Brennhet interesse for elektriske Silverado

GM melder også om svært mange reservasjoner for sjefsbølla Hummer EV.


Det skjer store elektriske ting i USA.

Ikke bare tar elbil-fyrtårnet Tesla stadig nye andeler og er på full fart inn på lista over de største bilprodusentene, men den aller største i USA, Ford, er også godt i gang.

Faktisk er de nå plass med elbiler i alle de store segmentene ‒ SUV-siden er dekt av Mustang Mach-E, på pickup-fronten byr de på F-150 Lightning og i varebilsegmentet er de nå på plass med E-Transit.

Men de skal ikke få lov til å kuppe elbilkundene sånn helt uten motstand.

Den andre giganten over dammen er General Motors (GM), og dette konsernet har også på gang en ganske så stor elektriske satsting. Og i likhet med Ford lokker de med biler som bør ha et ganske greit salgspotensiale.

Det viktigste GM-merket blir utvilsomt Chevrolet, som allerede er en liten elbil-pioner. For i 2016 kunne de vise fram sin første masseproduserte elbil, Bolt, som er bedre kjent her i Europa gjennom søstermodellen Opel Ampera-e.

Og Chevrolet har allerede fulgt denne opp med å vise fram to nye elbiler som bør kunne kuppe markedsandeler, nemlig Blazer EV og Equinox EV. Begge disse skal etter planen komme neste år ‒ Blazer EV til sommeren og Equinox EV i løpet av høsten en gang.

Cadillac, et annet merke under GM-paraplyen, har for lengst vist fram en annen lovende elbil, nemlig Lyriq. Også denne er planlagt til neste år, og mer eksakt i 2. halvdel av året.

Litt mer ukjent er GMC-merket, men de står nå bak en av de mest gjenkjennelige bilmodellene i historien ‒ nemlig beistet kalt Hummer. Den nye og elektriske utgaven heter ganske enkelt Hummer EV.

GMC garderer seg med å lage både en pickupversjon og en SUV-versjon av Hummer EV, og merket har også på gang en helelektrisk utgave av pickupen Sierra.

Det fjerde merket i GM-gruppen, Buick, er litt mer på bakfoten, men har om ikke annet annonsert at de dukker opp med sin første elbil på det nordamerikanske markedet i 2024. Og hvor seriøst de satser viser navnet.

Elbilen skal nemlig arve det legendariske Electra-navnet, kjent fra det tidligere Buick-flaggskipet med samme navn som var på plass i flere tiår. Den kommende elbilen bærer med andre ord en stor arv.

Det er altså en stor elektrisk satsting signert GM-merkene, og da har vi ikke nevnt den med aller størst potensiale ‒ nemlig en skikkelig rival til Ford F-150 Lightning.

Chevrolet Silverado er blant de aller mest solgte bilmodellene i USA, og er også blant de 10 meste solgte globalt sett. Modellen blir en nøkkel når GM og Chevrolet skal tråkke den elektriske gasspedalen helt ned i gulvet.

Den helelektriske utgaven av pickup-favoritten skal etter planen være på plass allerede til våren, og skal vi tro GM er det svært så mange som venter på den.

For da konsernet la fram rapporten for 2. kvartal opplyste de også om hvor mange som har reservert Silverado EV, og det er ikke få!

Ifølge rapporten har elbilen nemlig 150.000 reservasjoner, og vi kan jo sammenligne med det totale salget av elbiler til det store Volkswagen-konsernet. Gruppen med merker som Audi, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen leverte 118.000 elbiler i det 2. kvartalet, og så langt i 2022 har de levert ut 217.000 elbiler.

Tar vi med reservasjonene rundt GMC Hummer EV som er på 80.000, er det altså 230.000 reservasjoner for Silverado EV og Hummer EV ‒ flere elbiler enn den tyske gruppen har solgt så langt i år.

Så får tiden vise hvor mange av de som har reservert bilene faktisk går videre til å bestille de, men dette viser uansett at det nå skjer store elektriske ting også over i billandet USA.

Les mer om Silverado EV, Blazer EV og Hummer EV via de tre lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter