Bilen som løftet 911 nærmere banen runder 20 år

Akkurat før vi rundet inn i et nytt årtusen viste Porsche fram en ny modell som tok ikonet 911 enda et hakk nærmere racerbanen. Se mange bildeserier.


Porsche har alltid vært et sportsbilmerke, og det kan vi
faktisk takke Bobla og noen andre tilfeldigheter for.

Ferdinand Porsche ble på 1930-tallet rekruttert til å tegne
en folkebil (Bobla) for tyskerne, og at han jobbet for nazistene skapte trøbbel
da krigen tok slutt i 1945.

Først ble Porsche bedt om å flytte Volkswagen-produksjonen
til Frankrike, og under et møte der ble han også spurt om han kunne tegne og
utvikle Renault 4CV. Det likte den daværende Renault-sjefen svært så dårlig, for
han var en tidligere motstandsmann.

Det hele endte med at Porsche mistet stillingen i Volkswagen,
og ble arrestert og anklaget for krigsforbrytelser av franske myndigheter.

Han måtte faktisk tilbringe 20 måneder i fengsel, uten å ha bli
dømt for noe som helst.

Under fengselsoppholdet fant sønnen Ferry, som også var fengslet
av franskmennene noen måneder, ut at han måtte gjøre noe, slik at ikke selskapet
Porsche som ble stiftet i 1931 ikke gikk under.

Ferry bestemte seg like godt for å lage en bil som han selv
ville ha, men som ikke fantes.

Han hadde sett at faren Ferdinand rett før krigen utviklet en
mer sportslig Boble som skulle brukes til motorsport, en modell kalt Type 64. Denne
«racerbilen» regnes faktisk av flere som den aller første Porsche-modellen, men
den ble aldri serieprodusert.

Ferry hadde på sin side hatt ansvaret for motorsportsatsingen
til Volkswagen, og likte åpenbart raske biler han også.

Så da han tråkket til mens faren var fengslet gjorde han det
like godt med en sportsbil.

Bilen var kalt Porsche 356 og ble presentert i 1948, og
dette var en todørs sportsbil med en oppskrift vi kjenner godt ‒ hekkplassert motor
og bakhjulstrekk.

Det var en suksessoppskrift.

Modellen ble produsert langt inn i 1960-tallet, og bilen som
overtok var faktisk selveste 911 i 1963.

Siden har det kommet en rekke 911-modeller, og rett før vi bikket
inn i dette årtusenet kom det også en versjon som løftet motorsporten et hakk
nærmere gatene.

Nemlig GT3 basert på 996-versjonen av 911.

Den ble presentert under Genève Motor Show i 1999, og hadde arv
så det holdt fra Porsches motorsportsatsing.

GT3 var nemlig utviklet av Walter Röhrl, verdensmester i
rally både i 1980 og 1982, og den legendariske racingingeniøren Roland Kussmaul.

Også andre eksperter fra motorsportavdelingen var involvert, og målet var å løfte så mange egenskaper som mulig fra baneracing til gatebilen 911 GT3.

Atleten 911 ble altså hakket råere, og med en hekkmontert motor uten turbo, manuelle gir og bakhjulstrekk er 911 GT3 fortsatt den mest populære modellen blant mange entusiaster.

Racingversjonen av 911 GT3 har også gjort seg bemerket, og vunnet
en rekke kjente 24-timersløp ‒ inkludert hjemmeløpet 24-timers Nürburgring hele
sju ganger.

Suksessformelen er altså at de bringer inn elementer fra racerbilene
i 911 GT3, og ifølge Porsche kjøres faktisk 80 prosent av alle GT3-modellene regelmessig
på baner rundt om i verden.

Den første kom altså i 1999, og tok opp arven etter en annen
legende, 911 Carrera RS 2.7, som på sin side tok 911 et hakk nærmere racerbanen
på 1970-tallet.

Men Porsche droppet altså benevnelsen RS (Rennsport/Race
Sport), og døpte heller modellversjonen GT3. Dette var en GT-bil som kunne delta
i klasse 3, og dermed ble den altså hetende GT3. Ja, så enkelt er det.

Bilen var utstyrt med en 3.6-liters 6-sylindret boxer, ja, selvsagt
vannavkjølt, og denne kunne levere ut 360 hestekrefter.

I tillegg justert Porsche på en rekke andre ting, som å
senke den 30 mm, sette inn en girkasse fra 911 GT2 og gi den enda større
bremser.

Allerede før Genève Motor Show viste Porsche hva denne var god
for, for med rallyesset Röhrl bak rattet dundret den rundt Nürburgring
Nordschleife på under 8 minutter ‒ nærmest uhørt for gatelovlige biler den
gang.

Den første 911 GT3 rullet ut av samlebåndet i mai 1999, og la
også grunnlaget for Porsche GT3 Cup og enda råere racingversjoner som 911 GT3 R
og GT3 RSR.

Deretter fulgte det oppdaterte versjoner i ganske så høyt
tempo.

I 2003 kom den med 381 hestekrefter, og da var det også mulig å få den med bremsesystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Tre år senere fikk den enda litt mer styrkedrikk, og antall hestekrefter
økte til 415. Nå var det også mulig å få den med det aktive understellet kalt Porsche
Active Suspension Management (PASM).

I 2009 økte de motoren til 3.8-liter, noe som ga den 435 hk.
Den fikk også en ny hekk inkludert en ny bakvinge som til sammen gjorde at marktrykket
ble doblet.

Porsche rundet 50 år i 2013, og dette ble feiret med en femte
versjonen av 911 GT3. Nå var stort sett alt nytt, og den 3.8-liters motoren
ytet 475 hk og dobbelclutch-systemet Porsche Doppelkupplung (PDK) ble også introdusert
for første gang.

Også for første gang introduserte Porsche også bakakselstyring,
og alt dette ga resultater rundt den fryktede «Ringen». Den fløy rundt den
drøye 20 kilometer lange banen på 7:25 minutter, altså mer enn halvminuttet
raskere enn den i 1999.

Den siste versjonen av GT3 ble lansert i 2017, og nå er
motoren på 4.0-liter med akkurat 500 hk. Og de har også tenkt på puristene, for
det er mulig å få denne med en 6-trinn manuell kasse isteden for PDK-kassen.

Denne kan også fås med en «Touring Package»., hvor den faste
bakvingen er erstattet av en som automatisk hever og senker seg.

Navnet er faktisk et nikk til 911 Carrera RS 2.7, som på 70-tallet
også kom som «Touring» som var en litt mer sivilisert versjon hakket nærmere
den originale 911.

Snart er det også en ny gatetemmet 911 GT3 på vei, basert på
992-versjonen av 911 som ble vist fram i fjor.

Kan vi gjette på at den kommer allerede i år, 20 år etter
den første?

Så det er bare å gi gass, Porsche.

Les også:

Les mer om:

Nyheter