Her er helelektriske Chevrolet Blazer

Gode, gamle Chevrolet Blazer er ikke til å kjenne igjen, og nå er forvandlingen komplett med en elbil-versjon. Og den kommer også som SS-versjon.


Nordmenn kjenner først og fremst til Chevrolet Blazer fra den storvokste K5-varianten laget mellom 1969 og 1994, en høyreist og litt terrengfokusert bil som var en skikkelig arbeidshest.

Men det er lenge siden, og i 2019 dukket dagens Blazer opp ‒ en langt mer vanlig og familievennlig SUV-modell laget på GM-plattformen C1XX også tilgjengelig med firehjulsdrift.

Nå tar Blazer-modellen det siste steget på evolusjonsstigen, for Chevrolet viser fram en helt ny helelektrisk versjon av SUV-modellen ‒ en Blazer EV.

Og det amerikanske merket helgarderer virkelig med Blazer EV, for her snakker vi om en masse varianter nærmest fra start av.

Den skal komme som 1LT, 2LT og RS, og ikke minst SS ‒ Chevrolets aller første helelektriske ytelsesutgave. Og ja, som en PPV, Police Pursuit Vehicle, altså som en politibil. Ja, vi vet du har lyst å se bilde av akkurat den, så sjekk bildene helt nederst!

‒ 2024-modellen Blazer EV setter en ny tone for elektriske SUV-er, med alternativer og intuitive teknologier som bidrar til å posisjonere Chevy for lederskap i et av de raskest voksende elbil-segmentene, sier Scott Bell, visepresident for Chevrolet.

‒ Sammen med den helt nye Silverado EV og Equinox EV som kommer neste år, gjør vi store framskritt med å tilby flere valgmuligheter for biler med null utslippsutslipp ‒ valg som gjør det å bytte over til elbil enklere enn noen gang, legger visepresidenten til.

Blazer EV skal settes sammen på den samme plattformen Cadillac Lyrig og nevnte Chevrolet Equinox EV kalt Ultium Platform, og den mest spennende er selvsagt Blazer EV SS-utgaven. Familiens desiderte villmann.

Denne kommer kun med AWD, og kan skryte av 557 hestekrefter og opptil 879 Nm dreiemoment, og en modus kalt WOW (Wide Open Watts) åpner også for at den klarer 0-96,5 km/t på under 4 sekunder.

‒ Blazer EV SS har sjelen til en ekte sportsbil, sier Bell.

‒ Og selv om den representerer toppen av ytelsen for Chevys elbil-serie, tilbyr alle versjonene mange egenskaper som vil overraske og glede ekte ytelsestilhengere.

Her er høydepunktene som Chevrolet selv trekker fram rundt den nye Blazer EV:

  • Langdistanse-alternativer med opptil estimerte 515 kilometer
  • 11,5 kW hjemmelading og standard DC hurtiglading på 190 kW, gir omtrent 126 km rekkevidde på 10 minutter
  • Stor, intuitiv 17,7-tommers diagonal tilpassbar infotainment berøringsskjerm
  • Full LED utvendig belysning, med koreografert walk-up/walk-away animasjon på RS- og SS-modeller
  • Vakker, romslig og bærekraftig utformet kupé laget med myke materialer
  • Tilgjengelig Super Cruise håndfri kjøreteknologi for kompatible veier
  • Avanserte sikkerhetsfunksjoner ment til å inspirere til selvtillit, inkludert Revers Automatic Braking og Advanced Park Assist

Innstegsversjonene 1LT og 2LT kommer med 19-tommers hjul, mens RS-utgaven øker dette til 21 tommer og SS-verstingen er utstyrt med hjul på 22 tommer. Foruten forhjulsdrevne 1LT er de andre også tilgjengelig med AWD, mens SS altså kun blir tilgjengelig med firehjulsdrift.

Chevrolet sier at elbilen skal være på plass neste sommer, og den amerikanske startprisen er satt til 47.595 dollar ‒ i skrivende stund 479.000 kroner.

Her er bilder av Chevrolet Blazer EV, inkludert ett av politibil-varianten.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter