Annonse
Hjem Nyheter Bilen som løftet 911 nærmere banen runder 20 år

Bilen som løftet 911 nærmere banen runder 20 år

Akkurat før vi rundet inn i et nytt årtusen viste Porsche fram en ny modell som tok ikonet 911 enda et hakk nærmere racerbanen. Se mange bildeserier.

Porsche har alltid vært et sportsbilmerke, og det kan vi faktisk takke Bobla og noen andre tilfeldigheter for.

Ferdinand Porsche ble på 1930-tallet rekruttert til å tegne en folkebil (Bobla) for tyskerne, og at han jobbet for nazistene skapte trøbbel da krigen tok slutt i 1945.

Først ble Porsche bedt om å flytte Volkswagen-produksjonen til Frankrike, og under et møte der ble han også spurt om han kunne tegne og utvikle Renault 4CV. Det likte den daværende Renault-sjefen svært så dårlig, for han var en tidligere motstandsmann.

Det hele endte med at Porsche mistet stillingen i Volkswagen, og ble arrestert og anklaget for krigsforbrytelser av franske myndigheter.

Saken fortsetter under Annonsen

Han måtte faktisk tilbringe 20 måneder i fengsel, uten å ha bli dømt for noe som helst.

Under fengselsoppholdet fant sønnen Ferry, som også var fengslet av franskmennene noen måneder, ut at han måtte gjøre noe, slik at ikke selskapet Porsche som ble stiftet i 1931 ikke gikk under.

Ferry bestemte seg like godt for å lage en bil som han selv ville ha, men som ikke fantes.

Han hadde sett at faren Ferdinand rett før krigen utviklet en mer sportslig Boble som skulle brukes til motorsport, en modell kalt Type 64. Denne «racerbilen» regnes faktisk av flere som den aller første Porsche-modellen, men den ble aldri serieprodusert.

Ferry hadde på sin side hatt ansvaret for motorsportsatsingen til Volkswagen, og likte åpenbart raske biler han også.

Så da han tråkket til mens faren var fengslet gjorde han det like godt med en sportsbil.

Bilen var kalt Porsche 356 og ble presentert i 1948, og dette var en todørs sportsbil med en oppskrift vi kjenner godt ‒ hekkplassert motor og bakhjulstrekk.

Det var en suksessoppskrift.

Modellen ble produsert langt inn i 1960-tallet, og bilen som overtok var faktisk selveste 911 i 1963.

Siden har det kommet en rekke 911-modeller, og rett før vi bikket inn i dette årtusenet kom det også en versjon som løftet motorsporten et hakk nærmere gatene.

Nemlig GT3 basert på 996-versjonen av 911.

Den ble presentert under Genève Motor Show i 1999, og hadde arv så det holdt fra Porsches motorsportsatsing.

GT3 var nemlig utviklet av Walter Röhrl, verdensmester i rally både i 1980 og 1982, og den legendariske racingingeniøren Roland Kussmaul.

Også andre eksperter fra motorsportavdelingen var involvert, og målet var å løfte så mange egenskaper som mulig fra baneracing til gatebilen 911 GT3.

Atleten 911 ble altså hakket råere, og med en hekkmontert motor uten turbo, manuelle gir og bakhjulstrekk er 911 GT3 fortsatt den mest populære modellen blant mange entusiaster.

Racingversjonen av 911 GT3 har også gjort seg bemerket, og vunnet en rekke kjente 24-timersløp ‒ inkludert hjemmeløpet 24-timers Nürburgring hele sju ganger.

Suksessformelen er altså at de bringer inn elementer fra racerbilene i 911 GT3, og ifølge Porsche kjøres faktisk 80 prosent av alle GT3-modellene regelmessig på baner rundt om i verden.

Den første kom altså i 1999, og tok opp arven etter en annen legende, 911 Carrera RS 2.7, som på sin side tok 911 et hakk nærmere racerbanen på 1970-tallet.

Men Porsche droppet altså benevnelsen RS (Rennsport/Race Sport), og døpte heller modellversjonen GT3. Dette var en GT-bil som kunne delta i klasse 3, og dermed ble den altså hetende GT3. Ja, så enkelt er det.

Bilen var utstyrt med en 3.6-liters 6-sylindret boxer, ja, selvsagt vannavkjølt, og denne kunne levere ut 360 hestekrefter.

I tillegg justert Porsche på en rekke andre ting, som å senke den 30 mm, sette inn en girkasse fra 911 GT2 og gi den enda større bremser.

Allerede før Genève Motor Show viste Porsche hva denne var god for, for med rallyesset Röhrl bak rattet dundret den rundt Nürburgring Nordschleife på under 8 minutter ‒ nærmest uhørt for gatelovlige biler den gang.

Den første 911 GT3 rullet ut av samlebåndet i mai 1999, og la også grunnlaget for Porsche GT3 Cup og enda råere racingversjoner som 911 GT3 R og GT3 RSR.

Deretter fulgte det oppdaterte versjoner i ganske så høyt tempo.

I 2003 kom den med 381 hestekrefter, og da var det også mulig å få den med bremsesystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Tre år senere fikk den enda litt mer styrkedrikk, og antall hestekrefter økte til 415. Nå var det også mulig å få den med det aktive understellet kalt Porsche Active Suspension Management (PASM).

I 2009 økte de motoren til 3.8-liter, noe som ga den 435 hk. Den fikk også en ny hekk inkludert en ny bakvinge som til sammen gjorde at marktrykket ble doblet.

Porsche rundet 50 år i 2013, og dette ble feiret med en femte versjonen av 911 GT3. Nå var stort sett alt nytt, og den 3.8-liters motoren ytet 475 hk og dobbelclutch-systemet Porsche Doppelkupplung (PDK) ble også introdusert for første gang.

Også for første gang introduserte Porsche også bakakselstyring, og alt dette ga resultater rundt den fryktede «Ringen». Den fløy rundt den drøye 20 kilometer lange banen på 7:25 minutter, altså mer enn halvminuttet raskere enn den i 1999.

Den siste versjonen av GT3 ble lansert i 2017, og nå er motoren på 4.0-liter med akkurat 500 hk. Og de har også tenkt på puristene, for det er mulig å få denne med en 6-trinn manuell kasse isteden for PDK-kassen.

Denne kan også fås med en «Touring Package»., hvor den faste bakvingen er erstattet av en som automatisk hever og senker seg.

Navnet er faktisk et nikk til 911 Carrera RS 2.7, som på 70-tallet også kom som «Touring» som var en litt mer sivilisert versjon hakket nærmere den originale 911.

Snart er det også en ny gatetemmet 911 GT3 på vei, basert på 992-versjonen av 911 som ble vist fram i fjor.

Kan vi gjette på at den kommer allerede i år, 20 år etter den første?

Så det er bare å gi gass, Porsche.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker