Jepp, en enda mer potent T.50

Er det en bil som strengt tatt ikke trenger mer krefter er det Gordon Murray T.50, men det får den uansett. Racingversjonen blir lettere, raskere og mer kraftfull.


Mange ventet nærmest desperat på at Gordon Murray skulle vise fram «versjon 2» av McLaren F1 han sto bak for 30 år siden, og da det skjedde for en måned siden var med brakapplaus.

Hver av bilene han skal lage koster over langt over 30 millioner, men likevel tok det ikke en gang to døgn før alle de 100 bilene var bortbestilt. Kanskje ikke så veldig overraskende, for milliardærene stolte faktisk så mye på Murray at to tredjedeler var solgt allerede før bilen ble vist fram.

Men Murray fikk også et annet «problem» i fanget ‒ mange ville nemlig ha en ren racerutgave av den gatelovlige bilen.

Briten er en hyggelig eldre herremann, og prøver mer enn gjerne å gjøre alle fornøyd.

Så nå har han bestemt seg for å lage ytterligere 25 racerbilversjoner, og de tar de elleville spesifikasjonene til stratosfæren.

For i utgangspunktet har villmannen T.50 en rødlinje på ubegripelige 12.100 r/min, og byr på 700 hk med en vekt på fjærlette 994 kilo. Dette gir en kraft-til-vekt-ratio på 150 kilo per 100 hk, og når vi vet at snittet for lignende superbiler er på 210 kilo per 100 hk skjønner vi at T.50 er noe helt for seg selv.

Men det holder altså ikke for alle, så Murray har utviklet enda villere versjon.

Denne er kalt T50s, og er bare helt latterlig.

På utsiden ser man forskjellen først og fremst på den digre bakvingen, men Murray har også satt på ny front-splitter, ny aerofoil under og justerbare diffusere.

Alt dette i marktrykkets tegn, og det hjelper ‒ noe voldsomt. Bilen har nå et marktrykk på over 1.500 kilo, mer enn 170 prosent mer enn det bilen veier. Har du hørt på maken!

Bilen totaltvekt er slanket med 94 kilo, og når det kommer til den vanvittige Cosworth GMA V12-motoren har de sluppet alle hemninger.

‒ Uten støy eller utslippskrav å kjempe mot, kan vi frigjøre det fulle potensialet til GMA V12-motoren og dens 12 100 r/min. Mer enn 50 komponenter har blitt skiftet i motoren alene, og den kan by på 730 hk, forklarer Murray.

Den har selvsagt fått seg en oppgradert girkasse også, og byr på en 6-trinns IGS-kasse (Instantaneous Gearchange System) som har forvalgt gir-teknologi.

Innvendig har Murray ryddet plass for en ekte racing-cockpit, inkludert et nytt ratt, og både dempere, chassis og bremser er oppgradert for å takle banetempo.

Til slutt har de også utstyrt de alunimiumssmidde felgene med enda råere gummi, og T.50s kan skryte av noen digre Michelin Cup Sport 2.

Alt dette gir bilen ekstreme egenskaper, blant annet opp mot 3G under full bremsing.

Og Murray har ikke lyst til at disse bilene blir stående ubrukt i garasjen, for akkurat som T.50 blir de laget for å bli kjørt.

‒ Jeg vil gjerne organisere en racingserie som en del av vår Trackspeed-pakke for å sikre at T.50s blir kjørt regelmessig. Ingen opplevelse blir som å kjøre denne. Og høre den... vel, det vil være noe annet! Jeg vil at hver av de 25 bilene skal være helt unike fra oppsett til lakk, slår han fast.

Murray har klar de første T.50 fra 2022, mens de som bestiller seg en T.50s må vente til 2023. Og denne er det enda mulig å få tak i, eller var iallfall i forrige uke. Da var halvparten av racerbilutgavene solgt, så snubler du over en gullskatt er det bare å ta kontakt med Murray.

Du vil sikkert ikke angre, for dette må vel være det ultimate leketøyet?

Her er gatebilversjonen Gordon Murray T.50:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene