Hybridfavoritten Outlander langtestet

Mitsubishi har oppgradert salgsvinneren Outlander PHEV, og spørsmålet er selvsagt om den har blitt bedre.


Mitsubishi Outlander PHEV er en salgsvinner uten like, og
har like godt toppet listen over de mest solgte ladbare hybridene de fem siste årene.

En av de bilene som det er mye interesse på Nybiltester.no er nettopp den nye ladbare hybriden Mitsubishi Outlander, så derfor ville jeg bli enda bedre kjent med denne bilen.

Så hva er det med denne bilen?

Nye Outlander PHEV kommer med utstyrsnivået Invite, Intense+, Instyle+ og S Edtion, så det er altså fire å velge mellom.

Jeg vil tro mange lurer på om de skal velge S Edition eller Instyle+, og en forskjell på dem er at S Edition har soltak.

Det er et soltak som de foran får mest glede av på grunn
soltakets størrelse.

Mitt spørsmål når det gjelder utstyr er; ville jeg savnet
det veldig om jeg manglet det?

Og for soltakets del ville jeg nok sagt nei, det kunne jeg
klart meg fint uten.

Diamantsydd skinndekor i dørene, og tilsvarende dekorert skinn i førersetene, samt dekorinnlegg i interiøret.

Joda, akkurat dette ville nok jeg savnet, men jeg har
forståelse for at mange ikke hadde trengt dette heller.

Men jeg synes det drar opp interiøret så mange hakk, og av den grunn ville jeg savnet det om jeg ikke hadde det.

Hva med pedaler i metall, tøffe og lekre? Tja, jeg ville
sett de såpass sjelden at det nok ikke hadde blitt det aller største savnet for
min del, selv om det ser kult ut å ha dem der.

Sorte takrails er fint det, og mer mørk kromlakk i fronten, og kulere lettmetallfelger, men det er ikke avgjørende for min del.

For meg er nok det springende punkt støtdemperne, for i S
Edition får du Bilstein støtdempere, mens i de med mindre utstyr får du
«vanlige» støtdempere.

På første etappe, Oslo-Tønsberg-Asker, mye på motorvei i 100 og 110 km/t, så var min første tanke at det var litt vel faste støtdempere som lot meg oppleve veiens humper og ujevnheter litt mye, og jeg har stor forståelse for de som velger Instyle+ på grunn av støtdemperne i S Edition.

Så kommer jo det litt sentrale spørsmål her, bør du velge
denne bilen fordi du kjører mye på motorvei?

Denne bilen er optimal for deg som har mest småkjøring, for
det kan du gjøre med bilens elektriske motor, og lade om natten når du sover.

Om langturer bare skjer en gang iblant, da har du funnet
bilen din, men demperne bør du helst teste selv.

Da jeg kjørte rundt omkring i området rundt Grimstad tenkte jeg ikke på at støtdemperne var for faste, men satte heller pris på bilens egenskaper på svingete og humpete veier.

Jeg spurte like godt Mitsubishi om tilbakemeldingene rundt demperne,
og noen er hjertens glad for å ha Bilstein dempere mens andre er lykkelige
eiere av vanlige dempere i Instyle+ eller lavere utstyrsgrad.

For meg er i hvert fall demperne det mest avgjørende med
tanke på om man skal velge Instyle+ eller S Edition.

Rattet er godt å holde i, men det er området som jeg kaller for «holdefeltet» som er oppvarmet, ikke øvre og nedre felt.

Jeg skulle nok ønske meg varme i hele rattet neste gang det kommer en oppgradering.

Ellers er det veldig greit å bruke knapper på rattet, og
selv om det er en del knapper så er de lett forståelige og enkle å bruke rett.

Deilig med adaptiv cruisekontroll, og veldig kjekt med så mange nivåer på regenereringen, justeres med +/- padlene bakom rattet fra 0 som er ingen regen til 5 som er ganske merkbar motorbrems/regen.

En opplevelse jeg hadde en fuktig dag med stor temperaturendring var at duggen på førervinduet ikke ville gå vekk så lett.

Om man ser på vinkelen på den litt store luftventilen til venstre for rattet, så er den vinklet mot fører av bilen, og sånn sett vekk fra ruta.

Luftedysa på dashbordet er nok litt liten på ekstra krevende
dager.

Jeg kunne nok stilt inn «mer futt» på luften og fokusert den
på «oppe» fremfor i hele bilen på normal vifte denne dagen.

Opplevde dette kun en gang på en uke, så det oppstår nok
bare på dager med krevende forhold der bilen har stått ute over natten.

Bildet et par hakk nedenfor er fra en annen dag, da jeg
ønsket meg noe mer varme ned på bena, det er naturligvis viktig å sjekke
innstillingene på klima-anlegget om du har behov for mer luft oppe.

Instrumentene bakom rattet føltes ikke like «up-to-date» som infotainmentskjermen, men jeg ble kanskje litt bortskjemt da jeg testet Audi e-tron?

Her er hovedmenyen i infotainmentskjermen, som føles mer som
en mobiltelefon, og dermed mer moderne enn instrumentene.

Klimaknappene er også moderne nok etter min mening.

Foran girspaken og koppholderne som her er under lokk, så er
det 12v tilkobling og USB.

Der er også knapp for frontrutevarme og rattvarme.

Det fine med å koble til mobilen med USB er jo at man får
tilgang til Apple Car Play (når man har iPhone), i tillegg til at man får ladet
mobilen naturlig nok.

Det kjipe er at det ikke er så veldig stas med den kabelen mellom setene, og det er ikke så veldig mange naturlige rom til mobilen.

I neste oppgradering av bilen ønsker jeg meg ladeplate til
mobilen, og trådløs Apple Car Play.

En plass å legge inn nøkkelen? Det kan jeg nok fint klare
meg uten, da får 12V og siste knapp plass på raden under.

Navigasjon via Google Maps er kjekt å ha, og det får du via Apple Car Play om du har lagt til Google Maps appen.

Via Spotify har du det meste av musikk tilgjengelig.

Ryggekameraet er helt ok, det finnes bedre og det finnes
kjipere varianter. På Intense+ og oppover får du med dette 360 kameraet.

Anlegget fra Rockford Fosgate får du med fra Instyle+ og det leverer en meget trivelig lydopplevelse.

Baksetene har mine barn også testet, og de syntes det var greit å sitte baki der. Fordel når man ikke har helt flatt gulv, at den som sitter som har midtplassen får en flat plate til bena sine.

For meg er kneplassen bakom meg selv i forsetet helt fin, luft mellom knær og forsete.

For meg er knevinkelen litt spiss og sitteputen litt kort i baksetet, men for barna mine passet det veldig bra.

Ikke så lett å se på dette bildet, men hodet mitt får også plass når jeg sitter i baksetet.

Lading bak forgår via en USB-plugg, men bruker man uoriginale kabler til slikt, kan det bli en del irriterende feilmeldinger foran.

Bagasjeromsplassen under bagasjeromsskjuleren er på 463
liter før basskassen kommer på plass. Basskassen tar 10 liter, så for de som
har den har man 453 liter igjen til bagasje.

Selve bagasjeromsskjuleren vil jeg vel definere som litt billig.

Fyller man bagasje opp til taket kan man ha med seg 731
liter, 721 liter når du har basskassen som følger med det gode anlegget i
Instyle+ og S Edition.

Jeg så ingen åpenbare festepunkter for bagasjenett, så da
spørs det om du må ha noe mer fastmontert hard nettingvegg der. Her kan du høre
litt med din lokale forhandler ang hvilke løsninger som finnes.

Baksetet er som du ser delt 60/40.

Elektrisk bakluke får du med fra utstyrsnivå Intense+

Du kan dra med deg henger bakpå bilen om du ønsker det, bare den har bremser og ikke har en vekt på over 1500 kilo og du har et førerkort med nok vognkortvekt, så bør det gå bra. Ellers er kanskje ikke dette bilen for deg som skal trekke mye campingvogn, det kan nok bli litt høyt forbruk.

Hvor mye bruker bilen da? Det kommer an på veldig mye
forskjellig, men la oss si at du ikke lader den, og kjører mest på motorvei i
100, da snakker vi fort et forbruk på 0,89 liter på mila.

Kjører du mer i 60-70 snakker vi ned mot 0,7 liter på mila.

Men, kjører du denne som det er tenkt, i all hovedsak
elektrisk i hverdagen fordi du lader den om natta, så blir forbruket av bensin
særdeles lavt.

Rett kjøremønster er dermed ganske essensielt for denne
bilen om man skal få fullt utbytte av bilens ladbare teknologi.

Elektrisk rekkevidde er naturlig nok avhengig av mange faktorer, men omkring 5 mil en plass er mulig å få til.

Mitsubishi skryter av S-AWC, som gir fremkommelighet under
alle forhold, men de tenker nok på normal vei og ikke på Offroadparken.

Jeg fikk en liten demonstrasjon der av hva fremkommelighet med en Land Rover kan bety, og det er nok en ganske annen definisjon Mitsubishi tenker på med sin Outlander. Tenk vanlig vei, så kommer du fint fram med den selv om det er snø og is og slikt på den. Jeg så en som testet umåket vei med mer snø enn bilens bakkeklaring kunne takle, og da mistet hjulene kontakt med underlaget, og en Outlander kommer seg da ikke fram. Så vet du det.

Holder du deg på normal vei med bilen så har du 7-års garanti fra Mitsubishi på Outlanderen din, og det er jo fint å ha med seg.

Mitsubishi Outlander PHEV går inn i kategorien «mye bil for
pengene», og det er mange som setter pris på biler i den kategorien i Norge.

I 2018 var Outlander den 5. mest solgte bilen i Norge med 4.323
eksemplarer, den første på toppselgerlista som ikke er ren el-bil.

VW Golf på andreplass i salgsstatistikken kommer jo i alle
mulige varianter, men det er nok el-bilen som selger klart best av dem.

Sist jeg testet Outlander laget jeg et lite videoklipp, som du kan se her.

Outlander plug-in hybrid kan du få fra 429.900 kroner i
Invite utstyrsnivå, så er det 459.900 kroner for Intense+ utstyrsnivå.

Instyle+ utstyrsnivå starter på 484.900 kroner, og testbilen, toppmodellen S Edition, starter på 504.900 kroner.

Les mer om:

Nyheter Tester