Arvtakeren til Bobla

Hvordan erstatter man en bil som Bobla? Vel, man lager ensom nesten er helt motsatt. Men bare nesten da.


Det er en ny Golf på gang, nummer åtte i rekken av generasjoner
til den umåtelig populære bilen.

Den nye generasjonen tar også Golfen inn i den moderne tiden, og folkebilen blir både digitalisert og teknofisert med en rekke løsninger som biler i 2020 bør ha.

Alle disse tingene kunne selvsagt bare Volkswagen drømme om tilbake på 1970-tallet, men de kom opp med løsninger som den gang vakte oppsikt.

Her er historien om bilen som gjorde det umulig ‒ nemlig å erstatte
Bobla.

Da Volkswagen en gang tidlig på 1970-tallet innså at de
måtte erstatte Volkswagen Type 1, altså Bobla, innså tyskerne at de måtte følge
den samme formelen som Bobla selv: En liten bil som var billig nok til at den
gjennomsnittlige familien hadde råd til den.

Dette er selve grunnpilaren til Volkswagen, som jo oversatt
fra tysk betyr folkets bil.

Og selv om mange tvilte på konseptet, vet vi jo nå at den tok
verden med storm.

Men hvem er det egentlig som tenker: Ok, folkens, la oss lage en etterfølger til en særs populær bil, og la oss gjøre det stikk motsatte!

For der Bobla var rund var Golf firkantet. Der Bobla hadde
motoren bak hadde Golf den foran. Der Bobla hadde luftkjøling fikk Golf
vannkjøling. Og der Bobla hadde bakhjulsdrift valgte Volkswagen å gå for
framhjulsdrift på den nye.

I ettertid ser vi at de traff relativt blink på alle de
store endringene.

For da Volkswagen Golf feiret 40 år i 2013 hadde salget
allerede bikket over 30 millioner.  Og
populariteten på bilen som kjemper en hard kamp mot Toyota Corolla og Ford
F-serien om å være verdens mest solgte ser ikke til å dale.

Fortsatt befinner Volkswagen Golf seg øverst på
salgsstatistikken, og den var et hav foran nestemann (Renault Clio) på salgsstatistikken
i Europa 2018.

Totalt har nå Golfen rundet 35 millioner eksemplarer.

La oss ta en gjennomgang av de sju første generasjonene til denne veldige suksessen.

Golf I 1974 til 1983

Det hele startet i 1974, og nærmere bestemt 29. mars og på
samme fabrikk som i dag i Wolfsburg.

Vi kan bare tenke oss forventningene sjefene hadde til bilen
som skulle erstattet modellen som hadde solgt 20 millioner eksemplarer.

Tegnet av Giorgetto Giugiaro ble den (nesten) en umiddelbar
suksess. Allerede i oktober 1976 rullet bil nummer 1 million ut av samlebåndet.

Og Volkswagen hadde ett ess på ermet. Faktisk flere.

De lanserte GTI-modellen (1976), dieselvarianten (Golf D,
1976) og turbodieselvarianten (Golf GTD, 1982), noe som ga gjennombruddet til
dieselbilen i kompaktsegmentet.

Til slutt lanserte de også en kabriolet i 1979.

Her er fakta rundt Golf I:

  • 1974: Debut for den første Golfen
  • 1976: Golf nr. 500.000 i mars, nummer 1.000.000
    i oktober
  • 1976: Den første Golf GTI
  • 1976: Første dieselmotor i en Golf
  • 1978: Golf nr. 2.000.000 i juni
  • 1978: Amerikansk Rabbit-utgave i juli
  • 1979: Golf nr. 3.000.000 i september
  • 1979: Den første Golf Cabriolet
  • 1979: Debut for Caddy
  • 1979: Facelift
  • 1982: Golf nr. 5.000.000 i februar
  • 1982: Første Golf med turbodiesel (GTD)
  • 1983: Den første generasjonen fases ut i
    Vest-Europa, etter at 6,99 millioner eksemplarer er produsert.

Golf II 1983 til 1991

Golf virket ustoppelig.

Og det skulle vise seg at det var det den nettopp var.

Etterfølgeren, som fikk den kreative benevnelsen Golf II,
kom i august 1983. Bilen hadde vokst i bredden, noe som selvsagt betydde mer
plass. Men også II’ern brøytet vei teknologisk sett.

Volkswagen puttet både katalysator (1984), antibrems (ABS,
1986) og servostyring i den lille folkebilen. Og de slo like godt til med
firehjulsdrift også (syncro, 1986).

Suksessen uteble da heller ikke, og da Volkswagen satte sluttstrek for den generasjonen hadde de produsert hele 6,3 millioner biler.

Fakta Golf II:

  • 1983: Debut for Golf II
  • 1984: Første Golf med katalysator
  • 1984: Debut for den andre Golf GTI
  • 1985: Golf nummer 7.000.000 i mars
  • 1986: Første Golf (GTI) med fireventilsteknikk
  • 1986: Første Golf syncro (firehjulstrekk med
    viskositetskopling)
  • 1987: ABS tilgjengelig for alle GT- og
    GTI-modeller
  • 1987: Katalysator tilgjengelig også for mindre
    motorer
  • 1987: Golf GT syncro blir den første modellen
    med ABS som standard
  • 1988: Premiere for Rallye Golf G60
  • 1988: Spesialversjon: Golf Limited G60
  • 1988: Golf nummer 10.000.000 i juni
  • 1988: Katalysatoren kom som standar på Golf i
    Norge fra 1988.
  • 1989: Bil nummer 11.000.000 av Golf produseres i
    oktober
  • 1989: Debut for Golf City Stromer og Golf Hybrid
  • 1990: Fra februar får alle bensinmotorene i Golf
    katalysator
  • 1990: Golf Country lanseres
  • 1990: Golf GTI nummer 1.000.000 i november
  • 1990: I november runder samlet produksjon av
    Golf 12.000.000
  • 1991: Første Golf fra Mosel-fabrikken ved
    Zwickau i mars
  • 1991: Andre generasjon fases ut i Vest-Europa
    etter at 6,3 millioner biler er produsert

Golf III 1991 til 1997

Nå var de virkelig ustoppelig.

Golf III ble lansert i august 1991, og denne gang var det
sikkerhet som var i fokus. I 1992 kom de med kollisjonsputer foran, og de
forsket intenst på hvordan rammen og karosseriet kunne bygges for å tåle
kollisjoner bedre.

Som vanlig lansert de flere nyvinninger. Den første sekssylindrede motoren kom (VR6), cruise kontroll, direkte innsprøytning for diesel (TDI, 1993) mens ABS kom som standard i 1996.

Fakta Golf III:

  • 1991: Golf III lanseres
  • 1991 VR6-motor: Den første 6-sylindrede motoren
    i kompaktklassen
  • 1991: Serviceindikator i instrumentpanelet
  • 1991: Oksydasjonskatalysator for dieselmotorer
  • 1992: Kollisjonsputer for fører og passasjer
  • 1993: Den første Golf Variant (stasjonsvogn)
  • 1993: Golf III Cabriolet lanseres
  • 1993: Andre generasjon av syncro firehjulsdrift
    blir tilgjengelig
  • 1993: Første direkteinnsprøytede dieselmotor i
    kompaktklassen (TDI)
  • 1996: ABS-bremser blir standard for alle
    utgavene av Golf
  • 1996: Sidekollisjonsputer som standard i
    spesialmodellen Golf Family, tilgjengelig som ekstrautstyr i andre modeller
  • 1996: Den tredje generasjonen fases ut etter 4,8
    millioner produserte eksemplarer

Golf IV 1997 til 2003

Så, nok en gang i august, denne gang 1997, viste Volkswagen
fram Golf IV.

Nå var designet modernisert, og staket kursen for de
framtidige modellene. Den fikk blant annet en karakteristisk C-stolpe som tok
opp arven fra Golf I, og er regnet som et stilikon.

Men Volkswagen glemte selvsagt ikke teknologien.

For første gang fikk Golfen elektronisk stabilitet (ESC,
1998), første generasjon av clutchsystemet for firehjulsdrift laget av svenske
Haldex, direkte innsprøytningsmotor og vindus-airbager.

Golf IV er også modellen som fikk den potente R32, hvor nåla
stoppet på 250 km/t.

Til slutt lanserte de også dobbelclutch girkassen (DSG) i 2003.

Fakta Golf IV:

  • 1997: Ekstremt høy karosserikvalitet, blant
    annet på grunn av lasersveising
  • 1997: Blå instrumentbelysning
  • 1997: Nytt firehjuldriftsystem: 4MOTION
  • 1997: Første navigasjonssystem, med stor
    fargeskjerm
  • 1998: Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
    introduseres som tilvalg
  • 1999: ESC blir standardutstyr
  • 1999: Første Golf med 6-trinns girkasse
  • 2002: Motorer med direkte bensininnsprøytning
    (FSI) lanseres
  • 2002: Debut for Golf R32 som sportslig
    toppmodell
  • 2003: Første dobbelclutchgirkasse (DSG) i Golf
    R32
  • 2003: 4. generasjon fases ut, etter 4,99 millioner
    produserte eksemplarer

Golf V 2003 til 2008

Med Golf V lanserte også Volkswagen en ny sveiseteknikk
gjort med laser, noe som ga et stivere karosseri.

Nå var det også mulig å få seks airbager, og bi-xenon
frontlys.

De lanserte også verdens første twincharger, som er en
kombinasjon av turbo (i eksosanlegget) og luftkompressor (i motoren).

Med Golf V kom også Golf Plus (2006), CrossGolf (2007) og BlueMotion.

Fakta Golf V:

  • 2003: Lasersveisede dører, underkarosseri, tak
    og sidepanel
  • 2003: Multilink bakaksel
  • 2003: Elektromekanisk servostyring
  • 2004: GTI gjør comeback med turboladet motor og
    200 hk (147 kW)
  • 2006: GT med direkteinnsprøytet bensinmotor og
    dobbel overlading (turbo og kompressor)
  • 2006: Golf Plus lanseres
  • 2007: Introduksjon av CrossGolf og Golf
    stasjonsvogn
  • 2008: Golv V fases ut etter at 3,4 millioner
    eksemplarer er produsert

Golf VI 2008 til 2012

I 2008 var det duket for Golf VI. Nok en gang var sikkerhet
fokus, og den sjette generasjonen fløy gjennom Euro NCAP-testen med 5 stjerner.

Av teknologiske nyvinninger kom Golf VI blant annet med
automatisk dimming, adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistant, og på
motorsiden utviklet Volkswagen TSI- og TDI-motorene videre.

Faktisk kunne også Golf VI by på start-stopp system, nøkkelfri-system,
regenerering av energi, knekollisjonsputer, dynamiske kurvelys og LED baklys.

Så ja, den var svært så moderne.

Fakta Golf VI:

  • 2008: Første Golf med «Common Rail» TDI
  • 2009: Fjerde utgave av Golf Variant
  • 2009: Den sjette Golf GTI
  • 2009: Golf GTD gjør comeback
  • 2010: Tredje Golf R
  • 2010: Ny Cross Golf
  • 2011: Fjerde utgave av Golf Cabriolet
  • 2011: Golf GTI «Edition 35»
  • 2012: Produksjonen fases ut etter at 2,85
    millioner biler er bygget
  • 2012: Golf VII lanseres

Golf VII 2012 til 2020

Golf VII kom 4. september 2012, og var da slanket med 100
kilo.

Med VII kom også den første el-varianten av Golf (2014). Den
hadde en rekkevidde på rundt 190 kilometer. Senere har også Golf kommet i
hybridutgave.

Selvsagt avhengig av motoralternativet, klarte Volkswagen å redusere
drivstofforbruket med inntil 23 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Den 7. generasjonen bød også på en rekke nye sikkerhetssystemer, og «Front Assist» inkludert «City Emergency Brake» og multikollisjonsbrems er to gode eksempler.

Fakta Golf VII:

  • 2012: Verdenspremiere i Berlin i mai
  • 2012: Utlevering av de første bilene i november
  • 2013: Lansering av 4MOTION-modellene
  • 2013: Golf GTI
  • 2013: Golf GTD
  • 2013: Golf Variant
  • 2013: Lansering av Golf R (verdenpremiere på IAA
    i Frankfurt)
  • 2014: Lansering av e-Golf
  • 2014: Lansering av Golf GTE (verdenspremiere på
    bilutstillingen i Genève)
  • 2014: Volkswagen feirer 40 år med Golf i
    Wolfsburg
  • 2014: Introduksjon av Golf Sportsvan
  • 2014: Lansering av Golf Variant
  • 2015: Lansering av Golf GTI Clubsport
  • 2015: Lansering av Golf GTD Variant
  • 2015: Presentasjon av Golf R Touch konseptbil og
    Connected Golf i CES i Las Vegas i januar
  • 2016: Volkswagen feirer 40 år med Golf GTI på
    Nürburgring i juni
  • 2016: Lansering av Golf GTI Clubsport S
  • 2017: Oppdatering av modellfamilien
  • 2017: Oppdatering av Golf Sportvan
  • 2018: Verdenspremeiere for GTI TCR som
    konseptbil ved Wörtersee (Østerrike) i mai
  • 2019: Lansering av Golf GTI TCR

Golf VIII 2020 til ?

Golfen har allerede eksistert lenger enn den originale Bobla,
den aller første folkebilen verden ble kjent med.

Men til tross for sine 45 år kjører Golfen på som aldri før.

Golf VIII blir altså helt ny, og får både et mer moderne
design og nye innovasjoner som jo flere av generasjonene er kjent for.

Den nye generasjonen kommer til Norge mot sommeren, og kommer
helt sikkert å bære arven videre til tross for at elbilene nå kommer for fullt.

Ikke verst for en bil som ble laget på en motsatt oppskrift av bilen den skulle erstatte.

Les også:

Les mer om:

Nyheter