Hvor viktig forvarming er på vinterstid, viser en ny vintertest gjennomført av Norsk elbilforening. For spesielt sliter ladefarten i kalde temperaturer.
Årets vintertest ble gjennomført i temperaturer mellom -6 og -25 garder, og her sammenlignet de ladefarten som bilprodusenten oppgir mot faktisk ladefart i minusgrader med forvarmet batteri.
Elbilekspert Ståle Frydenlund visste godt hva som ventet. Han har vært med på vintertester siden 2018, og den gang var det ikke noe som het forvarming. Dermed var hurtiglading i kulden alt annet enn nettopp det.
Den tiden er heldigvis over, for nå byr de fleste nye elbiler på forvarming. Og det er et så effektivt virkemiddel mot kulden at Elbilforeningens tester viser at 75-90 prosent av sommerlig ladefart er fullt mulig dersom man forvarmer batteriet. Og ja, i noen tilfeller enda mer.
– Det betyr at dersom du er på langtur i vinterkulda, er det ikke så farlig om bilen har mindre rekkevidde enn vanlig, hvis batteriet kan forvarmes og lades raskt, sier Frydenlund.
Under den ferske testen hadde Elbilforeningen tatt med seg 11 elbiler, og av disse hadde ni en forvarmer-funksjon for batteriet.
– Resultatene er gledelige. Jeg vil påstå at forvarming er en langt viktigere egenskap enn bilens vinterrekkevidde, mener Frydenlund.
– Forvarming vil ikke være like viktig for alle elbilister, men for dem som kjører langt om vinteren og i stor grad baserer seg på hurtiglading, vil det være en klar fordel, påpeker seniorrådgiveren.
De benyttet et testverktøy fra Aviloo Battery Diagnostics til å måle løpende batteritemperatur i et utvalg av testbilene, og verktøyet brukes også til å sjekke batterihelse.
– Alt bruker mer energi når det er kaldt, og forvarming «stjeler» også energi. Derfor er det lurt å ikke kjøre rundt med nesten tomt batteri på kalde dager, slik at du kan forvarme en times tid før hurtiglading, sier Frydenlund.
Men hva så med resultatene?
Jo, vintertesten til Elbilforeningen viste at forvarming er effektivt, og peker på Polestar 2. Det var en av bilene som ble kjørt under lavest temperatur, ned mot -25 grader, men etter å ha kjørt 70 kilometer med forvarming ladet bilen fra 8 til 80 prosent på 38 minutter.
Til tross for at bilen ikke var i nærheten av oppgitt makseffekt, 205 kW, kan Elbilforeningen melde at ladefarten var stabilt god.
– Det bidro til at ladeøkten tok bare 10 minutter mer enn Polestar selv oppgir for hurtiglading fra 10 til 80 prosent under sommerlige værforhold, sier Frydenlund.
Elbilforeningen viser ikke til resultatene for samtlige 11 biler, men byr på et utvalg som omhandler seks av de som var med på vintertesten.
Her er laderesultatene til disse:
Les også: