Det er duket for en N Line av den nye Hyundai Kona. (Fotos: Hyundai)

Mer sportslig utgave av Hyundai Kona klar

Bare uker etter at prisen for raketten Hyundai Ioniq 5 N ble kjent, åpner Hyundai Norge for bestilling av Kona Electric N Line.


For Hyundai står bokstaven N for mer sportslige biler, og det er de rene N-utgavene som er de riktige ulvene i fåreklær.

Og bokstaven skal også følge Hyundai inn i den elektriske tiden, og den aller første rene elektriske N-modellen er passerende nok også den første rene elbilmodellen ‒ Ioniq 5.

En Ioniq 5 N er noe ganske ville greier, og kan flekse over 600 hestekrefter og en rekke N-spesifikke detaljer, som N Battery Preconditioning, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift og N Road Sense.

Men alt dette koster, og da Hyundai Norge åpnet for bestilling av Ioniq 5 N for tre uker siden kom også prisen ‒ 703.875 kroner. Det inkluderer alt, for denne kommer kun i en versjon.

Det er ganske stivt, og mange er nok ikke klar til å legge så mye penger i potten. Men ingen fare, Hyundai har også en annen mer moderat løsning ‒ en N Line.

Nye Kona får en slik også for de helelektriske utgavene, og denne byr på litt mer sportslige detaljer som skiller bilen ut fra resten av familien.

Kona er altså fornyet, og kan nå lokke med rekkevidder over 500 kilometer for langdistanseutgaven. Men dette er fortsatt en familie-SUV, så de som skal ha sportslige ytelser må gå for en annen bil. Kona Electric klarer 0-100 km/t på moderate 7,8 sekunder.

Men de sportslige linjene er på plass, og det gjelder ikke minst den helt nye N Line-utgaven.

Slik ser den ut:

Dette kan Hyundai Kona Electric N Line by på:

  • Mer aggressiv, sporty design foran og bak
  • Dedikert EV N Line-linje foran og bak
  • Blanke sorte sidespeil
  • Dedikert N Line-ratt
  • N Line-eksklusive metallpedaler
  • Svart taktrekk
  • Dedikerte 19-tommers lettmetallfelger, med eksklusiv N Line-design
  • Dedikerte N Line-seter med røde kontrastsømmer
  • Alcantara med 57 prosent resirkulert polyester
Baksiden med alt dette er at prisen også får seg et hopp, for en vanlig Kona Electric starter på rett over 350.000 kroner. Det er 100.000 kroner mindre enn hva Kona Electric N Line starter på, og da kommer også levering på 12.900 kroner på toppen.

Hyundai Norge har altså åpnet salget, og rapporterer at den nye utgaven skal være på plass her hjemme tidlig på våren.

Før den tid kan du jo sjekke ut noen bilder av bilen, og her er de:

Bildeserie
Debatt