BMW i5 Touring er noe så spesielt som en helelektrisk stasjonsvogn. Og ja, den har lekre BMW-linjer. (Fotos: BMW)

BMW med flere oppdateringer

Hver vår kommer BMW med en oversikt over oppdateringer, og årets vårrengjøring omhandler både 3-serien, i4 og 5-serien. Se bilder!


Ok, la oss starte med den nye 3-serien som er på vei. Den skal lande i juni, og her er det også en ladbar hybrid som åpner for hele 101 kilometer elektrisk rekkevidde. Så ja, denne fungerer som en elbil i hverdagen.

3-serien strekker seg nesten 50 år tilbake, og er selvsagt en meget viktig serie for BMW. Den forrige oppdateringen kom i 2022, og inkluderte revisjoner innen design, drivlinje, digitalisering og utstyr. Nå er det duket for en ny runde, og det handler om nye løft både for teknologien og designet.

Nytt av året er at rekkevidde til ladehybridene strekkes ut, og helt opp til 101 kilometer. Chassiset er også kalibrert for enda bedre balanse mellom det sportslige og komforten, og både 3-serie Sedan og Touring er utstyrt med Operating System 8.5 via et oppgradert BMW iDrive.

Dette åpner også for QuickSelect og enda bredere navigasjonsfunksjoner, inkludert Augmented View, forklarer BMW.

Når det gjelder ladehybridene er dette BMW 330e Sedan og BMW 330e Touring, tilgjengelig både som bakhjulsdrift og xDrive firehjulsdrift. Bilene er utstyrt med et batteri på 19,5 kWh med høyere energitetthet koblet med et enda mer effektivt drivverk. Dermed er ikke batteriet fysisk vesentlig større enn tidligere.

Det betyr et bagasjerom på 410 liter, og legges seteryggene ned åpner det seg for 1.420 liter.

Dette er den elektriske rekkevidden for de nye utgavene:

  • 85–101 kilometer for den nye BMW 330e Sedan
  • 81–96 kilometer for den nye BMW 330e xDrive Sedan
  • 87–98 kilometer for den nye BMW 330e Touring
  • 84–91 kilometer for den nye BMW 330e xDrive Touring
BMW har også økt ladefarten opp til 11 kW, og dette er dermed første gang en plug-in-hybrid fra BMW når en slik ladeeffekt.

BMW Norge sier at den nye 3-serien kan bestilles i dag, og prisene starter fra 716.900 kroner for BMW 330e Sedan og 744.900 kr for 330e xDrive Sedan. Alle priser som BMW Norge opplyser er inkludert levering.

Videre starter Touring Plug-in-hybrid på 750.900 kroner for 330e Touring og 799.900 kroner for 330e xDrive Touring.

Salgsstart for nye BMW 3-serie Sedan og Touring er i juli 2024.

BMW i4

Storesøster til en av Norges aller mest populære elbiler, i3, er selvsagt viktig for BMW. i4 kom i 2021, og tre år senere dukker det nå opp oppdateringer av både teknologi og design. Og ja, en tredje modellvariant.

BMW i4 xDrive40 har en systemeffekt på 401 hk og en oppgitt rekkevidde på 543 kilometer, og plasserer seg dermed mellom BMW i4 eDrive40 og BMW i4 M50 xDrive.

Slik ser den nye varianten ut:

Den norske importøren forlenger i tillegg det populære tilbudet på i4 M50 xDrive Fully Charged til 599.900 kroner, men BMW Norge har mer på gang.

De kjører nemlig i gang et nytt tilbud for i4 M50 xDrive Supercharged, og her er prisen satt til 674.900 kroner.

BMW 5-serien

Nye BMW 5-serie Touring har akkurat fått asfalt under dekkene, og denne er nå i 6. generasjon. Som mange har fått med seg inkluderer det også en helelektriske BMW i5 Touring.

BMW Norge kjører lanseringstilbud for BMW i5 Touring som inkluderer en BMW i5 eDrive40 Touring med Charged Premium Edition fra 749 900 kroner og en Fully Charged Premium Edition koster 799.900 kroner.

Videre sier BMW Norge at de skal utvide tilbudet i sommer til også ladehybriden BMW 530e, hvor den elektriske rekkevidden er på 83 til 95 kilometer for den nye BMW 530e Touring og 82 til 89 kilometer for den nye BMW 530e xDrive Touring.

De legger til at dette ikke går utover bagasjeplassen.

Her starter prisene for BMW 530e xDrive, 530e Touring og 530e xDrive Touring fra 911.900 kroner.

BMW M3 Sedan & Touring

Tyskerne nøyer seg ikke bare med den vanlige 3-serien, men har også BMW M3 Sedan og Touring.

Her står selvsagt ytelsen i høysetet, og motoren yter nå 390 kW/530 hk. En BMW M3 Competition Sedan med M xDrive klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder, og Touring-modellen er ikke langt bak og gjør øvelsen på 3,6 sekunder.

Begge variantene har en elektronisk begrenset topphastighet på 250 km/t, som kan økes til 290 km/t for sedanen og 280 km/t for Touring med M Driver's Package, opplyser BMW.

Her inkluderer designgrepene nye LED-hovedlykter og nye kontroller innvendig, samt nye smidde lettmetallfelger og introduksjonen av BMW Operating System 8.5.

Her hjemme kommer BMW M3 Sedan og Touring kun i Competition med M xDrive, og prisene starter fra 1.631.900 kroner for BMW M3 Competition M xDrive Sedan og 1.688.900 kroner for Touring.

Produksjonen rundt de nye modellene starter i juli.

Les også:

Debatt