For BMW er dette vårens vakreste eventyr, nemlig oppdaterte utgaver og nye varianter av nåværende modeller. I år inkluderer vårslippet hele sju utgaver, og kanskje viktigst for nordmenn ‒ det inkluderer også to elbiler.
Ok, la oss ta nyhetene på rekke og rad.
Nye BMW iX2 eDrive20:
Dette er en ny innstegsmodell med opptil 478 kilometer rekkevidde, og blir lillesøsteren til kommende firehjulsdrevne BMW iX2 xDrive30 som lanseres i mars. Lillesøsteren eDrive20 har drift på forhjulene.
Motoren framme byr på 150 kW/204 hk og et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 170 km/t, forklarer BMW.
Fordelen med tohjulsdrift er at forbruket faller, og WLTP-verdiene for kombinert strømforbruk lyder på 15,3-16,9 kWh/100 km avhengig av utstyr, og dette åpner for rekkevidder fra 439 til 478 kilometer.
Videre kan BMW fortelle at nettokapasiteten til batteriet er 64,78 kWh og at det kan hurtiglades med opptil 130 kW effekt.
iX2 eDrive20 byr også på forvarming og skal ha en effektiv ladekurve, og summen er at en 10 minutters ladeøkt skal gi 120 kilometer økt rekkevidde.
BMW iX2 kan som de andre BMW-modellene også tilknyttes flere Plug&Charge-abonnement.
Prisen? Nye BMW iX2 eDrive20 starter på 480.800 kroner, og det er åpnet for bestillinger.
Produksjonen skal starte i neste måned, og da utvides også fargepaletten til BMW iX2 med flere nye alternativer.
Nye BMW i5 xDrive40
På samme tid som iX2 eDrive20 går inn i produksjonen gjør også en ny i5 det samme, nemlig den populære xDrive40-varianten.
BMW Norge forventer at dette blir den mest solgte modellvarianten blant de elektriske sedan-modellene i den nye 5-serien.
På samme tid utvides også fargekartet både for utsiden og innsiden, og gjennom BMW Individual blir rundt 150 eksklusive eksteriørfarger tilgjengelig.
xDrive betyr altså to motorer og firehjulsdrift, og i5 xDrive40 byr på 290 kW/394 hk og 590 Nm. Om vi sammenligner med bakhjulsdrevne BMW i5 eDrive40 er dette en økning på 40kW/54 hk og 160 Nm.
Sprinten opp til 100 km/t gjøres unna på 5,4 sekunder, mens toppfarten nås ved 215 km/t, forklarer BMW.
WLTP-verdiene for kombinert strømforbruk lyder på 17,2.20,0 kWh/100 km, noe som åpner for rekkevidder på 463-538 kilometer avhengig av bilens spesifikasjoner.
Også nye BMW i5 xDrive40 kan bestilles allerede, og har fått en startpris på 730.800 kroner.
I tillegg lurer det en Touring-versjon rundt svingen, og denne blir dermed BMWs første elektriske stasjonsvogn. Tyskerne skal komme med mer info rundt denne spennende utgaven om ikke veldig lenge.
Nye BMW Z4 M40i «Handschalter»
Her sier BMW at dette er kjøreglede med 3 pedaler, i tillegg til 6 sylindre, 6 gir, 2 seter og vind i håret. For her er den opprinnelige roadster-oppskriften fulgt, så «Handschalter» byr på både bakhjulsdrift og manuelt gir i tillegg til en luftig kupé.
Dagens 3. generasjon av BMW Z4 var på plass i 2019, og har den 6-sylindrede M40i-bensinmotoren med 340 hk som toppmodell. Denne har siden kom stått for mer enn 30 prosent av det globale Z4-salget.
Men. For det er en hake.
BMW Z4 M40i har kun vært tilgjengelig med 8-trinns automatgirkasse, noe som plager puristene litt. Men de kan endelig kaste pilleglasset, for «Handschalter»-pakken for entusiastene skal altså ta vare på opplevelsen som en 6-trinns manuell girkasse åpner for.
Øvelsen 0-100 km/t gjøres ifølge BMW unna på 4,6 sekunder med den manuelle girkassen, mens taket kan åpnes eller lukkes automatisk på rundt 10 sekunder og i hastigheter opp til 50 km/t.
Videre blir Z4 M40i «Handshcalter» oppdatert med en rekke nye farger og annet tilbehør fra produksjonsstarten i mars.
Også BMW Z4 M40i kan bestilles i dag, og her er startprisen på 1.091.300 kroner.
Nye BMW 4-serie og M4 Coupé og Cabriolet
2. generasjon BMW 4-serie Coupé og Cabriolet var på plass i 2020, og året etter kunne BMW også lokke med et lite ikon ‒ selveste BMW M4. Den er tilgjengelig både med og uten tak, og er også for første gang tilgjengelig med M xDrive firehjulsdrift.
Her inkluderer nyhetene også utvendige små endringer ‒ både en noe endret grill, nye detaljer i frontlyktene og de særegne baklyktene med laserlys, kan BMW fortelle.
På innsiden er det blant annet et revidert design på ratt og instrumentpanel, og fargepaletten er også oppdatert samt det kommer en rekke av de digitale tjenestene og funksjonene.
Nye BMW M440i xDrive Coupé og Cabriolet har en bensindrevet rekkesekser med 374 hk under panseret, og skal klare sprinten fra 0-100 km/t på henholdsvis 4,5 og 4,9 sekunder.
Her er prisene satt til 1.067.000 kroner for coupéutgaven og 1.223.000 kroner for den toppløse søsteren.
Toppmodellene BMW M4 Coupé Competition M xDrive og M4 Cabriolet Competition M xDrive er også inkludert i de utvendige og innvendige oppdateringene, men får i tillegg mer krefter.
Den sekssylindrede bensinmotoren flekser nå 20 flere hk og byr på 530 hk og 650 Nm, og her fyker sprinten unna ‒ henholdsvis 3,5 og 3,7 sekunder.
Prisene er satt til henholdsvis 1.637.300 kroner og 1.771.600 kroner.
Til slutt kan BMW melde at det kommer nye digitale funksjoner, både i My BMW-appen og i bilene.
Det er på gang et oppdatert operativsystem hvor det skybaserte navigasjonssystemet BMW Maps skal vise ytterligere informasjon om de tilgjengelige ladestasjonene i elbilene.
I tillegg vil digital betaling av parkeringstjenester også kunne gjøres direkte fra bilen i flere europeiske markeder i tiden framover, opplyser BMW.
Les også: