BMW og Mercedes skal utvikle selvkjørende biler

Torsdag signerte BMW-gruppen og Daimler en avtale somsier at de sammen skal utvikle selvkjørende biler.


Begrepet «selvkjørende biler» er noe unøyaktig, for dette kan
bli brukt om biler med et vidt spann av automatisert teknologi.

Dermed blandes ofte selvkjørende biler sammen med
selvkjørende teknologi.

-->
En selvkjørende bil på nivå 4 skal altså kunne kjøre helt av
seg selv ‒ fra start til mål. En slik bil skal ikke trenge ting som pedaler og
ratt, og du kan sitte i baksetet mens den frakter deg fra A til B.

Slike autonome biler er langt fra en visjon mange år fram i
tid, men kan komme allerede mot slutten av 2020-tallet.

For å henge med i utvikling av denne teknologien inngår stadig
flere produsenter allianser og samarbeidsavtaler, og på denne måten sprer de
utgiftene og får fortgang i utviklingen.

To av disse som velger denne oppskriften er gamle tyske
erkerivaler ‒ Daimler og BMW-gruppen og dermed merker som BMW, Mercedes-Benz,
Mini, Rolls-Royce, Smart og Maybach.

Det høres kanskje overraskende ut at de to nå går sammen,
men allerede i fjor inngikk de to store konsernene et samarbeid om å utvikle
mobilitetsdelen av den framtidige bilparken.

Dette er et økosystem som inneholder ting som bildeling,
turdeling, parkering, lading og multimodalitet. De skal med andre ord skape
bærekraftige løsninger rundt det å forflytte seg i byene.

Formålet er å skape et unikt kundetilbud som er «sømløs,
multimodal, rask og lett tilgjengelig», ifølge BMW.

Så de er allerede i gang med å samarbeide.

Torsdag gikk de imidlertid et skritt videre.

Sammen skal de nå utvikle automatiserte systemer, som til slutt skal kulminere i selvkjørende biler.

Det første trinnet i planen er å komme med førerassistent-systemer,
automatisert kjøring på motorveien og automatisert parkering, alle på SAE-nivå
4, innen 2024.

I tillegg skal de se på mulighetene til å gjøre bilene mer selvkjørende
i urbane strøk og i sentrumsområder, som igjen skal føre til nye skalerbare plattformer
som tar utgangspunkt i automatiserte biler.

Avtalen gjør at over 1.200 spesialister fra forskjellige
felt skal jobbe sammen, for eksempel på BMW Group Autonomous Driving Campus i Unterschleissheim,
Mercedes-Benz Technology Centre (MTC) i Sindelfingen og Daimler Testing and
Technology Centre lokalisert i Immendingen.

Begge produsentene har allerede lang erfaring med førerassisterte
systemer.

BMW har jobbet med dette siden 2006, mens Mercedes sammen
med Bosch vil vise fram fullstendig selvkjørende biler (nivå 4/5) i et
pilotprosjekt i Silicon Valley i løpet av året.

Tidligere denne uken publiserte også en gruppe bestående av 12
tungvektere et såkalt «hvite sider»-dokument som skal være en guide til hvordan
produsentene skal takle sikkerheten rundt autonome biler på nivå 3 og 4.

Bak dette dokumentet står også Daimler og BMW-gruppen,
sammen med Aptiv, Audi, Baidu, Continental, Fiat Chrysler, HERE, Infineon,
Intel og Volkswagen.

Målet er at alle bilprodusentene følger de rådene som gis i
dokumentet, og at bilene dermed bygges etter en felles mal som skal sørge for
at sikkerheten blir ivaretatt.

De autonome SAE-nivåene går fra 0 til 5, hvor 0 er totalt mekaniske biler og 5 er biler som kan kjøre helt av seg selv uavhengig av værforhold og veiforhold.

Nye moderne biler ligger i dag på nivå 2 med eksempelvis adaptiv cruise kontroll kombinert med automatisk filholding, mens noen er oppe på nivå 3 hvor bilens datasystem i gitte situasjoner kan overta kjøringen over lengre distanser.

Les også:

Les mer om:

Nyheter