Det finnes ekstreme biler som en Bugatti Chiron. Og det finnes eksepsjonelt ekstreme biler, som Bugatti Chiron Pur Sport. Den nærmer seg endelig produksjon.
Det ryker fra grillen slik at luften nærmest dirrer. Bremsene knitrer, og eksospotta klikker rytmisk.
Andy Wallace har akkurat gjort unna sin første testrunde bak rattet til en Bugatti Chiron Pur Sport, og hele ansiktet lyses opp av et stort glis.
-->
‒ Jeg prøvde å ha en vag idé om hva jeg kunne forvente. Det er utrolig hvordan Chiron Pur Sport sluker svingene på denne banen, slår han fast.
‒ Jeg er virkelig imponert over den nøyaktige balansen mellom de løpende girene, det ekstremt gode grepet, den eksakte styringsresponsen og måten Chiron Pur Sport akselererer så raskt og trygt ut av svingene. Denne bilen har virkelig overgått forventningene mine, forklarer han.
For oss som aldri kommer i nærheten av slike biler er det vanskelig å forstå hvordan bra en Chiron Pur Sport er, men er det en som vet det er det nettopp Andy Wallace.
Han er testfører, instruktør, en rutinert racerfører, Le Mans vinner og flerfoldig vinner av Daytona 24-timers.
Og ja, han er bokstavelig talt klodens raskeste mann.
Det var nemlig han som satt bak rattet da Bugatti som den aller første endelig klarte å passere drømmegrensen på 300 mph. Dette gjorde Wallace med en versjon passende nok kalt Chiron Super Sport 300+, og han kjørte seg inn i Guinness rekordbok med en hastighet på 304,773 mph (490,484 km/t).
Mannen har kjørt det meste av råe biler, og vet bedre enn de aller fleste hvor god en sportsbil faktisk er.
Men snodig nok har han aldri vært på testbanen kalt Nardo lokalisert nord i Italia. Før nå.
Det franske merket er nemlig så godt som ferdig med utviklingen av Chiron Pur Sport, en ny versjon av den ekstreme sportsbil som er hakket mer tilpasset racerbanen. Den skal altså kunne ta svingene enda bedre og akselerere enda raskere, og dermed klare en runde i et enda høyere tempo enn den originale søsteren.
Men før den nye hyperbilen får grønt lys for produksjonen kjører Bugatti den gjennom en aller siste test, og det er her Wallace kommer inn.
For han vet altså hva som kreves.
‒ Selv om jeg allerede har gjort denne jobben i noen år, er jeg faktisk i Nardo for første gang. Jeg liker testbanen veldig godt, framfor alt at den utfordrer kjøreegenskapene med sine mange forskjellige svinger, forklarer Wallace.
‒ De raske høyre-venstre-høyre-kombinasjonene på den krevende 6,2 kilometer lange banen er kjempegøy i Chiron Pur Sport. Girkassen med kortere gir-forhold gir enda mer brutal akselerasjon ut av svingene. Det laterale akselerasjonspotensialet er utrolig. Chiron Pur Sport gir føreren superdirekte tilbakemeldinger, noe som gjør kjøringen enklere, sier Wallace.
Det aller siste er nok Bugatti svært så fornøyde med å høre. For selv om Chiron Pur Sport er en ekstrem banebil, er den fortsatt laget for å være en luksuriøs hyperbil som også kan brukes til butikken.
‒ Chiron Pur Sport er ekstremt smidig når den kjøres på offentlige veier, og har fortsatt nok komfort. Ingeniørene har satt opp girene perfekt. Fast og direkte, men ikke for hardt, understreker han.
Den er altså basert på den samme bilen som er verdens raskeste målt i toppfart, men for å få Pur Sport ekstrem nok for banen har Bugatti rett og slett bygd om chassiset til den originale Chiron. De kom nemlig fram til at utgangspunktet ikke var godt nok for det resultatet de var ute etter, og de har også finjustert understellet slik at den skal sitte enda mer klistret til underlaget.
I sin søken på det perfekte grepet har franskmennene også slanket bilen med 50 kilo, og på toppen av dette har de fått utviklet noen spesielle dekk. Bugatti ba like godt Michelin lage noen mykere Pilot Sport Cup 2 R-dekk som sørger for ytterligere grep.
Men det de ikke har trengt å bry seg så mye om er motoren, for her var utgangspunktet mer enn godt nok fra før. Chiron er nemlig utstyrt med en vanvittig W16-motor med 1.500 hestekrefter og 1.600 Nm, og skal man temme alle disse rundt lynraske svinger er det kanskje greit med grep litt over det gjennomsnittlige.
Og med en enda tettere gir-ratio er resultatet at denne gjør 60-120 km/t nesten to sekunder raskere enn Chiron ‒ helt sykt!
Opp i alt dette har ikke Bugatti glemt at de bak rattet også skal ha det moro i litt lavere hastigheter, så de har puttet inn en ny modus kalt ESC Sport+. Denne lar de bak rattet sladde rundt svingene som en Petter Solberg, noe vi antar at de litt mykere dekkene ikke er så veldig begeistret for.
Men først og fremst skal Pur Sport være en ren sportsbil, slik vi kan se av denne videosnutten:
Wallace har altså endelig fått testet bilen rundt en bane, noe som betyr at den er ganske så nær produksjonen.
Og fra våren av starter Bugatti produksjonen av de 60 planlagte eksemplarene på fabrikken i Molsheim, og de heldige som får nøklene har da også betalt i dyre dommer. Utgangsprisen for en Bugatti Chiron Pur Sport er nemlig 3 millioner euro før skatt og avgifter, og vi slo den for gøy inn i importkalkulatoren for å se hva dette ender på inn i Norge. Den passerte lett 41 millioner kroner, så det var åpenbart en tabbe av oss.
Men har du nok cash er ikke Chiron Pur Sport den dummeste investering du kan gjøre, for i tillegg til usannsynlig mye moro får du garantert pengene og litt mer tilbake den dagen du søker om skilsmisse. I så fall bør du jaggu ha en god grunn!
Fakta Bugatti Chiron Pur Sport: