Se hva svenskene har gjort!

Har du lurt på hvordan klassikeren Volvo P1800 hadde sett ut i 2020? Nå kan du slutte å fundere, for her har du den.


Årrekken 1960-1963 var et usedvanlige godt et for bilindustrien.

Først kom Volvo med sitt største ikon, P1800, i 1960. Året etter fulgte Jaguar opp med E-Type, en av verdens vakreste klassikere. Ferrari skulle ikke være noe dårligere, så i 1962 dukket de opp med sin 250 GTO, en av verdens desidert dyreste klassikere.

Det hele ble avrundet med verdens mest kjente sportsbil, for i 1963 introduserte Porsche ikonet 911.

Ja, det er nesten ikke til å tro at disse fire klassikerne fulgte hverandre.

Den aller første, P1800, er kanskje den i dag som får minst oppmerksomhet, men på 60-tallet var den ganske så sjef. Det var ikke minst takket være TV-serien Helgenen, hvor hovedrolleinnehaver Roger Moore (ja, han som spilte James Bond) kjørte rundt i en vakker Volvo P1800 coupé.

Og ettersom Helgenen også ble sendt som Detektimen på NRK gikk halve Norge og drømte om P1800, mens resten drømte om Roger Moore. Ja, noen drømte sikkert om begge også.

Men på samme tid som Roger Moore debuterte som 007 i «Å leve og la dø» i 1973, bestemte Volvo seg for å pensjonere P1800.

Siden har den forsvunnet litt inn i glemselen, selv om den aldri helt har blitt glemt.

‒ Både Jaguar, Ferrari og Porsche fikk biler som fortsatte, sier Christian Dahl, sjef for det svenske motorsportlaget Cyan Racing.

‒ Dermed begynte vi å fundere på hvordan det hadde gått med den om vi som et racerbil-lag hadde vært der på 60-tallet og brukt P1800, slik at vi fikk laget en gatebil ut av en racerbil.

‒ Vi har gjort akkurat det med tre tidligere racerbiler, Volvo C30, Volvo S60 og Lynk & Co 03 Cyan. Volvo P1800 Cyan er vår tolkning av det som kunne ha vært, sier Dahl.

Bilene til Cyan Racing kan gjenkjennes av den skarpe blåfargen, og er kanskje litt ukjente her i Norge. Men dette er laget som tidligere het Polestar, og som dermed er forløperen til det nye elbil-merket fra Sverige. Laget ble døpt om til Cyan Racing da Volvo bestemte seg for å lage et nytt bilmerke i 2015.

Vi har sett mange av de klassiske bilene som har blitt bygd på ny har fått elektriske drivverk, men Cyan Racing ville lage bilen litt slik den var ment for 60 år siden.  

‒ Vi kunne åpenbart ha bygget en elektrisk Volvo P1800 fylt med all den nyeste teknologien, komforten og luksusen. Men det var ikke hva vi ønsket, sier Dahl.

‒ Midt i dette paradigmeskiftet bestemte vi oss for å fryse tiden og lage oss en tidskapsel. Å ta det beste fra det gylne sekstitallet og kombinere det med hva vi kan i dag. Vi ville beholde en ren og raffinert kjøreopplevelse.

De bestemte seg derfor for å bruke teknikker fra 60-årene kombinert med hva de kan i dag da de gikk løs på 1964-modellen de hadde fått tak i.

Resultatet er en bil som helt klart er gjenkjennelig som en P1800, men som også er litt redesignet og har blant annet en litt bredere sporvidde.

‒ Det er utfordrende å tolke et klassisk design, men jeg tror vi lyktes med å smelte sammen ny teknologi uten å miste karakteren til den originale Volvo P1800, sier Ola Granlund, designsjef i Cyan Racing.

Som en ekte bil fra det glade sekstitallet har heller ikke 2020-versjonen noen førerhjelpemidler, så dette er en bil uten ABS eller stabilitetsteknologi.

Cyan oppdaget raskt svakheter i rammen og strukturen, så den er forsterket ‒ selvsagt også med karbonfiber som både er sterkt og lett.

Det har ført til at P1800 veier inn til 990 kilo, og bør være en veldig morsom kjøremaskin.

For under panseret har racerteamet selvsagt plassert noe kruttsterkt.

Motoren de har brukt ble lansert i C30 tilbake i 2011, som fikk vist hva som bor i den da Volvo S60 TC1 tok VM-tittelen i WTCC i 2017. Dette er en 2-liters turbomotor med 420 hk med et dreiemoment på 455 Nm, med rødlinja på 7.700 r/min.

En slik bil må selvsagt også ha godt grep i asfalten, så Cyan har utstyrt den med 18-tommers Pirelli P Zero 235/40 foran og 265/35 bak.

Resultatet er en smekker cyan-blå Volvo P1800 som helt sikkert Roger Moore hadde nikket anerkjennende til, og den vekker garantert gode minner hos mange.

Og det aller beste? Cyan lager den mer enn gjerne til deg også. Bare bestem deg for spesifikasjonene, og kanskje klarer du å overbevise dem om en annen farge om du syns den er for skarp?

Prisen for en slik operasjon vet vi ikke, men det er garantert verd pengene, ikke sant?

Her er bildene av Volvo P1800 Cyan:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter