Gammel og ny, men samme farge. Audi RS 4 Avant edition 25 years hyller den gamle utgaven. (Fotos: Audi)

Feirer 25 år med RS 4 Avant med en hyllestversjon

Audi har ikke tenkt å la 25 årsjubileet til RS 4 Avant forbigås i stillhet, og knaller til med en hyllestversjon som passende nok er kalt Audi RS 4 Avant edition 25 years. Se bilder!


Den nye utgaven har forbedret kjøredynamikk, eksklusive interiør- og eksteriørdetaljer, og selvsagt også tilgjengelig i Audis ikoniske Imola Yellow-finish.

Og ja, det kommer også en Audi RS 5 Sportback Performance Edition med de samme oppgraderingene av drivverket.

Ok, la oss ta noe praktisk først, nemlig hvordan man staver modellnavnene til Audis råe RS-biler. Her er det nemlig lett å tråkke i fellen, for da de fire ringene introduserte den første RS 4 tilbake i 1999 kjent som B-serien ble navnet skrevet RS4 uten mellomrom.

Men C5-serien og RS 6 endret dette i 2002, så dermed skrives de nye RS 4 med et mellomrom før tallet.

Det var dog ikke RS 4 som startet eventyret, men en mer ytelsesfokusert RS2 og S6 plus på 1990-taller. Men den aller første RS-modellen signert Audi Sport, den gang kalt quattro GmbH, er B5-utgaven av RS4 Avant i 1999.

Bilen hevet listen med en 2.7-liters motor laget sammen med Cosworth med imponerende 380 hk, og det fulgte også en RS4 Sport i 2001. Her var den senket enda mer, hadde bøtteseter, sportseksos og semsket skinnratt.

Den nye RS 4 Avant-utgaven 25 år tar selvsagt dette til et nytt nivå med sine 470 hk og 600 Nm, og dermed 20 hk mer enn den vanlige RS 4 Avant.

Resultatet er 0-100 km/t på 3,7 sekunder, 0,4 sekunder raskere enn standardversjonen, mens toppfarten øker til 300 km/t. Den har også RS keramiske bremser og et RS sportseksosanlegg samt enderør i matt sort som bør generere et imponerende lydspor.

Kjørehøyden er også droppet 10 mm, og det er faktisk også mulig for føreren å senke bilen ytterligere 10 mm ‒ så totalt 20 mm. 

Det er også en quattro sport-differensial, og Audi har også oppdatert programvaren til girsystemet som skal gi enda kjappere girvekslinger og strammet opp understellet ytterligere.

Som vanlig kommer det selvsagt spesielle felger, 20-tommers lettmetallfelger i matt sort, og det er også mulig å få bilen med Pirelli sensoriserte P Zero Trofeo RS semi-slick dekk og Pirelli Track Adrenaline-system.

Sensorene skal sørge for eksepsjonelt grep under tørre forhold, mens Track Adrenaline-systemet har dekk-sensorer som gir føreren sanntidsinformasjon om dekktrykk og temperatur.

For å hylle fargen på RS4 Sport vises jubileumsutgaven fram i Imola Yellow, mens som du kan se av de mange bildene helt nederst blir den også tilgjengelig i Nardo Grey og Mythos Black.

Andre grep er for eksempel kantene på sidevinduene i blank svart og for første gang et svart innlegg i baklysene. Audi-ringene og skriftene kommer også i skinnende sort, og Matrix LED-frontlyktene har mørke rammer som er spesifikke for RS-familien. Takskinnene er fjernet for å gi kjøretøyet en flatere, sportsligere silhuett, forklarer Audi.

Standardutstyr inkluderer et B&O 3D-lydsystem, avansert nøkkel, et 360-graders kamera og trådløs telefonlading.

Det er også «RS 4 edition 25 years» inngravert i vinduene mellom C- og D-stolpene, mens den matte karbon-pakken ble designet eksklusivt for hyllestutgaven. Det inkluderer en frontspoilerleppe, luftinntak foran, sideskjørt, bakre diffusorinnsats og ytre speilhus i matt karbon.

Den gule fargen følger inn i bilen gjennom sømmene og andre effekter, og her skal den svart/gule lær Alcantara-kombinasjonen minne om den i RS4 Sport. Det er også for første gang gulvmatter med en RS 4-logo, og tidligere svarte bokstaver står nå i gult.

Dette er en spesialversjon, noe man også kan se i midtkonsollen. Der står det nemlig bilens nummer, så den første har altså «1 av 250». Så ja, 250 biler.

Det er også mulig å velge en hvit bakgrunn for turtelleren og speedometeret via MMI – en hyllest til Audi Avant RS2 fra 1994 som hadde hvite analoge urskiver.

Når en legende runder 25 år må man selvsagt hylle den med en spesialversjon, og her får du en masse bilder av bilen mange nok kan tenke seg. Og ja, også et lite gjensyn med den gamle.

Bildeserie
Debatt