Zeekr 001 er i likhet med SUV-modellen Zeekr X en svært kollisjonssikker bil. (Fotos: Euro NCAP)

Zeekr banket til med 5 stjerner

Søsteren til merkene Volvo og Polestar, Zeekr, er «svensk pålitelig», for både 001 og X passerte kollisjonstestene med bravur. Litt verre gikk det for Ford Tourneo.


Zeekr hører hjemme i Geely-familien akkurat som Volvo og Polestar, og merket har faktisk rukket å bli tre år. Men det er først nå de gir gass i Europa, og det inkluderer også Norge som ett av seks land.

Zeekr har allerede vist fram både 001 og X her i Norge, så timingen til Euro NCAP er nær perfekt. Det er nemlig de to modellene som nå er kollisjonstestet.

I tillegg er nye Volkswagen Tiguan, ikke tilgjengelig i Norge, Maxus MIFA 7 og den nye Tourneo Custom kjørt gjennom testkverna til Euro NCAP.

Det resulterte altså i 5 stjerner både til Zeekr X og Zeekr 001, og Tiguan og MIFA 7 imponerte også med full score. Unntaket denne gang var altså Tourneo Custom.

Tourneo Custom som ble testet med sikkerhetspakken landet på ok 4 stjerner, men den utgaven uten denne oppnådde kun 3 stjerner. Det er den dårligste scoren Euro NCAP har registrert de to siste årene, så her må Ford på jobb.

‒ Vi tror at Ford vil føle seg skuffet over dette resultatet, spesielt med tanke på deres nylige innsats og engasjement for å forbedre sikkerheten til den kommersielle varebilserien, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær hos Euro NCAP.

– Ford Transit Custom oppnådde vår høyeste varebilvurdering på Platinum. Tourneo Custom har mange aktive sikkerhetsteknologier, men blir litt sviktet her.

Da er historien en helt annen for nykommeren Zeekr, som selvsagt kan dra erfaringer fra Volvo som alltid har satset på sikkerhet. Zeekr har da også et svensk team i Göteborg.

Dette er altså en utfordrer i preimummarkedet, og det er også premium sikkerhet i Zeekr 001 som er en utfordrer til for eksempel Porsche Panamera.

Men du kan selvsagt ikke entre Europa uten en SUV, og Zeekr X er like solid som andre modeller den skal kjempe mot. For ja, det ble 5 stjerner på begge modellene.

I tillegg har Green NCAP sjekket hvor bærekraftig de to nykommerne er, og her ble det også full pott med en imponerende totalsum på 96 prosent for Zeekr X og 95 prosent for Zeekr 001.

Her får Zeekr X seg en skikkelig karamell:

‒ Gratulerer til Zeekr for å produsere to biler med så god sikkerhet og generell miljøytelse akkurat når de begynner sin reise inn i det europeiske elbilmarkedet, sier generalsekretæren.

‒ Bilene viser at sikkerhet og bærekraft kan sitte ved siden av hverandre i moderne biler. Mer generelt er Euro NCAP forpliktet til å promotere ADAS-systemer som verken er distraherende eller irriterende for sjåfører. I framtiden vil vi vurdere disse aspektene nærmere, ikke bare bilens ytelse i banetestene våre.

Zeekr X tangerte for øvrig bestenoteringen til Mercedes EQE SUV når det kommer til sikring av barn med hele 90 prosent, og begge Zeekr-modellene er også helt i toppsjiktet når det kommer til sikkerhetsassistenter.

I tillegg til de fem bilene opplyser Euro NCAP at Renault Scenic E-Tech nå er tildelt 5 stjerner i tråd med 2022-testprotokoller, slik Renault Megane E-Tech også er.

Lyst til å se en Zeekr X får Euro NCAP-behandlingen? Her blir X'en smadret:

 

Les også:

Debatt