Da Renault meldte om en ny Master som også inkluderer en E-Tech tilbake i november, kunne de også fortelle at denne skulle komme i to batteriversjoner. En litt mer bybasert utgave med et batteri på 40 kWh og en langdistaneversjon på 87 kWh.
Rekkevidden var, og dermed er, ivaretatt gjennom et design de kaller Aerovan, og dette bidrar til å dra forbruket ned 27 prosent målt mot dagens modell.
De kunne også melde noen rekkevidder, hvor 40 kWh ble opplyst til 180 kilometer, og 87 kWh passerte akkurat 400 km-grensen med 10 kilometer. Men nå har de oppdatert tallene.
For muligens er Aerovan-konseptet koblet med en multiplattform som inkluderer motoren, et nytt dynamisk bremsesystem og et batterivarmestyringssystem enda litt mer effektivt, for nå melder Renault at rekkevidden faktisk er på hele 460 kilometer.
Den store varebilen, nye Master E-Tech kan ta last på 4 tonn, har dermed rekkevidder som til og med overgår mange nye vanlige elbiler. Renault Master E-Tech electric har 1.625 kilo nyttelastkapasitet og kan trekke 2,5 tonn.
Forbruket er fortsatt av den mer hyggelige varianten for en så stor bil, 21 kWh/100 km WLTP med 87 kWh-batteriet.
En annen grunn til rekkevidden er det nye bremsesystemet, som omgjør den kinetiske energien fra retardasjonen til elektrisk kraft for å lade batteriet og utvide rekkevidden. Systemet kan høste inntil 95 kW energi på denne måten, forklarer det franske merket.
Når det gjelder ladingen åpner varebilen for 130 kW hurtiglading, noe som skal gi 252 kilometer rekkevidde på 30 minutter. Hjemmeladingen åpner for 22 kW, noe som skal fylle batteriet fra 10 til 100 prosent på under 4 timer.
Det er mulig å bestille Master E-Tech electric med enten en motor på 96 kW/131 hk eller en med 105 kW/143 hk, og den første driver bilen med 40 kWh-batteri hvor Renault tror WLTP-rekkevidde blir på rundt 200 kilometer når sertifiseringen foreligger. Den store motoren er koblet til 87 kWh-batteri, og kombinasjonen skal altså gi opptil 460 kilometer WLTP-rekkevidde.
En ting som kan bli viktig for morgendagens helelektriske varebiler er de såkalte V2X-funksjonene, for dette betyr at bilen kan gi strøm til eksterne ting ‒ som V2L (Vehicle To Load) som driver elektriske apparater eller kan lade opp mobile enheter som datamaskiner.
V2G (Vehicle To Grid) åpner på sin side for å mate energi fra batteriet til nettet ved hjelp av en 2-veis lader. Nye Renault Master E-Tech electric byr på begge deler.
Det er også andre viktige arbeidsredskaper, som My Renault-appen som kan koble bilen til brukerens digitale økosystem, og den nye mesteren skal også inkludere alle.
Dermed kommer modellen både med forbrenningsmotor og med hydrogendrift i tillegg til den helelektriske versjonen, og de kommer alle fra samme fabrikk i Batilly nær Metz.
Renault sier at den nye Master-generasjonen nærmer seg, og vil være tilgjengelig fra våren. Og da har altså de elektriske varebilene fått en ny rekkeviddemester, Renault Master E-Tech electric.
Les også: