Annonse
Hjem Nyheter Sikrere enn banken

Sikrere enn banken

Allerede i 1928 presenterte Mercedes den alle første «Guard»-bilen, og to år senere bestilte den japanske keiseren seg en slik. Ni tiår senere sitter fortsatt viktige personer godt panseret i slike biler.

Man hører ofte at alt var bedre før i tiden, men det er nok heller motsatt. Bare tenk på hvordan vikingene herjet. Så nei, tipper det er bedre i dag.

Rike, viktige og berømte personer har alltid levd i fare for å bli utsatt for både ran, overfall og det som verre er, og nøkkelen for å føle seg trygg er selvsagt å forsvare seg.

I bilene som kom for fullt utover 1910-tallet hadde de ikke noen muligheter til det, og VIP’ene var nesten like utsatte i disse som da de spaserte på gaten.

Mange hadde ikke en gang dører, og sikkerheten var det altså så som så med.

Saken fortsetter under Annonsen

I mange år var faktisk en av de vanlige metodene for å hindre at bilene ble stjålet å ta med seg rattet når man parkerte, akkurat som man pleide å ta med seg sykkelsetene for ikke så veldig lenge siden.

Dørlåsene kom utover 1920-tallet, og utover det samme tiåret begynte bilprodusentene også å fokusere mer på sikkerhet.

Det inkluderer i høyeste grad Mercedes, som tok dette til nye høyder.

I 1928 presenterte den gang Daimler-Benz en Pullman i Nürburg 460-serien (W 08), og denne pluss to pansrede Model 770 «Grand Mercedes» Pullman bestilt av keiser Hirohito var de tre originale eksemplarene av slike spesialbiler.

Tyskerne var dermed de første som leverte fabrikksklare biler med ekstra sikkerhet.

Og Mercedes gjorde noe annet smart.

De satset på ultraluksuriøse og digre vogner, og dermed var veien kort til de rike og berømte som følte seg ekstra utsatt og trengte beskyttelse.

Denne formelen fungerte, og siden har Mercedes laget slike digre og luksuriøse ‒ og ‒ skuddsikre biler. De hører alle hjemme i den såkalte Guard-familien til tyskerne.

På 1930-tallet ville de tyske myndighetene ha pansret til sine gjester på statsbesøk, og dermed tok Guard-bilene et nytt skritt.

(Her er saken rettet, ettersom Daimler selv først hevdet at det var snakk om en Model 600, noe de har gått tilbake på senere.)

Dette var også starten på et tett samarbeid mellom myndighetene og bilprodusenten.

Mercedes fikk seg altså en ny utfordring, for de skulle lage en spesialbil ut av en «vanlig» bil. Dette løste de smarte folkene i Stuttgart, og dermed startet en ny æra for stjernemerket.

Siden har en lang rekke land bestilt slike pansrede biler til sine statsledere over hele verden.

Mercedes bygger altså inn sikkerheten mens de setter sammen bilen, og dermed klarer de å spesialtilpasse løsningene på en helt annen måte enn om det skal ettermonteres.

Bilene er i utgangspunktet store, og det hjelper ikke på tyngden at den skal ha et ekstra lag med beskyttelse.

Og en annen utfordring er at om bilen blir utsatt for angrep, må man kunne flykte raskt.

Mercedes har løst dette med å putte inn digre motorer, blant annet en V12 med 530 hestekrefter med et dreiemoment på 830 Nm ved 1.900 r/min.

Dermed bør det også være mulig å komme seg raskt unna angriperne.

Men rekker man ikke det, så har bilen mottiltak også.

Eksempler på hva bilene kan utstyres med er:

  • Friskluftsystem som beskytter passasjerene mot røyk eller gasser
  • Selvaktiverende brannslukningsanlegg
  • Offisielt utstyr, f.eks. sirene, roterende lys og toveis radio
  • Nødstartbatteri
  • Enkelt betjent alarmsystem
  • Eksternt kommunikasjonssystem (høyttaler/mikrofon)

Bilene til Mercedes har klassifiseringen VR9 og VR10, og den siste må tåle det aller meste ‒ selv bomber. VR10 er det høyeste nivået for sivile biler.

Så om du har vært og slengt med leppa på sosiale medier og trollet de gale personene, har Mercedes per i dag tre løsninger for deg ‒ Mercedes-Maybach S 650 Guard, Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard og Mercedes-Benz S 600 Guard.

Mercedes-Maybach S 650 Guard

Maybach betyr at dette er luksus fra øverste hylle, og når det i tillegg står Guard på slutten av modellnavnet vet dere nå hva det betyr.

En Mercedes-Maybach S 650 Guard som kom i 2015 er den eneste av produksjonssedanene som kan skryte av en VR10-beskyttelse, og er en vogn på 5,46 meter som bør gi nok plass til beina for de bak.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

Her dukker en annen kjent benevnelsen opp, nemlig Pullman. Da vet vi at dette er et virkelig flak, og en S 650 Pullman måler da også det samme som typebenevnelsen er ‒ altså 6,50 meter. Akselavstanden er på formidable 4,41 meter, og det er like langt som en A-klasse er totalt.

Dette er den eneste stat-limousinen som kommer ferdig preppet fra fabrikken med et sikkerhetsnivå på VR9.

Mercedes-Benz S 600 Guard

Verken Maybach eller Pullman dette her, men for de aller fleste holder en S 600 i lange baner.

Denne er 5,25 meter lang, og har en rekke førerassistenter og en komfort i luksusklassen.

I 2014 var dette den første bilen som ble sertifisert med VR9-beskyttelse, så du bør føle deg ganske så trygg i en slik.

Så Mercedes tar sin arv fra 1928 på alvor, og har siden 1980 tilbydd ekstra beskyttelse på alle S-klasse-modellene de har kommet med ‒ altså seriene 126, 140, 220, 221 og dagens 222.

Her er dagens tre panservogner samlet til et aldri så lite familiefoto:

Og alt var ikke bedre før i tiden, selv om vi liker å tro det!

Les også:

1 kommentar

  1. Her er det feil opplysninger.
    W08 ble levert i årene 1936-39 og het typ 500.
    600 kom først i 1963, og er W100.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker