BMW gjør noe historisk med M2

M2 som kom i 2016 var en skikkelig råtass, men blelillesøster da M2 Competition kom i fjor. Nå hever BMW lista ytterligere med historiensførste M2 CS.


Da BMW presenterte M2 i 2016 skapte den furore, og biltestere
over hele kloden ravet i vei om hvor sensasjonell bilen var.

Ja, selv Jeremy Clarkson, den bitre gubben kjent fra Top Gear,
fant fram champagnen, og hyllet den som tidenes beste M-bil.

M2 kunne skryte av 370 hestekrefter og 465 Nm, som i «overboost»
økte til 500 Nm, og bilen var selvsagt bakhjulsdrevet.

0-100 km/t gikk på 4,3 sekunder med DCT-kassen, og 4,5
sekunder som manuell.

To år senere, altså i fjor, fant BMW ut at det var på tide å
gi den en oppgradering.

Den kom i form av M2 Competition, og nå handlet det om en helt ny motor med 410 hk og et solid dreiemoment på hele 550 Nm.

Denne senket 0-100 ned til 4,2 sekunder med DCT og 4,4 sekunder som manuell, mens toppfarten økte med 10 km/t opp til 280 km/t.

Men konkurranseutgaven er ikke lenger storesøsteren, for nå kommer dronningen av M2 ‒ Club Sport-utgaven.

BMW M2 CS tar altså opp arven til de relativt nye M3 CS og
BMW M4 CS, og det forplikter.

Men tyskerne har gardert seg, og gjort omtrent hele bilen hakket
råere.

Det kommer klart til syne med motoren, som nå yter 450 hk,
opp hele 40 hk fra Competition, mens dreiemomentet forbli på 550 Nm.

Men det er langt mer enn det.

Den har et adaptivt M-understell, digre M Sport-bremser som
også er mulig å få med keramiske bremser og aktiv differensial på bakakselen, et
panser av karbonforsterket plast, et tak i karbon og nye lavvekts 19-tommers
felger.

Dette har de fulgt opp med en rekke designoppdateringer på utsiden,
og blant annet er både frontspoileren, speilhusene, diffusoren bak og spoileren
på bagasjelokket produsert i karbon.

Resultatet er sparte kilo, men også et større marktrykk og
bedre aerodynamikk.

Alt dette sørger for at M2 CS sprinter opp til 100 km/t på
4,0 sekunder med automatkassen, og 4,2 med manuell giring.

Også på innsiden, som er preget av karbon, alcantara og skinn,
har BMW tatt grep som sparer vekt. Midtkonsollen er for eksempel laget i karbon,
noe som tar ned vekten med 50 prosent sammenlignet med standardversjonen.

Og om noen prøver å argumentere med at dette er en sportsbil
som ikke funker i hverdagen, kan du slå tilbake med at den faktisk har et bagasjerom
på 390 liter. Slett ikke verst, og det bør holde selv til helgeshoppingen.

Problemet er dog, foruten prisen som ikke er klar, er at
denne kommer i begrenset antall.

– Vi tror den nye BMW M2 CS er en fremtidig klassiker som vil finne sin plass i historien sammen med storheter som BMW 1-serie M Coupé, BMW E30 M3 og BMW 2002 Turbo. Vi vil få en håndfull biler til Norge fra den begrensede produksjonen av BMW M2 CS, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Så vær like kjapp so M2 CS om du ønsker deg en slik, og vi tipper
du ikke vil angre.

Og Clarkson gleder seg sikkert han også.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter