen er den første som vaker i norsk farvann, og denne beskrives av RSA som en effektiv og elektrisk C-segmentmodell med høy kvalitetsfølelse og mye utstyr.
Bilen er utstyrt med en 60 kWh netto batteripakke som gir en WLTP-rekkevidde på 427 kilometer, og som Atto 3 er Dolphin bygget på den nye BYD-plattformen e-Platform 3.0.
RSA opplyser videre at den kommer med varmepumpe, og har en toppeffekt på 88 kW under DC-lading.
Dette er en ganske kompakt elbil som måler 4,29 meter i lengden, 1,77 meter i bredden, 1,57 meter i høyden og har en akselavstand på 2,70 meter. Setene kan deles 60:40, slik at det 345 liter store bagasjerommet kan utvides til 1.310 liter.
Slik ser BYD Dolphin ut:
BYD Seal beskrives som en sporty familiebil med 4x4 og elegante designelementer. Denne har mange av de dynamiske designelementer som gjenspeiler Ocean-seriens designspråk, og designet er blant annet belønnet i den prestisjefylte iF Design Award, opplyser RSA.
Bilen er utstyrt med den nye 8-i-1 elektrisk drivlinjen som åpner for en effekt på 390 kW, noe som tilsvarer hele 530 hestekrefter.
Seal er utstyrt med et 82,5 kWh stort Blade-batteri som gir en rekkevidde fra 520 til 570 kilometer, opplyser den norske importøren. Batteriet har en maks ladekapasitet på 150 kW på DC-lading, og 11 kW på AC-lading.
Elbilen tar også i bruk BYDs nyeste CTB (Cell-to-body)-system, noe som integrerer Blade-batteriet i hele bilens struktur og som skal forbedre sikkerheten.
Men det er flere nyheter med den elektriske selen. Elbilen benytter også det nye iTAC-systemet (Intelligent Torque Adaption Control) som byr på avansert stabilitet og sikkerhetsytelse. Dette erstatter tidligere kjørefunksjoner for dynamikken, som blant annet endringer i dreiemoment, passende reduksjon av dreiemoment eller negativ dreiemomentytelse.
Slik ser BYD Seal ut bakfra:
Til slutt dukker det også opp en utgave kalt Seal U under IAA, og denne beskrives som en allsidig SUV med romslig plass og sterke spesifikasjoner av RSA.
Denne litt mer høyreiste Seal-utgaven kommer i to utstyrsvarianter, Comfort og Design, men det er altså ikke klart når eventuelt denne dukker opp i Norge.
Men ettersom dette er en SUV-modell er det all grunn til å tro at den også baner seg vei i Europa, og før den tid kan du jo ta en titt på hvordan BYD Seal U ser ut. Nemlig slik:
Les også: