HjemElbilerNekter å gi opp hydrogen

Nekter å gi opp hydrogen

Hyundai legger ytterligere 70 milliarder kroner i potten til brenselcelleutviklingen, og nekter å gi slipp på et viktig område om transporten skal bli nullutslipp.

De med noen år på baken husker flere plattformkriger i teknologiverden, spesielt for musikk og film. I musikkindustrien sto kampen mellom minidisc og CD, med sistnevnte som seiersherre. I filmverden var det spesielt en kamp mellom VHS og Betamax, hvor førstnevnte kom seirende ut.

- Annonse -

Både CD og VHS har for øvrig for lengst avgått med døden, og nå handler det aller mest om å strømme både musikk og film.

Bilene har også sin «plattform-krig», hvor det peker seg ut en stor favoritt.

Transportsektoren må ta sin del av ansvaret i ferden mot en renere luft, og elbilene virker nå som alternativet når det kommer til personbiler. Disse er i ferd med å få en infrastruktur på plass, og det kommer stadig bedre elbiler med tanke på rekkevidde og ladehastighet. Og om det er mulig å kjøre over 600 kilometer med en elbil i dag, kan vi forvente oss 800 kilometer i nær framtid.

Og med en ladehastighet som stadig øker, betyr det at elbilene nå nærmer seg eksosbilene på de to viktigste bruksområdene.

- Annonse -

Hydrogenbiler er et nisjemarkedet med en dårlig utbygd infrastruktur og et veldig smalt tilbud med kun en håndfull modeller, men potensialet i hydrogenbilene er god rekkevidde og ikke minst går det like fort å fylle en hydrogenbil som det gjør med drivstofftank.

Og de to tingene gjør at hydrogen passer spesielt til større kjøretøy, og flere har også hydrogenlastebiler på gang ‒ deriblant Nikola, Toyota og Scania.

Og Hyundai.

Det sørkoreanske merket har allerede en hydrogenbil i ix35, en hydrogenbil som kom i 2015.

- Annonse -

Faktisk havnet de aller første utgavene av ix35 i Skandinavia, men ikke i Norge! Ja, tenk seg.

Danmark og Sverige fikk de aller første hydrogenbilene som Hyundai masseproduserte, og siden har denne bilen måtte vike for Nexo som ble introdusert i 2018.

Hyundai satser også på hydrogendrevne lastebiler, og i sommer sendte de den første lasten med verdens første hydrogenelektriske tunge lastebiler til Sveits. Den besto av 10 Xcient Fuel Cell som lastebilene heter, og var de første av totalt 1.600 lastebiler som skal til alpelandet innen 2025.

De har også på gang en ny lastebil, og den ser ikke minst veldig så imponerende ut. Sjekk ut HDC-6 Neptune:

For Hyundai har to tanker i hodet, og vil satse tungt på både elbiler og hydrogenbiler.

Dette bekreftet sjefen for Hyundai Motor Europe i forrige uke, og president Michael Cole la ut om merkets forandring fra bilprodusent til en smart mobilitetsleverandør. Dette inkluderer både i utviklingen av ny teknologi og bygge opp infrastruktur som de nå gjør i Sveits samt andre tjenester.

Elektrifisering fører til at Hyundai de neste fem årene skal investere hele 500 milliarder kroner i forskning og utvikling av elektrisk mobilitet, så vel som 70 milliarder kroner til utvikling brenselcelleteknologi fram til 2030.

Et av fokusområdene blir dermed hydrogenelektriske kjøretøy.

‒ Vi ønsker å være en leder på brenselcelleteknologi, og vi utvider våre tiltak for å bidra til et hydrogensamfunn. Planen vår er å produsere 700.000 brenselcellesystemer årlig innen 2030, sa Cole.

Mye handler selvsagt om elbiler, og Hyundai tar nå enda mer sats på det området.

De har nemlig bestemt seg et elbilmodellen Hyundai Ioniq skal bli et eget merke, og under den paraplyen skal Hyundai skufle ut nye modeller i et heseblesende tempo.

Her er tre som er planlagt:

Den første kommer allerede til neste år, og er kalt Ioniq 5. Dette er en relativt voksen og sportslig crossover, og bygges på en helt ny plattform for elbiler kalt E-GMP. Denne plattformen skal åpne for enda bedre rekkevidde og ladefart, og ikke minst ny teknologi.

Og det er all grunn til å glede seg, for Inoiq 5 er basert på det imponerende konseptet Hyundai 45 vist fram i fjor. Og 45 er igjen basert på konseptet Pony vist fram i 1974, så her tar merket med seg arven fra fortiden inn i framtidens bil. Moro.

Ioniq 6 følger deretter, og dette er en sedan basert på et annet meget imponerende konsept ‒ Prophecy. Denne bilen viste Hyundai fram tidligere i år, og hyller like godt biler fra 1920-tallet med sine retorlinjer. Konseptet var så full av teknologi at Hyundai like godt hadde kastet ut rattet, og så ekstremt kommer selvsagt ikke Ioniq 6 til å bli. Men det blir uansett spennende å se hva Hyundai faktisk får til.

Den tredje modellen som er planlagt under Ioniq-fanen er 7, en ganske stor SUV som skal komme i 2024.

‒ Vårt mål er å redefinere opplevelsen om bord fullstendig. Vi skal fokusere på ideen om å skape et tilkoblet og personifisert miljø om bord i våre biler, lover Cole.

Og det inkluderer altså også kjøretøy som drives av hydrogen, for Hyundai har ingen planer om å gi opp den kampen riktig ennå. De vil faktisk lede an.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her